Jeg har selv slagtekyllinger, aner dog ikke hvilken race/type, men sådan en traditionel hvid én.. Jeg har tænkt mig at slagte ved 10-12 uger gamle. Jeg fik dem som en uge gammel. Det har jeg det bedst med, for så ved jeg, hvad de har fået at spise, og vigtigst af alt, at de ikke har fået speed-foder, og at de har fået det hvile, de skal have. Sådan nogle hurtigt voksende kyllinger får nemlig let dårlige ben, da benenes udvikling ikke kan følge med kroppens massive udvikling. Mine får masser at spise, men jeg propper dem ikke. Derudover kommer de ud i den store have-park flere timer om dagen, så de virkelig kan bruge vinger og ben, det er utroligt vigtigt.
Jeg fik dem som sagt som en uge gammel, jeg har løbende vejet den samme kylling for at se vægtøgningen. Nu er det ikke den samme, jeg vejer længere (markeringen blev skyllet væk af regnen), men har netop vejet en kylling, som jeg tror er én af de største. Den vejer pt 2400 gram, og de er lige præcis 7 uger. Så jeg tror, de får en fin slagtevægt ved 10-12 uger.
Jeg kender én med samme slags kyllinger, hun slagter ved 11-12 uger, dér vejer hendes normalt slagtet vægt mellem 3500 gram og 4500 gram.
Jeg har forresten aldrig oplevet så tamme høns før, de er meget sjove