Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring af slagtekyllinger?  (Læst 6145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Fodring af slagtekyllinger?
« Dato: 28 Maj , 2011, 21:11 »
Jeg er lidt nysgerrig :) jeg kunne godt drømme om at køre en tur til Raunsmed i weekenden og købe ti af deres slagte plymoer. Vi kan godt lide kylling i familien og jeg spiser IKKE industri kød. Jeg ved, at hvis jeg selv opdrætter slagtekyllinger så har de i hvert fald haft det godt så længe det varede :)

Er der nogle gode tricks til at fodre dem? Jeg ønsker jo ikke at stopfodre dem med fabriksfoder så de for det første vokser for hurtigt, men også kommer til at smage af pap. Jeg vil hellere fodre dem langsomt så de smager af mere.

Hvad fodrer i med? Raunsmed har et tilbud på 8 ugers kyllinger så de er jo næsten allerede slagteklare. Det er nok meget godt, så når man ikke at blive knyttet så meget til dem.

Jeg tænker selvfølgelig først og fremmest på grønt og græsafklip, hvor meget af deres foder kan det udgøre?

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Fodring af slagtekyllinger?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2011, 21:34 »
Prøv at skrive til Christina - hun havde en masse af de slagtekyllinger på et tidspunkt  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 17:03 »
Hende Christina (og andre  ;) ) må da meget gerne svare her inde, da vi med tiden (når vi har etableret et hønsehold) også gerne vil lave egne slagte kyllinger  :)
Så vil da gerne læse med  /o
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline mzi

• Passiv bruger
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2011, 14:49 »
Her er nogle tråde om Christina´s slagtekyllinger:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8727.msg85246#msg85246
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9297.msg90347#msg90347

Tak ;)
Spændende læsning i første tråd, det har vi også snakket meget om her hjemme :)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2011, 07:35 »
Jeg kan godt se, at denne tråd er godt en måned gammel, men i forbindelse med slagtekyllinger vil jeg blot nævne, at jeg selv har dem, og ejg anbefaler at få dem så tidligt som muligt. Så ved du, hvad de har fået at spise, de er ikke blevet proppet og bene har en chance for at følge med kroppens vækst. Jeg købte dem som 1 uge gamle, og næste år vil jeg skaffe rugeæg og selv ruge ud. Jeg har "ross" udgaven, og de har bare ingen stopklods, når det kommer til mad. I de første 14 dage hos mig, havde de fri adgang til mad.. Det gik simpelthen ikke længere, de åd og åd, og lavede ikke andet end dette ud over at sove. Herefter gik jeg over til at fodre morgen og aften og fri adgang til græsplane mv i dagtimerne, og så blev det til helt andre kyllinger. De er nu lidt over 2 måneder gamle og vejer mellem 2 og 3 kg. Ja, de finder sig i at komme på vægten, de fjollehoveder  ;D

Hvis de købes som 6 eller 8 uger gamel eller hvad de nu har tilbud på, så har du ikke haft nogen indflydelse på kost, motion, , udvikling, benvækst eller velfærd generelt - og det er vel egentlig det, som man har i baghovedet, hvis man vælger at skaffe sig slagtekyllinger!?  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling