jeg har købt daggamle racekyllinger (så ved man jo aldrig om det er haner eller høner eller om de er udstillingskvali eller ej) fra en god opdrætter til 35 kr. pr. stk.
jeg mener ungdyr koster 50-75 kr./stk.
vi har selv solgt et hold blandingskyllinger til 30 kr. pr. stk. (8 uger) og det sagde køber var rigtig billigt.
Der er jo altid udbud/efterspørgsel-syndromet, nu ved jeg ikke hvad de høns, I har set på koster. Hvis jeg købte en flot sussex i æglægning gav jeg gerne 150 kr. uden at blinke. Men et rugeæg koster vel 5-10 kr. i de fleste tilfælde. Hvis du tænker på dét, og så at det skal være i rugemaskine, der kræver strøm eller under høne, der jo så ikke tilbyder æg i en lang periode pga. rugning og pasning af kyllinger - så skal den "omkostning" lægges til prisen. Og herefter spiser de altså rimelig godt igennem allerede fra dag 2. Jeg brugte 2 ps. startfoder på mine 10 daggamle på de første 8 uger sidste år - og 10 blev rimelig hurtigt til 7, desværre. Kan det passe, at jeg giver omkring 70 kr. for startfoder? Deromkring. Og dertil tid med at passe, bøvl med måske at aflive, flytte, muge, vande, sande, give grønt osv. Tænk på dét, når du ser på priser.
Mine blandingshøns er konstant skruk, så hvis de bare skal tulle rundt og hygge med kyllinger, så er de top i orden og behøver ikke at være af en bestemt race. Men hvis de skal bruges fortrinsvist til slagt tænker jeg: argh hvor har de dog mange fjer de 2 madammer!
Måske er det slet ikke vigtigt for dig, at det er rene racehøns? Måske er det vigtigt for dig, at det er? Men for hvert krav, man stiller, risikerer man jo en prisstigning, fordi man mindsker det udbud, der svarer til ens ønske.
Anyway, håber det ku' bruges