Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig små kyller - men forvirret?  (Læst 1967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
Endelig små kyller - men forvirret?
« Dato: 29 Maj , 2011, 23:18 »
Vores lille skruk har nu bagt på 10 blomster rugeæg. I fredags kom de første 3, hvoraf den ene desværre var død.
3 mere ankom i dag og 2 af dem  kom meget tidligt på dagen og den 3. sent eftermiddag. 3 æg ligger stadig tilbage under hønen sammen med de 6 kyller. Og hønemor insisterer på at ruge videre og hun  passer godt på de små.
Men Kan det virkelig passe at det kan tage op til 3-4 dage før alle klækker. Indtil nu har klækningen taget 2.5 dage.

I hønemors fine ruge område, har jeg sat lidt vand i en lav skål samt lidt havregryn.
Hvad skal jeg købe til puslingerne. Har læst mig til at lidt fint hakket grønt og undulat foder er fint.

Håber på seriøse svar - jeg har spurgt i øst og vest og fået alle mulige svar. Skal jeg købe startfoder?

Med venlig hilsen
Mona OG
Stadig ny i hønsehold på hyggeplan
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund
:-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Endelig små kyller - men forvirret?
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 23:25 »
Ja de skal have startfoder. Du kan sagtens iblande feks undulatfoder. Havregryn, fintvalsede, er også godt at blande i.

Hvis alle æg ikke er begyndt rugning samtidigt kan der sagtens gå en dag eller to mere inden de sidste klækker. Hvis hønen går af reden med kyllingerne der er kommet, vil du dog ikke få mere ud af det.
Mvh
Erik Andersen

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 23:47 »
Tak for svar.

Skrukken har ikke tænkt sig at gå af reden. Måske der er flere:-)

Jeg har talt med mange - og de siger alle forskelligt. På den 21. dag måtte jeg afprøve en af de råd jeg fik givet - og det var at prøve at sø sætte alle 10 æg i en spand med lunken vand  :o. Faldt de til bunds...ja så var det sket. Alle 10 flød - men en´af dem hang lidt og vippede ikke. Muligvis den svage der døde under klækningen i fredags

Imorgen smutter jeg ind på foderstoffen og køber noget startfoder til puslingerne  :)
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2011, 07:11 »
Hej. Tillykke med kyllingerne. Jeg vil bare sige at du ikke kan bruge vandprøven som en regel. Du kan se at de æg der vipper, er der 100 % sikkert liv i, på det tidspunkt du kigger. Selvom æggene ligger stille eller falder til bunden kan der stadig være en levende kylling i. Vandprøven er kun for sjov!
Du kan med en god lygte, være heldig at se om der er levende kyllinger i æggene. Men jeg synes det er svært at se i æggene, men det er vist bare øvelse det kommer an på ;D

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2011, 23:41 »
Hej

Mange tak for jeres svar.
I dag var der stadig seks kyller men kun to æg tilbage.
Puslingerne og deres suragat mor fik startfoder i dag. Det faldt i god jord :-)

Mvh
Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund