Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for græsning til heste .....  (Læst 2124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Pris for græsning til heste .....
« Dato: 29 Maj , 2011, 11:15 »
Vi bor på en 2,5 hektar grund , men indtil vi når længere med vores planer , er en stor del henlagt til græs.
I dag kiggede en familie lige ind forbi , og sagde de havde bemærket jorden ikke blev benyttet til ret meget , om det mon kunne være muligt med græsning til datterens hest ?
Så det er jeg lige i tænkeboks omkring !
Hvad betaler i for græsning / forlanger i for græsning ?
Hvad skal vi evt. være opmærksomme på hvis vi indlader os på græsning til heste ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Pris for græsning til heste .....
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 11:37 »
Nogen skal holde øje med dem. og være opmærksom på ændringer hvis ejeren ikke kommer dagligt.
Foldene skal passes og gødes, og hvis der skal gå heste, skal der gå mere end 1, en hest skal ikke gå alene.
Max en hest pr. tdr.land, hvis ikke det hele skal udpines...
Hvis det var min jord, kostede det forpagtningsafgiften, ca. 2500 til 3500 pr. ha.pr. hest, så hestene selv betaler gødning og pleje af jorden.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 11:56 »
Mange tager 400-500 kr pr hest i måneden og så bliver der daglig holdt øje med dem, tjekket vand og sådan.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 15:04 »
jeg vil også sige at prisen på sommergræs er ca 4-500 kr pr md. og så kan man aftale at I ser efter dagligt samt sørger for vand, men at det er ejeren som tjekker når I ikke er hjemme (ferie/weekender).
Det I skal være opmærksomme på er om I gider at have andre folk rendende på jeres jord, på tider I måske ikke er bestemt på at have "gæster".
Hesten SKAL have frisk vand hver dag.
Reglen  om at heste ikke må gå alene gælder desværre kun for plage under 2 år, så har du en hest der er ældre end det, så siger lovgivningen at den gerne må gå alene, om man så bør have et flokdyr gående alene kan man så diskutere.
Hesten skal have mulighed for læ/skygge enten naturligt i form af træer/bakker/buske eller et læskur.
Hesten skal have adgang til mineraler, dette sørger ejer selv for, men I skal være obs på om de gør det.
Men ellers så er hesten jo et smukt dyr at have gående, så synes da det er en god ide at få brugt jeres jord... jeg har pt 3 sommergæster og de er da hyggelige...
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2011, 16:38 »
Jeg mente jo også bare at hvis det var på min jord, så gik ingen heste alene, lov eller ej, og på min jord gælder altså min lov, hvis jeg skal låne pladsen ud til heste.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2011, 16:43 »
 /o /o /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2011, 18:56 »
Jeg vil sige som Ina, at hvis det var min jord minimum 2 heste, hvis jeg skulle have besværet ville jeg have 500 per hest per mdr. I skal være opmærksom på, hvem sætter hegn op, hvem skal betale for hegnet, hvem skal vedligeholde hegnet, et hegn er ikke billigt og det kan være et stort arbejde at holde det. Hestne skal have vand hver dag. må i ringe efter dyrlæge hvis hestene bliver syge og i ikke kan få fat i ejer, hvem skal passe heste når ejer er på ferie. Det var nogle af de ting, der lige faldt mig ind.  Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2011, 19:32 »
vi har  hegnet marken ind og der kommer hver år 2 heste på græs. Jeg passer deres vand og kikker til dem dagligt. Da jeg elsker de dyr men ikke har tid til at have dem fast gør jeg det gratis, til gænged får jeg glæden at se på dem hver dag lige udenfor mine vinduerne, får gødning- nogle gange rigeligt...
af og til så sker der også at man kan gå en tur med dem ;D
 Mine børn får også mulighed for at lære at omgås med store dyr, og få respekt for dem.
 det er ikke svært og ejendommen stiger lige i prisen i øjene af alle forbipaserende /o
så skidt pyt, vi ikke får betaling, de er jo også langsomgående græsslåmaskiner...
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2011, 19:41 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2011, 19:48 »
Spændene tråd :). Vi har2 folde, som bare står tomme. I sidste uge kom naboen og spurgte om hun kunne låne vores fold til 2 karantæneheste med forkølelse, og det måtte hun gerne, hvis hun selv godkendte hegnet, som ikke er helt nyt, samt at der står sprøjtede bjørneklo på folden. Det var ok, så nu har jeg to skønne islændere gående.

Når de skal hjem, vil jeg helt sikkert gerne andre heste gående her, men pga. alt det bøvl vi har med huset vil jeg vente nogle år med at få egne heste. Derfor vil jeg også gerne leje foldene ud, men mangler lidt situationsfornemmelse for pris.

Hvem har ansvaret hvis hesten render igennem hegnet?
Hvem har ansvaret hvis der er giftige planter på folden, som hesten bliver syg af?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2011, 20:09 »
Så vil jeg da lige blande også...

Da græsset bare ligger og ikke bliver brugt i dag, Det vil sige er ikke er nogen form for indtægt på jorden er det vel ikke det afgørende. Om det skal koste noget i jordleje. da det er gavn for græsset og blive gnavet af således nyt græs har bedre vækstforhold.... der ved en gratis gevinst for ham der ejer jorden hvis han på et senere tidspunkt selv vil bruge jorden til afgræsning....

Hesteejeren skal såfølgelig betale for det strøm og vand...

Hvem har ansvaret hvis hesten render igennem hegnet?
Hvem har ansvaret hvis der er giftige planter på folden, som hesten bliver syg af?

Hvem har ansvaret= Hesteejeren (Dvs. hans forsikring)

Hvem har ansvaret hvis der er giftige planter på folden, som hesten bliver syg af? = Hesteejeren ( Det er hans ansvar at der ikke er planter og andre ting som kan skade hesten på marken)
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2011, 20:26 »
det med ansvaret... det har vi aftalt med hesteejeren- inden de kommer med hestene godekender de folden, går en tur på marken  kikker planter. Når jeg synes at der er noget mistænksomt ved hestene ringer jeg til dem. og så kommer de samme dag hvis behov, de kommer og ordner hove hvis der er behov, de kommer med mineraler og hø hvis der er behov. alt kan aftales og husk hvis du er i tvivl snak med dem, får det afklaret så står du ikke med problemet bagefter.
I år har vi 2 haflinger hopper en "gammel rotte" og en 2 årrig- og siden jeg synes der er meget dominansspil i folden, for meget sparken og bidde i hinanden har jeg kontaktet ejeren, hun har lige været tjækket... i næste uge bytter de den ene ud - " for at jeg får fred i sjælen"- jo tak - det skal bare fungere /o
høns, ænder, hunde, katte...

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2011, 20:41 »
Så vidt jeg kender loven må plage ikke gå alene, og ej heller heste, men heste ældre end plag har ikke krav på hest som selskab...den skal dog ha selskab... fx en ko  ;)

Man skal osse ta stilling til iøvrigt hvem der står for indhegning, hvis ikke grunden allerede er hegnet ind.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2011, 22:31 »
jeg er helt enig med dig Ina :D  Ingen heste bør gå alene...skør lov....og ingen hest får lov til at gå alene på mine marker.... /o

Karina dj du er desværre galt på den, hvis det er lovgivningen du tænker på, der er ingen krav om selskab til heste så snart de er over 2 år..
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2011, 22:49 »
Jeg har ikke længere heste på ejendommen, efter 11 år med heste. Det var min datters og hendes egen hest er nu opstaldet/på folde i nærheden af hvor hun læser.

Men jeg vil sige at ét er lovgivning, et andet er etik. Jeg ville aldrig drømme om at have ét enkelt individ af et flokdyr. En flok er mindst 2 individer, og gerne flere.

Hest og ko sammen. Selvfølgelig lader det sig gøre. Men de 'taler ikke samme sprog', så selvom begge er flokdyr, har de næppe den store glæde af hinanden. Så her ville 1 hest og 1 ko ikke være 'tilladt'. Mindst 2 af hver.

Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2011, 07:46 »
Du har sørme ret med hesteloven, men jeg husker jo al den ballade der pludselig blev om at man ikke længere kun kunne ha' 1 hest. Og rigtig mange er på mærkerne og indberetter hvis de ser kun 1 hest på fold. Fatter ikke der skal laves så stramme og mange gange tåbelige regler om boksstørrelser og lys og hvad ved jeg, og ingen tænker på at hestens primære behov er selskab!