Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling i ovn  (Læst 5572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Kylling i ovn
« Dato: 30 Maj , 2011, 07:10 »
Jeg havde læst i en tråd, som jeg desværre ikke kan finde, at man aldrig skal give op mht. til "døde" kyllinger... Her til morgen fandt jeg en livløs kylling, helt flad, slap og kold i gruset i hønsehuset. Jeg troede det var en marankylling 1 uge gammel, der var blevet trådt på af en af de andre høns eller haner.

Nå, men ind i huset med den lille fyr. Jeg har jo læst her på siderne, at en hårtørrer kan gøre underværker, så frem med den og tørre, tørre... Efter et par min. var der livstegn, og så var det, at jeg også havde læst i den "forsvundne tråd", at Marianne Vedel havde sat en kylling i ovnen.... For at redde den...  /o Frem med en dyb tallerken, forvarme den i mikroovnen, frem med en vaskeklud, kyllingen lagt til rette - ind i ovnen. Efter 10 min. var der så meget spræl i kyllingen, at jeg måtte ligge den over i en dyb skål i stedet for.

Jeg har nu været i hønsehuset igen, og jeg kan se at det er en af de nyudklækkede kyllinger fra i går, som er faldet ud af redekassen i nat. Jeg må se at få flyttet skrukmutter ned i stueetagen.

TAK TAK TAK til dette fantastiske forum /o /o /o /o. Jeg er simpelthen så glad fordi den lille fyr har reddet livet. Jeg har endda taget en fridag, så jeg kan følge med i løbet af dagen ::) ::). Uden forum, havde jeg sandsynligvis kasseret kyllingen med det samme, og taget på arbejde.
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2011, 07:33 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Kylling i ovn
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2011, 07:21 »
hej tanja.

hvor er det en sød historie, kan godt forstå du har taget fri.  :)
mine høns, på nær skrukken, er blevet forkølede, så jeg ville ønske at der var noget der hed "høns' første sygedag", så var jeg blevet hjemme igår...
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2011, 07:22 »
Ja, nu kender kyllingen ovnen, og ved hvad der venter den :D
Har I noget der hedder kyllingens første sygedag på jeres arbejdsplads? ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2011, 09:06 »
 :D var det ikke netop i tråden om tak til forum Marianne skrev om sin kylling  :D nå, husker det ikke lige...

Godt gået for den lille kylle Tanja  /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2011, 09:30 »
Desværre ingen "kyllingens første sygedag", men heldigvis en forstående arbejdsplads, med mulighed for at tage en fridag med en times varsel. /o Måtte jo altså lige skrive til chefen "Grin ikke, men har en kylling liggende i ovnen til genoplivning" *f men de kender mig efterhånden :D. Til mit fødselsdagkort havde de fundet en tegning af en pige ved siden af et par høns på pind, og hvor pigen kigger i en bog hvor der står "All about chickens" ;D.
Den lille kylling er kommet sig fuldstændig, og er for et øjeblik siden kommet ud under skrukken igen. Så dejligt, at det lykkedes at redde det lille liv. *p
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2011, 09:34 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2011, 18:49 »
Ja, det er fantastisk så seje de små er, tillykke med redningen *y
Min opdagelse gjorde jeg sidste år, hvor jeg fandt en "død" kylling, den var både kold og stiv. Jeg blev bare så ked af det og var egentlig på vej til at smide den ud, men så i en eller anden form for barnlig, stædig trods, tog jeg den med ind og varmede den med hårtørreren, for jeg ville bare ikke have, at den skulle være døg, og efter nogle minutter begyndte den at sitre lidt i benene, og ja, resten af historien kender I jo ;D
Så her i huset bliver ingen kyllinger erklæret døde, før alle forsøg på genoplivning er slået fejl.
Når jeg har madam blå stående tændt, lægger jeg bare kyllingen der i, så behøver jeg slet ikke holde øje med den, men kan bare tjekke senere og så sætte den ud til dens mor. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2011, 19:05 »
Når jeg har madam blå stående tændt, lægger jeg bare kyllingen der i, så behøver jeg slet ikke holde øje med den, men kan bare tjekke senere og så sætte den ud til dens mor. *p
Ja, det var næsten som et mirakel at redde livet for en lille, livløs kylling! /o <. Marianne, det kræver lidt forklaring: Madam blå - det er lig med en kaffekande ikke? Hvordan....?
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2011, 19:15 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2011, 19:14 »
Madam blå er rugemaskinen fra America Thisted

susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2011, 19:20 »
Madam blå er rugemaskinen fra America Thisted

susanne
Ok, mange tak for den oplysning :D.
Venlig hilsen Tanja