Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal æggene mon smage sådan?  (Læst 7586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkers

• Passiv bruger
Skal æggene mon smage sådan?
« Dato: 27 Maj , 2011, 12:48 »
Jeg ved ikke om det er fordi jeg er vant til købeæg (dog ikke buræg), men jeg synes vores hjemmelavede æg smager lidt sjovt.
Jeg har to Islandske høner og to Vorwerk høner.
Jeg synes faktisk de smager lidt af klor eller jod og min mand synes de smager af opvaskemiddel. Børnene er heller ikke så vilde med dem.
Æggene fra Vorwerk'erne smager mest af ovenstående, fra de islandske smager æggene næsten "normalt".
De dufter skønt af æg og ikke andet. De har en virkelig smuk mørkegul blomme.
Alle fire høns går sammen og får det samme at spise (husholdningsrester, korn, majs, grønt og hvad de selv finder).
Det skal lige siges, at mine Vorwerk allerede ar æglæggende da jeg købte dem og de har smagt sjovt fra dag ét. Af mine islandske er det kun den ene som lægger æg.
Er det bare os, som er vant til smagløse æg?

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Skal æggene mon smage sådan?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2011, 13:02 »
smagen på æg er ret afhængig af hvad hønsene fodres med. F.eks. kan fiskerester give bismag ret hurtigt. Jeg har ALDRIG oplevet at æggene smager som du beskriver. Vasker i æggene, når I har hentet dem ind?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2011, 14:08 »
Samme her, mine æg smager af noget, men ikke nogen former for kemikalier..

Smager jeres vand i vandhanen eventuelt meget klorholdigt? - bliver der benytter kemikalier i jeres drikkevand? (som jeg formoder i giver jeres høns)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2011, 15:25 »
Jeg genkender heller ikke jeres beskrivelse. Vores æg smager lækkert, en helt ubeskrivelig smag, som kun findes hos "hjemmelavede" æg, ikke engang de økologiske kan være med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2011, 17:20 »
Jeg har oplevet det enkelte gange at æggene smager parfumeret på den trælse måde, har ikke selv lokaliseret hvor det kan komme fra. Har nogengange mistænkt den skål jeg opbevarede dem i...
Men ellers ikke noget jeg døjer med normalt!
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2011, 17:50 »
Her er sakset fra en debat om drikkevand i London: Da vi var derovre for nogle år siden, fik vi at vide, at man gerne måtte drikke vandet, men at det kunne smage af klor - og det gjorde det også skal jeg love for. Selv kogte æg og the på hotellet smagte af klor.

Så det er ikke fordi du bliver syg af det men fordi de renser det med klor som kan give bismag alt efter hvor i London du er. Det var kun på hotellet vi kunne smage det - på restauranter etc. smagte kogte ting fint.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2011, 19:45 »
Vores æg smager da også bare GODT /o. Vi har altid fået begejstrede tilbagemeldinger når folk får æg/æggekage/andre kager med hjemmelagte æg (de får jo naturligvis ikke en bakke med hjem - det er jo ulovligt). Lægger jeres fire høner æggene samme sted eller kan det være dér, der er noget der smager igennem? En tidligere nabo havde problemet da han havde malet hønsehuset indvendigt - og æggene smagte af maling.
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2011, 19:48 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2011, 20:38 »
Nu ved jeg ikke, om Vorwerk er en af de racer som har problemer. Men ved nogle racer, specielt RIR (Rhode Island Red) kan raps i foderet give en bismag. Så prøv at give foder UDEN raps som det første og se om det evt. forsvinder så
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2011, 21:48 »
Hvis jeg skal være helt ærlig, så spiser jeg faktisk aldrig en æggemad *r. Jeg synes æggene smager meget af.....æg :-\ Jeg bruger mine æg, til at bage og lave mad af, der er de helt fine. Jeg bager byens mest gule boller :) Og andre synes æggene bare er gode med masser af smag,... og ja, det er de jo <D... Fyldt med smag ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2011, 21:54 »
Jeg har et par gange oplevet at mine maranæg har smagt af noget i retningen af sæbe... Eller i hvert fald så parfumeret, at jeg har ladet mit blødkogte æg stå. Jeg har aldrig fundet ud af hvorfor sæbesmagen er kommet, men det er som sagt også kun sket et par gange.

Jeg har en enkelt vorwerk høne, og hendes æg smager ganske dejlige :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2011, 22:58 »
Hvis jeg skal være helt ærlig, så spiser jeg faktisk aldrig en æggemad *r. Jeg synes æggene smager meget af.....æg :-\ Jeg bruger mine æg, til at bage og lave mad af, der er de helt fine. Jeg bager byens mest gule boller :) Og andre synes æggene bare er gode med masser af smag,... og ja, det er de jo <D... Fyldt med smag ;)

Putter du æg i dine boller? Eller bruger du dem bare til at pensle med?

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2011, 21:09 »
@Christina. Jeg bruger en opskrift, hvor der skal 2 æg i dejen (sammen med andre ting) /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2011, 21:10 »
Man kan sagtens smide et par æg i sin normale bolle/brød-dej, og så bare supplere op med lidt mere mel. Smager fint.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jesper E

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2011, 21:22 »
Jeg har læst et sted at brød bagt med hvedemel bliver mere fryseegnet når man bruger æg i dejen. Jeg bager også altid boller med to æg i 5 dl vand, virker til familiens fulde tilfredshed :)
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2011, 21:39 »
@ Bitten

Må vi lige se et ordentligt billede af den vuffelivov du har på din avatar. Den ligner da noget jeg kender.  :D
Mvh
Erik Andersen