Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor længe venter man på ikke udklækkede æg  (Læst 11446 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline miljam

• Passiv bruger
hvor længe venter man på ikke udklækkede æg
« Dato: 25 Maj , 2011, 23:42 »
jeg er ny hønseejer og en af min høns ligger på 5 æg. 1 kylling kom i forgårs og 1 kylling i går. Der er ingen revner, huller i de sidste 3 æg, hvor længe venter man på at de bliver udklækket og hvad gør man ellers?? håber i har nogle gode råd.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: hvor længe venter man på ikke udklækkede æg
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2011, 23:47 »
Kyllingerne plejer at komme efter 21-22 dage, i kan evt. prøve vandprøven, hvor i forsøger jer med et kar med vand omkring de 37 grader. Put æggene i og hvis der er kyllinger i skulle de meget gerne bevæge sig. (Husk at vente lidt, til æggene falder til ro, ellers kan bevægelserne jo skyldes uro i vandet ;) ) I kan også blot forsøge at tage ægget op til øret og lytte efter pippen.
Ryster man det meget forsigtigt kan man høre om det skvulper (hvis det skulle være tomt/råddent) Vent måske en dag eller 2 mere, hvis hun ikke forlader reden
Ved vandprøven kan nogle af æggene dog godt være stille, hvis kyllingen "sover"
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2011, 23:49 Fra lmp252093 »
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2011, 23:49 »
Men hvis de ligger under en høne er det nok nemmest bare at forsøge at "stjæle" et æg og lytte  ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2011, 23:52 »
Hej Milena, Velkommen på dette skjønne forum.

Jeg tror du skal lade din skruk afgøre hvornår den skal forlade de resterende æg. Det kan godt være der er liv i dem, men hvis de er kommet under skrukken adskillige dage senere vil hun næppe vente på dem.

Verden er hård!
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 00:02 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 07:57 »
Jeg har ruget ud i rugemaskin og der var 5 æg der blev liggende efter sidste kylling var et halvt døgn gammel, jeg lytet til det og syntes jeg hørte hakkelyd, men jeg blev lurt, jg slo dem ud igår og de var alle gået til på et tidlig stadium :P

Så det er ikke nemt at lytte rigtig når man er ny i gamet, det er sikkert  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

smilla25

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 08:22 »
Vi er på dag 23 i dag, og i morges kom der en lille kylling mere... Har stadig to æg der ligger, har prøvet at lytte til dem, men synes det er svært at vide.... når jeg lyser dem kan jeg se det er noget derinde, men om de er levende ved jeg ikke... ???

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 08:30 »
Min unge australorps høne har ruget og ruget, til slutt fikk hun tre befruktede egg som skulle klekke om 6 dager. (Jeg har ikke hane og skulle absolutt ikke ha kyllinger da jeg skal flytte). Jeg prøvde alt mulig for å få henne til å slutte å ruge. I hvertfall så hørte jeg at det pep en kylling under henne etter 6 dager, hun forlot ikke redet og jeg valgte å løfte henne av redet etter 2 1/2 døgn. Der lå det en død kylling og et uklekt egg, det luktet helt forferdelig. Jeg fjernet egget og kyllingen, hun stormet tilbake og la seg, men etter en times tid tok hun med seg kyllingen for å finne litt mat. Jeg tror hun hadde blitt liggende mye lenger dersom jeg ikke hadde fått fjernet sakene.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2011, 08:37 »
mine var og mørke når jeg lyste men det var bare en "smørje"  :-\

MEn hører nogen tjekker dem i vand, er det liv skal de hoppe op og ned, har aldrig prøvet det selv ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline miljam

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2011, 08:51 »
Afslutningen på mit spørgsmål om hvor længe man venter på ikke udklækkede æg: vi gjorde det til morgen, at vi lyttede og lavede vandprøven på de 3 æg. Ingen bevægelser og ingen pip-lyde. vi lavede forsigtigt et lille hul i hver æg og der var dog små kyllinger i, men alle 3 var døde. 2 af dem var lidt små.
Hvad kan årsagen være at de er døde mon?

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2011, 09:41 »
Det kan være mange årsager , jeg har indtryk af at æg med fostre der er levedygtige ikke går til selv om der svínger i temp og fugt under udruging. Jeg oplevet strømbrud under klækning sidste år maskinen var helt kold, men når den blev varm igen fortsatte klækningen og jeg fik ud kyllinger som var sunde og raske og nogen svage.

Jeg tror som med andre individer at dersom det er noget galt med fosteret så vil det gå til på et tidlig stadie, men på dyr som har fosteret i maven vil dette suges op i kroppen.

Jeg ved ikke hvad statistikken siger men skal man satse på og få 3 levende kyllinger så bør man måske ha det tredobbelte antal æg  ;)

Det er bare og starte på ny frisk, det er når ting ikke går efter bogen at man lærer /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2011, 09:43 »
Hvad er det for race du har Miljam?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2011, 09:56 »
Under klækning: INGEN VANDPRØVE  ;)  kyllingen drukner hvis den er startet og lavet blot den mindste revne i hinden under skallen.
Hvis temperatur har været korrekt, kommer der (i almindelighed) ikke flere kyllinger efter 21½ døgn. Kommer de senere er det oftest fordi den har været galt med temperatur. Det kan sagtens ske i en ustabil rugemaskine, men en skruk kan have haft for mange æg eller en rede der er lidt for flad, eller hun bare har været for dårlig til at samle æggene under sig osv. osv. der er ting nok der kan have gået galt  /d

Offline miljam

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2011, 09:21 »
ja vi må bare prøve igen, men det er bare så synd når de dør. Nu håber vi så at de 2 kyllinger overlever.

Det var en som nævnte grunden kunne være temperatur i rugemaskine, men min høne lå selv på æggene! hun lå på 9: 1 æg gik dog i stykker i redekassen i starten, 1 gassede, 2 æg blev snuppet af en skade, 3 døde i æg, så 2 fine små kyllinger.

De høns jeg  har ved jeg ikke hvilken race de er. VI har fået dem af et familiemedlem som kender en. Den ene var i hvertfald en dværg Wynadotter, men hun er desværre død. Så har vi hende som lige har fået kyllinger, hun lægger grøn/turkise æg. I min hønsebog fandt jeg så et billede af en som lægger grønne æg, men det er en Araucana, men sådan en ligner den slet ikke. SÅ har vi en som ligger brune æg og hun har strithår på toppen. Hanen har jeg heller ingen ide om.
Er der nogle som har forslag til race??, det kan måske også være mix.

thorleif

• Gæst
« Svar #13 Dato: 27 Maj , 2011, 09:27 »
Det kan saa godt vaere en blanding med, eller en Legbar. Disse blev udviglet for at give blaa/groenne/turkise aeg. Google "Cream Legbar", kan det ligne?

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Maj , 2011, 16:22 »
Lægger ikke aracuana krydsninger og grønne æg??
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and