Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevaring  (Læst 11364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Opbevaring
« Dato: 26 Juli , 2008, 23:41 »
Nu har der været en del omkr hvordan der fodres og hvordan man blander foderet.
Så nu kunne jeg tænke mig hvis jeg kunne få nogle tips til hvordan i opbevarer kornet???. 
Jeg har nogle store plast tønder med låg, der har jeg mit ;) . Men der er jo være mange måder at opbevare det på ::). Der er vel nogle som er så heldige at de køber det af naboen når han høster. Hvis man har mange høns/racer så er det jo en hel del som bliver spist året igennem, så hvordan klarer i opbevaringen.
Jeg ville gerne have en som jeg kunne (privat) handle med. Det er ikke sjovt at køre på møllen med trailer og så give omkr 900,- for løsvægt
Det burde kunne gøres bedre (pris)??? men hvordan opbevarer jeg det så det ikke bliver dårlig eller fyldt med mus/rotter.
Har i mon et tips som i vil dele med andre 8) ??? ::)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline søren josephsen

• Passiv bruger
Sv: Opbevaring
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2008, 07:08 »
jeg har skaffet en 700L industri container der er ren,tør og tæt for rotter og mus.Kornet fårjeg direkte fra marken når der høstes.Det holder fint et år og jeg har 40 høns.Jeg blander 2liter æglægnings foder og 2 liter korn i en spand til dem og det virker fint

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2008, 12:26 »
Ja, en mulighed var jo at få fat i nogen flere tønder som er en af de bedre løsninger, jeg selv har 10 stk. Sådan nogen store affalds contain'ere, som de typisk har i børnehaver og lign., kan også bruges. Desuden har de også praktiske hjul under.
En palletank kan nok også bruges men den er ikke så nem at få det sidste korn op af den den typisk kun har en åbning i toppen.
Hvis man har en traktor kan man også få fat i sådan en tohjulet vogn som landmænd typisk bruger til såsæd eller "små" mængder korn. I de modeller jeg kender kan der være ca. 2 ton. i og dr er endda et skod/udtag i bunden. Jeg har sommetider set nogen brugte til salg for omkring 2000 kr. Så må man jo gøre op med sig selv om det er billigt eller dyrt  ::)

Danny
Himlen bør altid være blå!

MartinJ

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2008, 12:29 »
Korn kan holde sig i årevis hvis blot fugtigheden i kornet er ok. Den må højst være 15 %, gerne lidt under. Det kan knibe med at kornet er tørt nok hvis det kommer lige fra mejetærskeren.
Er fugtigheden for høj kommer der nemt mug i kornet. Mug danner toksiner, som er det rene gift. Der kommer også nemmere mider og biller i vådt korn.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2008, 19:47 »
 <E : for input, gode forslag i kommer med.  <M
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2008, 19:50 »
Hvis det ikke drejer sig om store mængder, men eks 100 kg så er de plastbokse som sælges til havehynder rigtig gode, jeg har sådan en i god kvalitet til mit hestefoder, og den har nu holdt i 7 år, og der bliver blandet foder med en greb, og det har den da holdt til indtil videre,,,,,
Hvis ikke kornet skal balndes, men er i sække, ja så kan der være 4 -5 20 kg sække ved siden af hinanden.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2008, 21:48 »
Jeg køber ofte kattefoder, når man kan få en tønde med gratis oven i - ofte kan man også få det til hundemad - eller få lov til at købe dem. De er med fast låg og det hele. Her i har jeg mine blandinger.

I øjeblikket er tønden i metalog med de kæreste langhårskatte på ;)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2008, 08:15 »
Jeg har købt sådan store bokse på hjul, og med håndtag, den ligner dem man ruller under sengen bare meget højre.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2008, 08:34 »
Øhhh hvad med en "gammel" fryser ? de er som regel ganske gratis. Det bruger jeg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2008, 11:15 »
Tak for alle de gode input <E
Jeg fulgte Danny`s ide og fandt en til 600.-og i en afstand fra mig på ca 1 km  <T
Nemt og billigt. Nu er jeg klar til næste høst. Har lavet aftale med ham som høster tæt på mig, at han lige kører forbi min vogn og fylder den når han skal høste næste år.
Er livet ikke herligt, ....... Jo for dælan da  <I <I
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2008, 12:47 »
Den ser da fin ud Linda, måske en gang maling?  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2008, 13:09 »
Den er meget flot Linda, den skal nok holde kornet godt tørt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Oktober , 2008, 10:55 »
Ja, det var billigt. De plejer at koste et par tusinde kr.
En del landmænd høster kornet for derefter at smide det i et korntørrings anlæg. Det kan der være flere årsager til men du skal være sikker på at det korn du får i din vogn er lager fast. Ellers mugner det for dig.
Jeg ville måske også lave et låg for at holde fugt og evt. mus, rotter og fugle væk fra kornet. Men bare et råd  ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 05 Oktober , 2008, 21:38 »
Tak Danny
Jeg vil have låg på der om ingen tvivl, hader mus men mest rotter.
Jeps det skal være tørt det ved jeg og det ved ham min orange høstmand også.
Han plejer at få taget vand prøve på møllen så han ved om det er godt tørt det han høster.
Så jeg håber jeg har fundet løsningen til det magelige hønse arbejde. ::) ;)
P:S
Du skriver i din under tekst at "Himlen bør altid være blå" , Det har min vogn altså også været da den var nyyyyy  8) 8) ::)
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2008, 21:47 Fra linda andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 Oktober , 2008, 21:59 »
Haha, tja, men alting forgår jo, ligesom mit hønsehus, brædderne var engang hvide, nu er de mere sådan en blanding af grøn, hvid halløj, og murene var engang med fint pus der var malet rødt, men nu er pudset faldet af flere steder, og det ser knap så kønt ud :D.. Til gengæld nyt hegn (Industrihegn)..
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2011, 21:44 Fra Mikkel B. Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.