Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for græsning til heste .....  (Læst 2125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for græsning til heste .....
« Svar #15 Dato: 30 Maj , 2011, 09:42 »
Ja det er for dårligt at lige den paragraf med at heste ikke må stå alene er taget ud af den "fantastiske" hestelov, som blev lavet for en del år siden, for jeg synes at ingen heste skal stå alene..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 30 Maj , 2011, 09:54 »
Og det samme burde også gøre sig gældende for stuefugle. Hvor er der dog mange undulater m.m. der sidder og har et kummerligt liv, alene i et lille bur. I Sverige er det forbudt kun at holde en enkelt fugl, men politikerne i DK synes ikke der skal lovgives på dette område. Desværre. /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 30 Maj , 2011, 10:13 »
Nogen gange synes jeg, at der går for meget "My Little Pony" i opfattelsen af, hvad der er godt for heste og hvad der ikke er.

De fleste heste er sociale, men absolut ikke alle. En sur krampe kan gøre livet sur for enhver hest, en vallak der bedækker er en pestilens o.s.v. og de findes allevegne.Sådanne heste og intakte hingste må nødvendigvis gå alene.

Så henviser man til, at hestene har behov for at nusse hinanden, men i alle de år jeg har haft heste (siden 1974) har jeg aldrig haft nogen der står og gnubber hinanden. Jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det bare. Ikke engang nu, hvor jeg har bl.a. en mor med sine to døtre, en anden mor med sin datter ser jeg dem stå og nusse.

Til gengæld har jeg haft en hoppe, der ikke tålte nogen i nærheden af sig, undtagen hingsten, når hun var hestegal og som når hendes føl var omkring de 6-7 mdr. heller ikke gad dem mere. Hun valgte helt af sig selv at være alene, på trods af, at hun var opdrættet på et relativt stort stutteri. Kom en hest for nær, bankede hun dem og det gav en masse uro.

Der er blevet meget angiveri nu om dage uden at folk har belæg for tingene. Min gamle hingst gik ofte på staldgangen tidligt om morgenen med adgang ud til folden, der gik han så alene helt frivillgt, hvorefter, at det blev nævnt på HN. ;D Heldigvis var der da en anden der vidste hvordan tingene hang sammen, sådan er der så meget.

Hvis man vælger, at der skal gå mindst to heste er det en forbandet pligt også at sørge for at de kan enes ellers skal arealet være megastort så offeret kan af vejen.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 30 Maj , 2011, 10:27 »
Jamen Gunni, det giver da sig selv, at 2 heste der skal holde sommerferie sammen skal kunne enes.
Mine bruger flere timer hver dag på at passe og pleje hinanden, så der er nok en forskel der, mine heste  har altid gjort det.
Jeg ville da heller ikke sætte min hest på fold med en der ikke gad være sammen med den, og jeg ved da at de findes, men så må man jo tage stilling til det enkelte tilfælde, jeg kender også til de tilfælde du nævner, og det skal man da heller ikke ignorere.
Man skal hellere gå op i at heste er meget lang tid om at falde til, og de er ikke gode til at være væk fra deres sadvanlige venner, det er den erfaring jeg har gjort mig i alle mine hesteår. En ny hest i familien kan stå i flere måneder og vente bare på at komme hjem igen, og så er det jo lige meget med at være på sommerferie.
Men det må være hesteejerens udfordring at tage sig af det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 30 Maj , 2011, 10:33 »
Nej "my little pony" er når ejeren fryser, så skal hesten/ponyen død og pine have dækken på. Selvom det i mange tilfælde slet ikke er nødvendigt. ;D

Jeg har i de 26½ år som jeg har været hesteejer i set/haft mange heste/ponyer som har hygget sig på folden med gensidig pelspleje/gnubben.

Og jeg har også tit set det mange steder i det ganske land hvor der går heste/ponyer på fold, ligeledes har jeg også tit set at heste/ponyer gå 2 og 2 og græsse, tæt side om side.

Selvfølgelig skal heste/ponyer som sættes på fold kunne enes ellers ender det hurtigt med et brækket ben.  Det er da helt klart.

Men i bund og grund er hesten et flokdyr fra naturens side og så  må det så være vores måde at holde dem på  og evt. avl som ændre dette...

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #20 Dato: 30 Maj , 2011, 11:21 »

Men i bund og grund er hesten et flokdyr fra naturens side og så  må det så være vores måde at holde dem på  og evt. avl som ændre dette...

Nu er avl af heste jo et vidt begreb! Utroligt mange af dem er jo blot at en sprække, der er fyldt ud for det er åååh så øøøndigt med et føl.

Ikke mere snak om det, jeg synes selv, at et hvert dyr skal have en af sin egen slags som selskab ,uanset om det er fugle eller større dyr, så jeg er bestemt ikke uenig, men der kan være faktorer, der gør det umuligt at efterkomme og så er det brandirriterende med alle de Kloge Åger, der går ind og blander sig.

Kun min gamle hest har dækken på om vinteren, hun har gigt i sin ryg, de andre ved ikke hvad det er.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 30 Maj , 2011, 11:32 »
Sikke mange veje vi kommer rundt, der bliver spurgt til sommergræs, og så ender det med vinterdækner.

Det var jo et spørgsmål om pris, og det medførte så en del praktiske spørgsmål om ansvar og evt besværligheder.
Lad os endelig forholde os til de faktuelle forhold omkring sommergræs
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #22 Dato: 30 Maj , 2011, 11:38 »
Jeg havde den samme tanke efter, at jeg skrev mit indlæg. Resultatet af denne tråd kan meget vel blive, at de mennesker der står og gerne vil have deres hest på græs, ikke kan få det, for de har måske kun en hest og ikke lyst til at få flere. Måske findes der en anden hest, hvad nu, hvis de ikke kan enes? Så skal der prøves en ny o.s.v.

Summa summarum, hesten kommer måske slet ikke på sommergræs uanset prisen bare fordi den er enehest.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 30 Maj , 2011, 11:47 »
Mon dog.

Men som alle andre tråde så udvikler de sig mange gange til noget helt andet.

Og hvis hesten ikke kommer på sommergræs, så overlever den nok også.

Men nu er der vist heller ikke tale om en hest, bare om prisen på evt. sommergræs og ansvaret/arbejdet med dette for en eller flere heste.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #24 Dato: 30 Maj , 2011, 11:57 »
Jeg blander mig lige for faktisk må det jo være op til hesteejeren om deres hest er alene eller ej, de kender jo trods alt deres hest bedre end vi gør og jeg har også oplevet heste der måtte gå alene pga. nogen af de nævnte årsager, men når det er sagt så går mine egne heste sammen i en flok på 7 og til meget glæde for hinanden.

Prisen på sommegræs ville her også være ca. 500,- kr. tildækning af strøm og vand, derefter ville jeg aftale med ejeren af hesten om hvordan pasning og vanding skulle foregå det er jo op til ejeren af jorden at bestemme hvormeget man vil deltage, faktisk kan man jo sige " du kan leje min jord/fold for 500,- dask men al pasning, vanding, ekstra fodring og tilsyn klare du selv, hegn og ophold er på eget ansvar".

Her hos mig kommer der 2 ponyer på sommergræs og aftalen er at jeg vander og tilser ponyerne sammen med mine egne, men derudover er resten ejerens ansvar.

derudover har jeg en regl her for både opstaldet heste og heste på græs at er/bliver de syge og jeg skønne det nødvendigt ringer jeg efter dyrlæge på ejers regning.

Sådan lidt "take it or leave it" princip
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand