Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mon ikke Peter Agger eller andre ved  (Læst 1847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Mon ikke Peter Agger eller andre ved
« Dato: 26 Maj , 2011, 20:39 »
I min have står en lille klynge gule tullipaner med meget spidse blade, de ser nærmest ud til at være stjerner når de springer ud, og de springer ud lidt senere end havens andre og mere almindelige tullipaner.
Jeg vil gerne have nogle flere men ved ikke hvad de hedder, og slet ikke hvor jeg lige kan få fat i dem, men mon ikke det er et godt forsøg at spørge her.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mon ikke Peter Agger eller andre ved
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 20:42 »
Det ligner Tulipa sylvestris, skov tulipan :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 20:43 »
HVIS det er dem så skal du være stolt af dig selv, i det de er ret svære at få til at blomstre :)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 20:47 »
De er ihvertfald smukke....   /o

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 20:49 »
Ej Ina

Vær du glad for dem!!  Det er dem der hedder Tulipa sylvestris og er en af de oprindelige rødder til dam vi har i dag.

Vi har dem på Gavnø, og jeg har for år tilbage gravet op og sendt til Dronning Ingrid så hun kunne få dem både i Fredensborg og Gråsten.

Jeg har også set dem inde på skråningerne på kastellet i København.

De formerer sig ved frø, så man skal være tålmodig. der går 5 - 6 år fra et frø bliver sået til der er en blomst. Så jeg er sikker på at ud over de fine gule blomster er der en masse blade rundt omkring, det er de nye generationer.
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 20:52 »
Det ligner Tulipa sylvestris, skov tulipan :)
HVIS det er dem så skal du være stolt af dig selv, i det de er ret svære at få til at blomstre :)

Johanne, det er synd for Gavnø du ikke blev min afløser!
Hilsen
Peter

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 21:01 »
Jamen dog, det forklare måske hvorfor de står lige midt i en rose  :o Jeg har set dem i klosterhaven på den anden side af vejen, og de er måske kommet med fugl eller vind.
Fruen der har boet her før os sagde at hun ikke vidste hvor de kom fra, og hun har ellers ret godt styr på min have...
Jeg har feks. kinesiske purløg, en lille meget fin syren fra ??? det har jeg glemt, og en basilikun fra grækenland.

Men Halo, jeg er jo ikke botaniker, så hvad er det for nogle blade der kan blive til nye tullipaner
om 5-6 år :o og skal de graves ned, eller ????
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2011, 21:02 »
Johanne, det er synd for Gavnø du ikke blev min afløser!

JA det ved Gud det er...... !!!!! Det kunne have opvejet et og andet :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2011, 21:10 »
Men Halo, jeg er jo ikke botaniker, så hvad er det for nogle blade der kan blive til nye tullipaner
om 5-6 år :o og skal de graves ned, eller ????

Nej, jo mindre du gør, des bedre klarer de sig.

De grønne blade du skal værne om ligner mest nogle lidt saftspændte græsstrå i forskellige breder, og de er ved at visne ned nu, så det der bliver ved med at være grønt, er græs!
Hilsen
Peter

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2011, 21:18 »
Nej, jo mindre du gør, des bedre klarer de sig.

De grønne blade du skal værne om ligner mest nogle lidt saftspændte græsstrå i forskellige breder, og de er ved at visne ned nu, så det der bliver ved med at være grønt, er græs!

Vil det sige at jeg ikke kan få dem til at gro andre steder, eller ikke kan flytte dem, de står ikke det bedste sted og det ville da være fantastisk hvis der kunne komme en masse af dem med tiden..
Venlig Hilsen INA

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2011, 21:32 »
Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg ikke der er sylvestristulipaner hverken på Gråsten eller Fredensborg trods alle vores gode hensigter. Så, den bestemmer selv hvor den vil være.
Hvis du kan finde frøkapslerne nu om et par uger, kan du jo godt smide lidt frø ud på de steder du gerne vil have dem, men husk! der går 5 - 6 år inden du ser blomster.
Hilsen
Peter

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2011, 22:16 »
Og så til mit sidste spørgsmål
Nu står den som sagt i en rose i et ellers bart bed langs indkørslen, og min plan var jo nu at give mine roser en skovl hestemøg, som jeg jo har i så rigelige mængder, men er det i orden for min sjældne tullipan ??
Venlig Hilsen INA

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2011, 22:48 »
Kan du ikke vente til tulipanen er visnet lidt ned? :) sidste frist for at gøde roser er vist 1 juli.

Det sjove ved din tulipan Ina er at den faktisk er vildt voksende/forvildet i DK men det er meget sjældent at den blomstrer så flot.

Ja Peter det er altså helt forkert at jeg ikke skal passe Gavnø når du flytter til Fyn ;)  men så laver jeg da bare en tulipanpark herhjemme ;D

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2011, 23:09 »
Ser man det, Jamen det siges at jorden her, ikke helt overaskende er meget kalkholdig og næringsrig, men da jeg boede 8 km herfra var der ler og mere ler, og det var svært at få noget i gang, men her farer det op af jorden, og måske er det en del af forklaringen på den gule.
Den er faktisk dobbelt så stor som på billedet, jeg tog jo bare et billede for at få et godt billede af selve blomsten.

Den er visnet ned, og jeg blev helt bekymret for om Rene' havde klippet den væk da han forleden lugede rosenbedet, men han siger den står der endnu men i sørgelig forfatning.
Hvad skal der så ske med den nu, skal den klippes væk og kommer igen næste år, eller skal den bare blive til den er gået i opløsning af sig selv,,,, ihhh hvor er jeg nu helt bekymret for at skade den.
Venlig Hilsen INA

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2011, 23:52 »
Vi kalder den "den vilde tulipan" og den står i mange grøftekanter her på Bornholm... ja det er altså en skøn ø hvad mange ting angår  :D