Jeg lesede Søren Ryge Petersen's reportage, og jeg tenker paa mange inlaeg jeg har lesed her paa Forum, og vi er alle forskellige, vi har alle forskellige forhaald og vi har alle forskellige behov. Mange af os har ikke plads til at have mere end en flok, og vil ha Naturlig/Nødvendig udskiftning og jeg foreslaar foelgende: Hold EEN race. Ikke ha alle forskallige racer, det hoeres sjov ud med mange forskellige, men det egner sig ikke at blande hvids man vil fornye. Inden din floks omraade, lav 1 eller flere smaa aflukker hvor en skruk kan vaere ifred, og hvor kyllingene kan tilbringe sine foerste dage i rimelig tryghed. Etter etpar dage aabner du saa de (og deres mor) kan intergrere sig med din flok med en gang. Dette er naturligt, og det er slig en flok hoener lever. Mor padser paa de smaa, og medens de vokser, finder de sin plads inden floken. Hvids man vil ha baade aeg og koed, saa skal man nog velge en race der egner sig (dual purpose utility), der findes utroligt mange racer at vaelge imellom. Uoenskede haner fjernes naar de er 5-8 maaneder, og gaar saa i fryseren. Svage/smaa eller hoener med tydelige fejl boer ogsaa "luges ud" inden de producerer aeg. Saa har man produktion af aeg, koed og en op-bygging af en stamme race-rene hoens, der kan producere et hensigtsmessig antal kyllinger til fornyelse/slagt/salg. Da foerst har man en billig hobby/billige aeg samt billigt koed. Hvids man vaelger en race der ikke skrukker, saa maa man bruge maskin, men det kan ogsaa gaa bra, hvids man kun planlegger lidt. Lav en lille "fold i folden" med en aabning, saa stor at kyllingene kan gaa in/ud, men hvor en voksen hoene ikke kan komme in. De vil jo ikke ha en mor der padser paa dem, men hvids du slutter at fodre dem i sit lille aflukke naar de er 5-6 uger gamle, maa de ut og spise med den store flok, iblandt vil de blive jaget en smule af de store, men de kommer tilbage.
Men husk: EN RACE!
Søren Ryge Petersen foreslaar at ha separate slagte-dyr, det bliver dyrt i laengen, samt at der finder et utal racer der smager meget bedre end disse "glorificerede broilers".