Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er faldet over et mærke af hønse foder. Erfaringer søges  (Læst 11162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Og ja, så spørger jeg selvfølgelig her, da i helt sikkert har en mening om det, og måske har nogle også erfaringer med produktet.

Prise mæssigt og præsentations mæssigt er det jo helt fint, men ja hvad siger i til det. Produktet/produkterne er fra Versele-Laga?, de sælger div Gold produkter eks: Gold Mix Hønsekorn m/æglæg 25 kg til 199.- Kr (der hvor jeg kikket, gratis lev over 500 kr)
Eller: Gold-Croc Æglægningsfoder 25 kg 209.-Kr

Men ja erfaringer, indeholder det det det skal (hmm kan man godt skrive sådan, det det det?)

Kom frisk i dejlige hønse folk

Kik evt her på hjemmesiden: http://dyrenesnetsalg.dk/hoens-187/foder-til-hoens-189/

Syntes det virker som et godt komplet foder, med "slik" og det hele i?

« Senest Redigeret: 29 Maj , 2011, 12:36 Fra Jimmy R J »
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
Sv: Er faldet over et mærke af hønse foder. Erfaringer søges
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 12:27 »
Har du ikke en lokal foderstofforretning, du kan handle i. Det ser meget dyr ud, det du viser.
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 12:36 »
Har du ikke en lokal foderstofforretning, du kan handle i. Det ser meget dyr ud, det du viser.

Jo men som jeg lige har tilføjet til emnet så syntes jeg det virker som et godt komplet foder, se evt det nye i start posten ;)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 13:16 »
I dette tilfælde hvor over 60% er hhv. majs/hvede/ærter kan det laves meget billigere selv. Bemærk soyabønner er anført som extrat.
Jeg køber toastet soya til kr.336 pr.100 kg. (= kr.84 pr. 25 kg.) og det er nok det dyreste i blandingen. Majs/hvede/ærter kan købes billigere.
Så jeg vil tro man kan holde en lignende blanding et pænt stykke under 100 kr. pr. 25 kg. ved selv at blande.
Men selvfølgelig må man jo betale "lidt" for at slippe for selv at røre rundt i det der skal blandes  /o

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2011, 16:12 »
Det der med at blande selv er da meget godt - når det er simple blandinger og man har rigtig mange høns. Men jeg tror virkelig ikke ret mange blander 11 eller flere kornsorter + piller selv - så undlader de liiige 5-6 stykker fordi de er for besværlige at få fat på, og så kan man jo IKKE sammenligne blandingerne mere. At denne blanding er lidt dyre er der jo en grund til.

Hvis man skal køre efter 11 forskellige kornsorter og bruge de samme æglægningspiller som bruges i denne blanding (de kan jo også fåes løse) og efterligne blandingen 100 % tror jeg næste du vil sætte penge til - en liter benzin koster jo 12 kr.

Har selv lige prøvet blandingen da jeg så den beskrevet i en anden tråd og jeg synes den er super. Det er også relativt små stykker så små dværghøns også kan være med.

Kan iøvrigt fåes i Tyskland meget billigere hvis man køber lidt flere sække.
Mvh

Claus

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2011, 16:18 »
Hvorfor ikke bare fodre med piller ? De indeholder alt hvad hønsene har brug for.Man kan så evt. blande lidt vitaminer i drikkevandet. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2011, 16:31 »
Det kan man da også fint gøre - f.eks. Komplet fra Møllerens.

Men når jeg ser hvordan mine høns reagerer når jeg serverer en god kornblanding fremfor rene piller så gider jeg ikke spare få kroner.

Prøv selv at kaste en håndfuld fuldfoder piller ind til dine høns og lidt efter en håndfuld kornblanding...ja du kender jo helt sikkert svaret på hvad de bedst kan lide og hvordan de reagerer.

Mvh

Claus

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2011, 16:33 »
Jeps, piller er nemme at udfodre, og de indeholder det hele  /o Fordi jeg selv blander, er at nu jeg har kyllinger så bruger jeg over 1 tons foder pr. måned bare til kyllingerne.
Og - Kaffa - hvis man selv er istand til at beregne F.e. (foderenhed), og foderværdien samt indholdet af råprotein i sit foder, og kan se det indeholder mindst samme eller bedre værdier end det færdig købte, og hønsene/kyllingerne tilmed er vilde med, ja så ved jeg da godt hvad jeg foretrækker. Jeg blander selv  /o
OK man skal have nogle sække stående (f.eks. bigbags med  henved 1 ton i hver) af de forskellige kornsorter. Her i maj aftog jeg 10 tons og fik tilmed 2500 kr. i rabat grundet mængden, på ellers rigtig lave priser.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2011, 16:36 »
Det er jo det der er problemet i en kornblanding.Der vil blive sorteret i det og det der ligger tilbage vil i mange tilfælde blive kasseret.Det kommer i sidste ende ikke an på hvad hønsene helst vil have men hvad der er bedst for dem. /o Når jeg fodrer mine duer med en blanding af hvede,byg og majs,så ligger byggen tilbage når alt andet er spist.Det går så ikke til spilde,for her skal der spises op inden man får nyt!! /o
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2011, 16:41 Fra Lekris »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2011, 16:50 »
Lige netop - det er hvad der er bedst for dyrene.

Kedelige piller (som ellers er super gode ernærings mæssigt) men som hønsene kun gider æde fordi de er tvunget til det ELLER en god kornblanding med en hel masse forskelligt der kombineret med piller giver samme ernærings værdi, og som hønsene er super glade for at æde.

Det holder dem også beskæftiget i en god indrettet hønsegård at finde korn så man måske på lang sigt kan undgå fjerpilleri mm.

Livskvaliteten tror jeg bliver forhøjet væsentlig ved at fodre så varieret så muligt. Og da det er os der holder dem indespærret og ikke omvendt bør man tænke på det. 
Mvh

Claus

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2011, 17:00 »
Jeg hører tit dette: hønsene vil ikke æde de "kedelige" piller..Men hvad er det, der gør dem så kedelige?
Jeg fodre mine med sofoder, og her er der eltså ingen sure miner fra hønernes side..de er rent ud sagt vilde med det..hvorfor skal jeg så betale i dyre domme for hønsepiller, og blive deprimeret af at se de ikke gider spise..
Mine høns/haner lever i fin form på sofoder og det er vel også meget billigere..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2011, 17:05 »
Mine høns æder også gladeligt piller :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2011, 17:08 »
Hvis der "kun" er piller , skal de nok æde dem.De dør jo ikke af sult frivilligt.Det er os/jer der går for højt op i hvad der er eftertragtet som foder.Det er jo ikke hjernen der holder hønsene ved jorden men dumme er de jo heller ikke. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2011, 19:59 »
Man skal også lige huske, fede høns lægger ikke æg.

Der er meget i den blanding der feder. bla. hvede/solsikker/Majs,

ud over det er majs ikke så gode hvis man har hvide dyr, da de KAN give en misfarvning af de hvide fjer, har jeg hørt
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2011, 20:53 »
Vi mennesker har en tendens til at fodre med øjnene, hvad ser lækkert ud for os, må også være det bedste for vores dyr  ??? og det "udnytter" foderselskaberne enormt.
Bare se på alt det forskellige müsli som der fås til heste...

I færdig fuldfoder er der alt hvad dyrene behøver og ja det ser trist ud, men til gengæld er man 100 % sikker på at ALLE høns får det de skal have.
Og fuldfoder er det nemmeste (hvis man ikke har så mange dyr)

Modsat kan man med hjemmeblandinger måske have enkelte høns som KUN æder hveden, hver gang de fodres og så kan man ikke regne med at alle dyr er dækket ind.

Man kan også fodre med tilskudsfoder og så tilsætte lidt hvede, havre eller majs, dette er billigere for det større hønsehold.

Om majs eller hvede giver gul overfarve på lyse/hvide dyr, tja det er jo lige det, om det gør det konsekvent eller om dyrene skal have "genet" for gul overfarve og det så forstærkes ved fodring med majs og hvede. Jeg ved det ikke.

Ligeledes skal gule og blå dyr heller ikke komme ud i solen, for så bliver de blakkede i overfarven, men det er dog en helt anden historie.

Ligeledes skal man også se på indholdet af de forskellige blandinger, inden man kan sammenligne priser, de "billigste" blandinger har den største andel af hvede og byg..

Om man skal fodre med svinefoder og kvægfoder, tja personligt mener jeg det ikke, da det er forskellige dyrearter og hverken svin eller køer har samme fordøjelse/behov som fjerkræ.

Men spørg 10 hønsefolk og få 10 forskellige svar, men et er ihvertfald sikkert, fede høns lægger ikke så mange æg, og magre høns er heller ikke meget værd.

Man kan også hvis man er flere, gå sammen og købe 3 tons i løsvægt (kræver en silo) og så et prisen en helt anden end prisen på de snoldede og latterlige 15 kgs. poser som foderet er i nu  >:(

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub