Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugevejledning  (Læst 10879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
rugevejledning
« Dato: 29 Maj , 2011, 12:33 »
Hej.

Jeg tænkte på om nogle kunne hjælpe mig med rugevejledningen til en R-Com suro king, hvis man vil ruge vagtler ud i den. Jeg fik nemlig ikke en vejledning med :(

MVH Emil
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: rugevejledning
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 12:50 »
Bob White vagtler skal ruge i 23 døgn.De andre arter i 17-18 døgn.Æggene skal selvfølgelig stå på den spidse ende.Du ruger ved 37,5 grader og ingen vand i maskinen på noget tidspunkt.Du kan lyse æggene efter 7-8 døgn. /o /o
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2011, 12:58 Fra Lekris »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: rugevejledning
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 21:00 »
så der er ikke en bestemt luftfugtighed?

Og tak for svaret :D
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: rugevejledning
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 23:56 »
Hvis det er Europæiske vagtler du vil ruge ud, tørre de ofte ind hvis der ikke er vand i maskinen.

Bob White og de andre vagtler der lever på tøre steder skal der ikke vand i maskinen. Vagtler der kommer fra regnskoven kræver også fugt i maskinen.

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: rugevejledning
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2011, 13:25 »
så hvilken fugtighed skal der helst være? :D
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: rugevejledning
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2011, 16:23 »
Jeg vil tro omkring 50 - 60 %.
Jeg har ikke ruget Europæiske vagtler allene, kun sammen med Bob White og de er dsv. udtøret hver gang på grund af manglende fugt

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: rugevejledning
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2011, 16:59 »
super, tak for hjælpen :D
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: rugevejledning
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2011, 14:44 »
Hej Emil. Jeg har samme maskine som dig..en R-com King Suro - jeg fik heller ingen vejledning med, kun en brugsforvirring! Jeg har netop udruget japanske vagtler plus hønsekyllinger samtidig.. Jeg fik 10 vagtler ud af 11 æg, nice.. Knap så mange kyllinger, men tror, at det var nogle dårlige æg!! Jeg udrugede som anbefalingerne stod i brugsmanualen.. 37,8 grader, 45% luftfugtighed og til sidst 75% luftfugtighed, selvom brugsanvisningen sagde 65% til sidst. Næste gang vil jeg prøve med 37,5 grader i stedet for.. Det har ikke været nødvendigt at justere op og ned, temperaturmåleren i maskinen har været præcis  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: rugevejledning
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2011, 15:54 »
Hej Emil.
Søg på Google under : RCOM20 Suro Set up video.Der er en god vejledning hvis du kan lidt engelsk. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: rugevejledning
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2011, 16:38 »
Husk at bruge destileret vand i maskinen.Når alm. postevand fordamper,opstår der en slimet overflade som kan gøre fugtjusteringen unøjagtig. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: rugevejledning
« Svar #10 Dato: 02 Juni , 2011, 18:54 »
tak for hjælpen. Men hvornår er det i ruge perioden, at man skal stoppe vendingen og hæve temperaturen?

Og skal fugtigheden og temperaturen være det samme for vagtler og høns? :D
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: rugevejledning
« Svar #11 Dato: 02 Juni , 2011, 18:55 »
Hej Emil. Jeg har samme maskine som dig..en R-com King Suro - jeg fik heller ingen vejledning med, kun en brugsforvirring! Jeg har netop udruget japanske vagtler plus hønsekyllinger samtidig.. Jeg fik 10 vagtler ud af 11 æg, nice.. Knap så mange kyllinger, men tror, at det var nogle dårlige æg!! Jeg udrugede som anbefalingerne stod i brugsmanualen.. 37,8 grader, 45% luftfugtighed og til sidst 75% luftfugtighed, selvom brugsanvisningen sagde 65% til sidst. Næste gang vil jeg prøve med 37,5 grader i stedet for.. Det har ikke været nødvendigt at justere op og ned, temperaturmåleren i maskinen har været præcis  /o

Hvad gjorde du så med vendningerne og fugtigheden til sidst?
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: rugevejledning
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2011, 10:31 »
tak for hjælpen. Men hvornår er det i ruge perioden, at man skal stoppe vendingen og hæve temperaturen?

Og skal fugtigheden og temperaturen være det samme for vagtler og høns? :D
De sidste 3 døgn skal der ikke vendes.Hvis det er de to slags vagtler du har,kan du godt køre med samme temp.og fugt.Du skal bare ikke ruge høns og vagtler sammen da hønseæg skal ruge 21 døgn og vagtler 17 døgn. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: rugevejledning
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2011, 12:48 »
Hvad gjorde du så med vendningerne og fugtigheden til sidst?

Der er et skema her på siden ude til ventre, hvor man kan downloade.. Det skema viser helt nøjagtigt, hvad du skal foretage dig de forskellige dage.. Jeg stoppede vendingerne som vist i dette skema på dag 19 og hævede fugtigheden :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: rugevejledning
« Svar #14 Dato: 03 Juni , 2011, 12:49 »
De sidste 3 døgn skal der ikke vendes.Hvis det er de to slags vagtler du har,kan du godt køre med samme temp.og fugt.Du skal bare ikke ruge høns og vagtler sammen da hønseæg skal ruge 21 døgn og vagtler 17 døgn. /o

Det kan man da uden problemer! Hønseæggene i først...4 dage senere kommer man så vagtelæg i. Så klækker de samtidig og kan fint komme ud ved både samme temperatur og luftfugtighed  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling