Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pris på Høns/Kyllinger/skrukker  (Læst 8483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
Pris på Høns/Kyllinger/skrukker
« Dato: 26 Maj , 2011, 13:16 »
Hej alle  :)
Min kæreste og jeg har i øjeblikket 10 røde amerikaner høner og en sort austrolopshane. Æggene smager fantastisk.

Vi vil derudover gerne have lidt store kyllinger til fryseren, og har luret at sussex, orpington og et par stykkr andre skulle være rigtig gode. Jeg nævner de to racer, fordi jeg har hørt at disse har let ved at blive skruk... Er det rigtigt?

For bagtanken var at købe en 15 kyllinger, og lade de fleste gå til fryseren, mens de flotteste får lov at blive voksne, lægge æg og ruge dem ud, så vi også næste år får kyllinger til fryseren...

Jeg har kigget på gul og gratis, og syntes umiddelbart at hønerne er dyre...  :o Men hvad skal de her dyr koste? De behøver ingen fin stambog, da de "bare" skal gå hos os og hygge sig inden de skal smage super  ;D

Venlig hilsen Birgitte
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Pris på Høns/Kyllinger/skrukker
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 13:22 »
Velkommen til  /o

Her er nogle tråde, hvori priser bliver diskuteret:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=17109.0
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16658.0
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15727.0

Ja, det er dejligt med egne æg og kyllinger, som man ved, hvordan er produceret  :)
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 13:24 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 13:26 »
Daggamle kyllinger koster normalt mellem 25 og 35 kr. Dertil lægger man en pris på ca. 5 kr pr uge for "kost og logi".
Hvis man vil købe kyllinger af en bestemt race er det fuldstændigt ligegyligt om du vil spise dem eller udstille dem. Avleren har lagt et stort arbejde i at fremavle de bedste eksemplarer, og derfor tager han/hun en pris for det arbejde.
Du kan muligvis få nogle krydsningskyllinger der er billigere, men så ved du jo netop ikke hvad du får for pengene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 13:28 »
jeg har købt daggamle racekyllinger (så ved man jo aldrig om det er haner eller høner eller om de er udstillingskvali eller ej) fra en god opdrætter til 35 kr. pr. stk.

jeg mener ungdyr koster 50-75 kr./stk.

vi har selv solgt et hold blandingskyllinger til 30 kr. pr. stk. (8 uger) og det sagde køber var rigtig billigt.

Der er jo altid udbud/efterspørgsel-syndromet, nu ved jeg ikke hvad de høns, I har set på koster. Hvis jeg købte en flot sussex i æglægning gav jeg gerne 150 kr. uden at blinke. Men et rugeæg koster vel 5-10 kr. i de fleste tilfælde. Hvis du tænker på dét, og så at det skal være i rugemaskine, der kræver strøm eller under høne, der jo så ikke tilbyder æg i en lang periode pga. rugning og pasning af kyllinger - så skal den "omkostning" lægges til prisen. Og herefter spiser de altså rimelig godt igennem allerede fra dag 2. Jeg brugte 2 ps. startfoder på mine 10 daggamle på de første 8 uger sidste år - og 10 blev rimelig hurtigt til 7, desværre. Kan det passe, at jeg giver omkring 70 kr. for startfoder? Deromkring. Og dertil tid med at passe, bøvl med måske at aflive, flytte, muge, vande, sande, give grønt osv. Tænk på dét, når du ser på priser.

Mine blandingshøns er konstant skruk, så hvis de bare skal tulle rundt og hygge med kyllinger, så er de top i orden og behøver ikke at være af en bestemt race. Men hvis de skal bruges fortrinsvist til slagt tænker jeg: argh hvor har de dog mange fjer de 2 madammer!  ;D

Måske er det slet ikke vigtigt for dig, at det er rene racehøns? Måske er det vigtigt for dig, at det er? Men for hvert krav, man stiller, risikerer man jo en prisstigning, fordi man mindsker det udbud, der svarer til ens ønske.

Anyway, håber det ku' bruges  :)
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 13:30 Fra Juhulie »
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 13:41 »
tak skal i have :) jeg kan se, at det er mig der er for nærrig  ;)

det er på ingen måde vigtig for mig, hvad racen er, jeg vil bare have nogle store dyr, der kan passe deres kyllinger og som smager godt :)

I forhold til fodring, får de af køernes fuldfoder, som mine amerikanere lægger 9 æg ud af 10 høns om dagen, så tænker at det er rigtig fint :)

og jeg vil egentlig helst have kyllinger der er fri af varmelampe, som kan sættes sammen med de andre... Hvad koster sådan nogle kyllinger?
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 13:49 »
Hej Birgitte,

så er du nok på mindst en 50'er for de racerene. Men dem, jeg sælger til 30 er varmefri... :)
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 13:57 »
Nu er det min opfattelse/erfaring at omkostningerne til at opfodre en kylling til ungdyr ligger på kr.100 -kr.125, hvilket jeg også kunne få bekræftet i en tidligere tråd her på forum.
Dertil kommer adskillige måneders foder til avlsdyrene + strøm og afskrivninger på en evt. rugemaskine. Så er vi snilt oppe på kr.150 i kostpris på at lave et stk. ungdyr.

Der er ingen der skal påstå at det er en god forretning at producere racekyllinger. Nej det er faktisk ren tilsæt med de enorme foderpriser der er efterhånden.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2011, 14:01 »
Hej Juhulie  :)
Dine kyllinger lyder super :) Problemet er bare at jeg ikke lige er i nærheden af Norvestsjælland :'(
Men tak for dine råd :)
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2011, 14:29 »
Hej Birgitte

jeg har heller ikke nogen i overskud  ;D
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2011, 16:14 »
@ BirgitteMK

Hvad synes du da er dyrt ??

Ja, det koster desværre noget at lave kyllingerne og især de helt store racer, idet de skal ordentligt foder fra start af, for at blive til noget. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2011, 17:32 »
Velkommen på forum, Birgitte :D
Ja, de koster penge at opdrætte kyllinger, og en "havehøne" spiser jo lige så meget som en udstillingshøne. Så er der jo de aflagte æglægningshybrider, som man kan få smidt i nakken, for de skulle alligevel bar have været kasseret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2011, 08:50 »
Jeg er godt klar over at jeg i mit hoved har haft prisen for lavt... det er nok tre måneder siden vi købte de ti røde amerikanere lige før æglægning, vi har, og jeg troede at vi kun havde givet 30 kr for dem, men kæresten sagde så i går, at vi godt nok havde givet 45kr, pr stk... Og det var vist nok en vennetjeneste... for med i købet var en raceren sort Austrolops hane også...

Så vi er nu nået så langt at jeg bare skal finde nogle 14 dage gamle kyllinger i racen sussex, orpington eller Austrlops...
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2011, 23:26 »
Du skal bare huske at de så ikke er varmefri hvis de er 14 dage gamle.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 27 Maj , 2011, 23:40 »

Så vi er nu nået så langt at jeg bare skal finde nogle 14 dage gamle kyllinger i racen sussex, orpington eller Austrlops...

Eller New Hampshire, Skånske blomsterhøns, Wyandotter eller noget andet. Der er mange muligheder.

Jeg vil anbefale at du under 'Efterlyses' opretter et 'Nyt emne' og spørger om nogen her på Forum, i rimelig køreafstand fra '........', evt har nogle unge kyllinger de vil sælge. Og så ser du hvad du får af svar.

Jeg ville til hver en tid handle her via Forum fremfor at lede i Gul og Gratis eller DBA. Der sælges udmærkede dyr via disse to medier, men der sælges desværre også en masse l..., så man bør se sig for.

God jagt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2011, 22:14 »
Har købt Gule Orpington  <L der var en uge gamle til 15,- stk..... så det må siges at være billgt
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds