Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekyllinger- hvor gamle?  (Læst 11415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Slagtekyllinger- hvor gamle?
« Dato: 26 Maj , 2011, 10:31 »
Hvornår er slagtekyllinger klar til slagt hvis man får dem som f.eks. 8 ugers?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Slagtekyllinger- hvor gamle?
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 10:44 »
Hvis du mener samme type som bruges i "slagte-kyllinge industrien", så skulle de have været slagtet forlængst.  ;D
Men det kommer også an på hvordan sådanne kyllinger holdes. Ligger/står de bare og æder dagen lang, eller fodres de med knapt så "stærkt" kraftfoder samt får mulighed for motion i løbegård/hønsegård, så vil jeg mene at de har en hæderlig størrelse henad ved 4 mdr.s alderen.

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 22:03 »
industri ply-moer når aldrig at blive 4 mdr. uden de kollapser, selvom de fodres minimalt og har fri adgang til store arealer og græs. Scan Label er væsentligt bedre til at vokse humant (eller animant) bevæger sig og har ikke de groteske benproblemer. De er fint slagteklar efter tre mdr. hvor de vejer ca. et par kilo når de er puttet i poser. Hvis man vil have industriproduceret slagtekylling er de langt bedre efter min mening.

Rasmus

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 22:09 »
undskyld jeg kommer lige ind... men hvad med orper? nogen der har slagtet orper og hvor gamle skal de være? jeg synes de er kun fjer i 4 mdr. alderen :D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 22:14 »
Kyllinger af stor race skal have alt det foder de kan æde. Som jeg har anført i en anden tråd, så bruger jeg lidt over 20 kg. foder til mine Orpington kyllinger daglig pt. Men det bliver meget værre. Har iøvrigt pt. 270 Orpington kyllinger gående  ;D
Inden længe nupper de over en sæk - altså 30 kg. daglig, men så har også noget at vokse af, og når en pæn slagtevægt hurtigt.
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2011, 18:53 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2011, 18:35 »
Fisker- det er faktisk kyllinger af racen scan label jeg har set et godt tilbud på :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2011, 18:49 »
Fisker- det er faktisk kyllinger af racen scan label jeg har set et godt tilbud på :)

Ja så køb dem. (der findes faktisk et forsøg fra Svanholm, hvor de lod Scan Labeller blive voksne og fungere som ægproducenter mens de holdt frugtplantage fri for ukrudt, hvilket de gjorde virkelig godt og lagde godt med æg, så for sjov skyld kunne du lade et par stykker overleve). De er rolige vokser fint uden at det bliver grotesk og så er de altså slagteklar efter ca. 100 dage med en normal god hønsehverdag

Rasmus

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2011, 08:42 »
Jeg har selv slagtekyllinger, aner dog ikke hvilken race/type, men sådan en traditionel hvid én.. Jeg har tænkt mig at slagte ved 10-12 uger gamle. Jeg fik dem som en uge gammel. Det har jeg det bedst med, for så ved jeg, hvad de har fået at spise, og vigtigst af alt, at de ikke har fået speed-foder, og at de har fået det hvile, de skal have. Sådan nogle hurtigt voksende kyllinger får nemlig let dårlige ben, da benenes udvikling ikke kan følge med kroppens massive udvikling. Mine får masser at spise, men jeg propper dem ikke. Derudover kommer de ud i den store have-park flere timer om dagen, så de virkelig kan bruge vinger og ben, det er utroligt vigtigt.

Jeg fik dem som sagt som en uge gammel, jeg har løbende vejet den samme kylling for at se vægtøgningen. Nu er det ikke den samme, jeg vejer længere (markeringen blev skyllet væk af regnen), men har netop vejet en kylling, som jeg tror er én af de største. Den vejer pt 2400 gram, og de er lige præcis 7 uger. Så jeg tror, de får en fin slagtevægt ved 10-12 uger.

Jeg kender én med samme slags kyllinger, hun slagter ved 11-12 uger, dér vejer hendes normalt slagtet vægt mellem 3500 gram og 4500 gram.

Jeg har forresten aldrig oplevet så tamme høns før, de er meget sjove  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling