Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Naturlig/Nødvendig udskiftning. Hvordan gør i?  (Læst 5915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Naturlig/Nødvendig udskiftning. Hvordan gør i?
« Dato: 27 Maj , 2011, 06:27 »
Ja nu er vi jo ( mig og min familie ;) ) så nye i det her game at vi ikke har tænke så meget over det, men faldt over en god artikel af Søren Ryge Petersen: Høns til husbehov

Der i skriver han om den naturlige/nødvendige udskiftning af hønsene, og ja det fik mig jo til at tænke, at skifte nogle ud hvert år lyder da "drastisk". Havde ingen forestilling om at de høns man lige havde lært at kende vice verse skulle skiftes ud så hurtigt. Naturligvis ryger der som han siger naturligt nogle pga div ting, men ja. Hvordan gør i med den Naturlig/Nødvendig udskiftning??

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/D43434265BE9B83BC1256921006349D4&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENRYGES_HJOERNEUD_I_HAVENHAVELIV%26Region%3D%22%29%3B%20
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Naturlig/Nødvendig udskiftning. Hvordan gør i?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2011, 07:20 »
Jeg synes næsten det går af sig selv, jeg ved ikke om det lige er en trediedel hvert år, men de ældste ringede dyr jeg har er fra 2009, og så har jeg en noget ældre dværg wyandotte, Sofia, som skal have lov til at blive indtil hun er mæt af dage, for hun er jordens sødeste og bedste skruk, resten af tiden lægger hun pænt med æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2011, 07:37 »
Jeg har haft høns i nogle år. Jeg synes også næsten det "kører" af sig selv. Vi får kun racerene kyllinger (ikke udstillingskvalitet, men sunde dyr ;)) Vi har været heldige at kunne sælge de fleste. Indimellem er der nogle der dør af forskellige årsager.
Vi har en tendens til at beholde de voksne/gamle dyr, så det er kun kyllingerne, vi skal "af med". I år får jeg vist flere kyllinger, end jeg kan komme af med af ovenstående grunde, så jeg skal vist have slagtet nogle til efteråret :o
Kort sagt; de høns og hane der er her nu, bliver på matriklen til de dør af alderdom. Kyllingerne bliver enten solgt næste forår (der er det nemmere at sælge, end inden vinteren), eller også skal jeg igang med at slagte :-X

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2011, 08:45 »
Min ældste med ring på er som Mariannes fra 09, men jeg har da et enkelt rivejern som går her fordi hun bare er smuk, og jeg har tit tænkt at sætte hende i en anden verden, da hun ikke gerne accepterer uorden i gelederne, så der kan hurtigt blive uddelt et par hug.
Uanset hvad der sker i flokken, så skærer jeg altid ned til 12 incl. hane om vinteren, så der ikke er så meget der skal passes, og hvis nu feks. mine forvundne skrukker ikke kommer tilbage, ja så bliver et par af de nye, eller jeg køber et par et sted.
Alle haner, undtagen ham der er på toppen af poppen, bliver slagtet, og så går vi vinteren i møde med sindsro, skulle der falde et par stykker fra i kulden, ja så erstattes de kommende sommer.
Hanen udskiftes ved køb udefra hvert andet år.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2011, 09:21 »
Jeg lesede Søren Ryge Petersen's reportage, og jeg tenker paa mange inlaeg jeg har lesed her paa Forum, og vi er alle forskellige, vi har alle forskellige forhaald og vi har alle forskellige behov. Mange af os har ikke plads til at have mere end en flok, og vil ha Naturlig/Nødvendig udskiftning og jeg foreslaar foelgende: Hold EEN race. Ikke ha alle forskallige racer, det hoeres sjov ud med mange forskellige, men det egner sig ikke at blande hvids man vil fornye. Inden din floks omraade, lav 1 eller flere smaa aflukker hvor en skruk kan vaere ifred, og hvor kyllingene kan tilbringe sine foerste dage i rimelig tryghed. Etter etpar dage aabner du saa de (og deres mor) kan intergrere sig med din flok med en gang. Dette er naturligt, og det er slig en flok hoener lever. Mor padser paa de smaa, og medens de vokser, finder de sin plads inden floken. Hvids man vil ha baade aeg og koed, saa skal man nog velge en race der egner sig (dual purpose utility), der findes utroligt mange racer at vaelge imellom. Uoenskede haner fjernes naar de er 5-8 maaneder, og gaar saa i fryseren. Svage/smaa eller hoener med tydelige fejl boer ogsaa "luges ud" inden de producerer aeg. Saa har man produktion af aeg, koed og en op-bygging af en stamme race-rene hoens, der kan producere et hensigtsmessig antal kyllinger til fornyelse/slagt/salg. Da foerst har man en billig hobby/billige aeg samt billigt koed.   Hvids man vaelger en race der ikke skrukker, saa maa man bruge maskin, men det kan ogsaa gaa bra, hvids man kun planlegger lidt. Lav en lille "fold i folden" med en aabning, saa stor at kyllingene kan gaa in/ud, men hvor en voksen hoene ikke kan komme in. De vil jo ikke ha en mor der padser paa dem, men hvids du slutter at fodre dem i sit lille aflukke naar de er 5-6 uger gamle, maa de ut og spise med den store flok, iblandt vil de blive jaget en smule af de store, men de kommer tilbage.
Men husk: EN RACE!
Søren Ryge Petersen foreslaar at ha separate slagte-dyr, det bliver dyrt i laengen, samt at der finder et utal racer der smager meget bedre end disse "glorificerede broilers".

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2011, 10:28 »
Vi bestræber os på ikke at have høns, der er mere end 2-3 år gamle. Dels falder de i ægproduktion, dels bliver de uinteressante som middagsret.
Vi har hidtil undgået at få et for nært forhold til nogen af dem - kun hanerne "hedder noget", og det er mest for sjov.
Jeg havde for mange år siden en Sølvrandet Wyandothøne, som fik lov at leve, til den ikke gad mere, men den var også helt speciel, og i øvrigt en udmærket skrukhøne og kyllingefører.
Men tilbage til fornyelsen...
Vi ruger en ordentlig flok kyllinger ud i dette forår - 5 forskellige racer, beholder max. 7-8 høner + 1 hane fra hver race, og slagter resten, når tid er (for hanernes vedkommende, når de begynder at gale). Vores nuværende ældste flok, der tæller 1,6 Faverolles fra 2009 får sommeren med, og bliver så slagtet. Desværre ryger hanen, vores rare Valde nok også med  :-\... Han er ikke sin opgave voksen som slægtens viderefører - kun 3 af 12 æg var befrugtet, så der kommer ikke mange nye Faverolles i år :'(        De skulle jo ellers være noget af det bedste til slagt, ifølge Jørgen Liljensøe (ham med hønsebiblen).
Vi satser på at være 100% selvforsynende med høns og kyllinger til fryseren, og så skal der jo være et vist flow.

« Senest Redigeret: 27 Maj , 2011, 10:30 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2011, 18:06 »
Her kører det ( eller har ) helt af sig selv , men vi skal have lavet om på tingene i løbet af sommeren. Vi har et herligt sammenrend af ren kochin , araucana , og tværsigennemhavenhulihækken racen.   Det kan bare ikke blive ved på den måde , da hobbyen så småt bider lidt mere i mig ( og pludselig også konen ).
Marianne Vedel har jo prikket til mig længe , og pludselig om ikke der er rugeæg her i huset af nogle fiiine kræ ?
Marianne vred også armen rundt på mig i mandags : du skal da med på hønseudflugt med lokalklubben ?? !!!!  Her skinnede det da klart igennem at de fiiiiine æg der ruges her i huset fra Marianne - de er da alt for fiiiine til "bare" at indgå i husholdningen  :o   ;D
Så i løbet af sommeren skal der laves om og bygges om ...... Lidt i tråd med at Thorleif hælder til kun en race.  Det kommer så ikke til at ske , for hold da op der er alt for mange smukke racer til jeg ( måske endnu) vil begrænse mig til det.
Så meget ryger på grillen og i suppe gryden denne sommer - bare ikke min elskede Houdini : hun bliver til hun går bort i alderdom.

Hvis du selv ruger kyllinger ud , så gør som mange : grill hanerne , når hønnikerne begynder at lægge æg , suppe på de gamle !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2011, 18:26 »
vi købte sidste år 10 daggamle kyllinger - racerene
fik senere 2 hønniker af anden race - racerene
fik også 8 blandede kyllinger - gadekryds
fik 30 aflagte æglæggere, som alle blev slagtet med det samme
fik 2 orpingtoner, som desværre ikke kunne holde til livet hjemme hos os
fik 1,1 silke

-ifht. de daggamle, døde de 4, mens der af resten var 3,3. Vi valgte helt naturligt de 2 dårligste haner fra og havde så en fin flok.
-for et par uger siden fik den ene hønnike - nu høne - problemer med æggeproduktionen, lagde æg uden skal og blev dårlig, så hun blev kasseret.
- ud af de blandede slagtede vi 1 hane, 1 hane døde, 2 blev lånt ud (1 af dem er død), 2 blev slagtet

så lige nu er bestanden sådan ret naturligt uden "tvangsudskillelse" i år på 6 høns og 1 hane samt hvad vi har produceret i år - og så 1,1 silke, der går adskilt fra de andre.

Jeg glæder mig da over, at der KAN være luksusproblem a la "vi må lige skifte 2-4 stykker i flokken, bare for en god ordens skyld"  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2011, 18:33 »
Jeg slagter hanekyllingerne bortset fra dem som er avlsegnede, men kan sagtens finde på at sælge en høne/hane som er ældre end et år til folk som er interesserede i dem til videre avl. Hvis de nu kan lave gode, racerene kyllinger hos ny ejer så synes jeg ligeså godt at de kan få et nyt godt hjem hvis det kan findes i stedet for at ende i min suppegryde :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2011, 18:35 »
Her kører det efter en model, hvor ca. halvdelen af hønerne udskiftes om året. Når kyllingerne er store nok til at blive sammenført hen ad sommeren, så slagtes 2-års hønerne og bliver til god suppe. Det kan dog være at jeg sælger et par 1-års høner af og til.. Hanekyllinger slagtes når de blive store nok. Overskydende hønekyllinger sælges, når de kan kønsbestemmes. Vi har altid for lidt hanekyllinger, (men kan godt overtales til at sælge en enkelt eller 2). Hanen skiftes hver 3-4 år til en fra en helt anden stamme, men samme race.

Men da min hane i det tidlige forår svigtede, så måtte jeg lige ud og købe rugeæg. Det er de første rugeæg jeg har købt siden 2004...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kim Stenderup

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2011, 19:19 »
Jeg har 17 kyllinger af racen Australorps i sort, og de skulle gerne ende med at blive til 1,6, som for lov til at overleve vinteren. Når hanen har gjort sin pligt næste forår (mindst 10 - 15 kyllinger), bliver han solgt eller slagtet, inden sommeren (og de åbne soveværelsesvinduer) sætter ind. Når kyllingerne er blevet store nok, bliver der taget en hanekylling og to hønekyllinger fra til videre avl, mens resten bliver fedet op til slagt. Der ryger så osse to af de gamle høner, så det ender med, at hønerne bliver udskiftet hvert 3. år og hanen hvert år. Der skal indkøbes en ny hane med jævne mellemrum for blodfornyelsens skyld.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2011, 17:30 »
Tak for de mange godt indlæg/input. Lyder lidt til at det kommer helt af sig selv lidt hen af vejen, sån på en naturlig måde. Rart at vide. var så lidt hmm ved at tænke på at man så hurtigt skulle af med nogle. men ja sådan er det jo, men det bliver ikke i år at der skal nogle ud af flokken ( ud over hanerne )
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0