Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silke-eksperter, hjælp mig lige!  (Læst 8887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Silke-eksperter, hjælp mig lige!
« Dato: 27 Juli , 2008, 17:32 »
Jeg har i år anskaffet mig en flok dejlige røde dværgsilkehøns fra Maiken B. Jensen.
Jeg har samtidig en flok dværg-wyandotter og har glædet mig over - og pralet med - at jeg sagtens kunne ha' to forskellige slags uden at de "krydsede"

Og jeg har virkelig ALDRIG set nogen af hanerne på de "forkerte" høner.

Og jeg har spurgt dig, Maiken (hvis du læser med) om de små kyllinger godt kan ha striber uden at jeg af den grund skal være urolig for "fremmede gener"

Du skrev, at det kunne de sagtens - og jeg blev rolig igen.

Men nu har jeg altså taget et par billeder - for jeg synes godtnok at der er ret meget mønster på!

Mit spørgsmål er til dig, Maiken og til I andre silkehønseeksperter:

Kan jeg være sikker på at der ikke har været en dværg-wyandot på afveje her? Alle kyllingerne har ganske vist behårede ben og fem tæer - men det er mønsteret på ryggen der får mig til at være usikker.

Håber billederne er tydelige nok til en identifikation  ???

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Silke-eksperter, hjælp mig lige!
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2008, 19:06 »
Ekspert er jeg nu ikke, men jeg har et par billeder i galleriet som du kunne kikke på, nr 12 og nr 20 blandt andet i den gruppe hvor der er et billede af min hund, der kan du se mønster i kyllingerne  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2008, 19:22 »
Hej

Det er silkekyllinger, hvis der havde været wyandotter på ville de være glat fjeret, så det er silkekyllinger du har fået ud af det.

Hvad farven vil blive ved jeg ikke da jeg ikke har set disse før, men jeg har set mange forskellige farve kommet efter de røde dværgsilkehøns, det er lige fra hvide og vildtfarvet til helt sorte, men det bliver spænde at følge og det ville være fint hvis du kunne tage billder hen af vejen og ligge den i galleriet.

Hvordan ser forældren ud??
Gerne billeder af dem.

Tommy

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2008, 20:21 »
Jeg er godt nok ikke silke- ekspert, men jeg ville ikke være 100 % sikker på at de ikke har krydset sig, når de har gået sammen. Du har vel ikke kigget på dem hele dagen !
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2008, 20:56 »
Jeg skal ikke kunne udtale mig om dine kyllinger er rene eller krydsninger men jeg tror nu heller ikke at du skal være for sikker i din sag, ang. at hanerne holder sig til sine egne høns...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2008, 21:25 »
Tak for svarene.
Nej, det er rigtigt, at jeg ikke har kigget på hønsene hele dagen, men, men, men...... jeg er NÆSTEN sikker på at de holder sig adskilt.

Og ja, det er rigtigt at der er kyllinger, der ligner i galleriet.

Jeg har forøvrigt besluttet mig for at skille mig af med Wyandotterne for at komme enhver tvivl til livs, men det er ikke sket endnu.

Jeg fik en hane, fire høner og syv store kyllinger fra Maiken Jensen, og alle er ræverøde. Hanen er helt uden lyst islæt, men hønerne har en smule lyst hist og her.

Her kommer et par billeder af forældrene:
Nå, nej - mine billeder på pc'en er for store, og nu er det for mørkt til at fotografere i en lavere opløsning (jeg mangler nemlig lige at lære at formindske billeder på pc,en), så jeg lægger et par nye billeder ind i morgen.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2008, 07:50 »
Silker ved jeg intet om, men når jeg skal formindske billeder, bruger jeg den her: http://www.resize2mail.com/
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2008, 15:39 »
Tak Annette S!
Nu har jeg et effektivt billed-formindskningsværktøj!
Har lige svedt lidt over det - men den er ved at være der!

Jeg ender jo med at skøjte rundt på den her pc som en anden prof :D

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2008, 15:44 »
Og her skulle så gerne komme et billede af de røde forældre til de mønstrede kyllinger.

Og jeg vil lige nævne, at jeg tror ikkke at jeg bekymrer mig om farveforskelle og -afvigelser. Jeg skal ikke udstille eller sælge til videre avlsarbejde.

Jeg vil bare ikke have silkehønsene blandet med andre racer!

Men spændende blir det at følge med i!

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2008, 16:19 »
Velbekomme  :) og så vil jeg da lige skynde mig at sige, at jeg i tidernes morgen fik linket af "kan-ikke-huske-hvem" herinde på forum.

De er vel nok fine dine røde silker  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2008, 19:19 »
Du kan være ganske rolig, dine kyllinger er rene silker.
Jeg har i mange år eksperimenteret med blandinger af slker og orpington,,, og første gang man krydser kommer der KUN rigtige fjer, og anden gang kommer pelsen tilbage, derefter er der ikke så meget styr på det, fra min side  ::)

Men Tommy har helt ret, du har silker.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2008, 20:04 »
Hej Susanne.

Jo, det er silke kyllinger, og de er fine.

De røde kan se meget forskellige ud, men det kan godt ændre sig, når de har fællet.
Jeg prøver lige at lægge et på billeder ind, af de kyllinger jeg selv lavede, ud fra den stamme du har.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Juli , 2008, 09:41 »
Angående formindskning af jeres billeder...

Så kan det nemt gøres gennem programmet xnview som kan hentes her fra siden af.

Man dobbelt klikker på et billede efter man har åbnet xnview, vælger fanen billeder og klikker "ny størrelse" eller endnu nemmere trykker shift + s samtidig.

Det er da nemmere end at gøre det over nettet  ;)

Man kan også i mange tilfælde gøre billeder bedre gennem autoniveauer som ligger under samme fane via afbildningseffekter.

Bare et par tip, og forøvrigt nogle rigtig søde kyllinger  8)

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2008, 10:46 »
Tak allesammen for de mange input!

Hvor er det da djligt at kunne få så meget hjælp - sikke et fantastisk forum!

Tak for dine billeder, Maiken - jeg er blevet helt 100 % sikker på at det er rene silker, jeg har med at gøre - ingen fremmede haner på afveje (endnu). Og jeg er blevet MEGET klogere mht hvor forskellige kyllinger kan se ud selv om forældrene er næsten ens og ensfarvede.

Jeg har engeng her på nettet et sted set, at man kan købe en bog om arvelighedslære hos silkehøns - den tror jeg jeg vil lede efter igen.

Og tak for tippet om xnview. Det skal prøves!

Trine B

• Gæst
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2008, 13:07 »
nøj hvor er de fine. jeg vil også have små kylleryller, læg så nogle æg hønser.

jeg kan ikke give dig et svar, da jeg ikke har den race. men du har vidst også fået det he. ville bare lige sige hvor fin de er.