Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk sammen med andre?  (Læst 1548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
skruk sammen med andre?
« Dato: 26 Maj , 2011, 17:46 »
hejsa.
så tror jeg at min ene brahma-høne har lagt sig skruk.
hun har ligget på redden siden i går aftes, og jeg har prøvet flere gange at ae hende. sidste gang bed hun efter mig. som jeg har læst i andre tråde er hun fladet ud som en badebold uden luft. jeg ved ikke hvor mange æg hun ligger på, men højst 4.

jeg vil selvfølgelig gerne have at hun får kyllingerne, men jeg har ikke plads til at have hende og kyllinger for sig selv. kan jeg godt have hende og kyllinger i hønsehuset med 3 andre høns og en hane?

og hvor mange æg kan hun have under sig?
skal jeg med vold og magt samle dem hun ligger på nu, og så give hende dem igen senere, eller kan jeg "smugle" andre æg ind under hende, som er lagt de sidste par dage? jeg er dog først begyndt at vende dem i skrivende stund?

et sidste spørgsmål...hvis jeg nu blev fristet til at købe nogle dværg-brahmaæg, ville en dværghøne så kunne klare sig i flokken med de store brahmaer og især i forhold til hanen?

på forhånd tak for jeres kloge svar, marix
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: skruk sammen med andre?
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 18:08 »
Hej Marie

Mine kyllinger går sammen med de andre ;). De andre kommer slet ikke i nærheden af kyllingerne, så umiddelbart ville jeg godt turde lade dit brahma få kyllinger i huset.

Mht. æggene, så ville jeg kassere dem hun ligger på nu, hvis du ikke er sikker på de er lagt samme dag. Hun skal have æggene under sig af en gang, så de klækkker samtidig, eller i hvert fald inden for et døgns tid. Hvis der går flere dage før de sidste æg klækker risikerer du at hønen går af reden med de første kyllinger, og det ville være ærgeligt.

Mine høns har fået op til 12 æg på en gang. Så vidt jeg husker er brahmaer lidt klodsede rugere, så du skal nok regne med at der går nogen til, når/hvis hun træder et par af dem i stykker ::).
Og så i øvrigt TILLYKKE med din første skruk - glæd dig til kylle-ryllerne!!! <L

P.S. Sender lige en PM ang. besøg (bedre sent end aldrig *e)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 18:16 »
Min skrukbrahma ligger også i huset.  :)Der er 3 andre damer og en hane.
På tirsdag eller onsdag skulle der gerne komme kyller. Jeg krydser fingre *k
Forhåbentlig går det. Ud fra, hvad jeg kan læse er der forskellige oplevelser af, hvordan det går med kyllinger i hønsegården. Så jeg holder godt øje i starten og laver et indelukke, hvor kun kyllingerne kan komme ind. Hvis de har behov for at søge tilflugt. ;)
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 18:25 »
Min skrukbrahma ligger også i huset.  :)Der er 3 andre damer og en hane.
På tirsdag eller onsdag skulle der gerne komme kyller. Jeg krydser fingre *k
Forhåbentlig går det. Ud fra, hvad jeg kan læse er der forskellige oplevelser af, hvordan det går med kyllinger i hønsegården. Så jeg holder godt øje i starten og laver et indelukke, hvor kun kyllingerne kan komme ind. Hvis de har behov for at søge tilflugt. ;)
God idé med et skjul til kyllerne. Jeg har en halvpalle i hønsehuset og paller i hønsegården i 4 i højden. Det giver et perfekt skjul til kyllerne indendøre og udendøre, samt et godt hvilested til hønsene udendørs.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"