Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedste kødhøne/æg lægger  (Læst 20327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarinaogDan

• Passiv bruger
    • www.d-image.dk
Bedste kødhøne/æg lægger
« Dato: 25 Maj , 2011, 23:16 »
Hvilken race er efter din mening den bedste henholdsvis mht kød og/eller æglægger ?, og hvorfor ?

Mvh. Karina

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Bedste kødhøne/æg lægger
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2011, 23:25 »
Helt klart maranen. Dejlige æg og en rigtig god slagte race.
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2011, 23:54 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2011, 23:30 »
Hellevadhønen ligger pålideligt rimelig store æg, og smager ikke så tosset endda... og så er de forholdsvis tillidsfulde, når de får lidt opmærksomhed
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2011, 23:35 »

Jeg har hørt fra pålidelig kilde at La Bresse også kunne være et godt bud...

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 00:12 »
Det var et svært upræcist spørgsmål men skal da alligevel gerne forsøge at svare.

De bedst/mest producerende af enten æg eller kød er ikke racehøns men hybridhøns (industrihøns). De er enten til æg eller til kød. Og det kan være helt OK at have nogle af disse høns, enten alene eller sammen med racehøns, så længe de får en væsentligt bedre tilværelse end i industien.

Hvis vi taler racehøns alene, er der nogle der over tid, er udviklet til at være et godt kompromis, hvis man både vil have pænt med æg samt fornuftige slagtedyr. En af disse racer er New Hampshire, men flere andre racer egner sig også.

Man må bare ikke tro at der findes en race der kan levere et æg om dagen pr høne og samtidig være egnet til slagtning.

Hybriderne går under mange forskellige navne.
For æglæggernes vedkommende er nogle af navnene: Isa Brown, Isa Warren, Hellevad, Lohmann.
Jeg kender ikke navnene på kødhybriderne, men måske andre kan hjælpe her??
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 00:17 »
Den mest brugte "kød hybrid" må være industriens Plymouth rock.

Godt og uddybende svar du har givet Erik

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 00:28 »
Prøver bare at hjælpe. På en objektiv måde.

Når man står som forholdsvis ny og skal prøve at få indblik i 'hønseriet' kan det virke meget uoverskueligt.

Og vi ved jo at alle (eller ihvertfald de fleste) har en mening om tingene, uden måske at fortælle, uden omsvøb, hvordan tingene forholder sig.

Som jeg skrev har jeg ikke megen indblik i kødhybriderne, men jeg er vidende om at der er en Plymouth kød kylling. Men ville da umiddelbart tro at der i lighed med æghybriderne blev brugt en del forskellige 'race' betegnelser også for kødhybriderne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2011, 00:34 »
Prøver bare at hjælpe. På en objektiv måde.

Og det er det du gør godt..... Ofte  /o

Nej industriens plymouth er vist temmelig fjern fra racen Plymouth rock som forøvrigt også er en god slagte race. Jeg har faktisk spist mig igennem mange racer. Husker at farverolles også er en god slagtehøne.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2011, 00:43 »
Af de racer jeg har haft gennem tiden, må det være stor, lys Sussex.
Skal ikke kunne sige om alle er lige gode, eller om jeg bare havde et hold rigtig gode høns.

De spyttede æg ud hele året, også uden ekstra lys. Var gode til at ruge og passe kyllinger.
Til slagt var de gode og kødfulde, og smagen var rigtig god.
En race jeg helt sikkert skal have igen, når der er plads og tid.

Lige nu har jeg Maran, som lægger godt med æg. Men ikke alle er lige stabile æglæggere.
Har hørt de skulle smage godt, har endnu ikke selv fået smagt. Har dog en unghane på 2,2 kg liggende i fryseren. Kødsætningen ser rigtig god ud, og mon ikke også smagen er rigtig god.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2011, 07:33 »
Danske landhøns er min favorit. Dels lægger de faktisk rigtig godt med æg, og som slagtedyr er de rigtig fine. Ikke store, men meget velsmagende. Desuden ruger mine høner fint, og så er der jo lige det fascinerende ved en race der har være her i landet i 2000 år.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2011, 09:20 »
Der er rigtig mange gode svar allerede, men jeg vil bare lige indsparke, at det også afhænger meget af hvad man forstår ved en god slagtekylling (det er Henriette også inde på og vi har diskuteret det i tidligere tråde).

Sidste år prøvede vi en masse forskellige slagteracer, da vi primært har nyttehøns (altså til æg og kød). Jeg troede, at den bedste slagterace ville være den, der gav den største steg. Det var bare ikke kun sådan. De forskellige racer smager forskelligt og har forskellig kødstruktur. Vores favorit endte med at være araucana som gav en steg på 1500-1800 g. (og det var en overraskelse, for de syner ikke af så meget).

Araucana som favoritter, er skarpt forfulgt af orpington og maran, der giver noget større stege (typisk 2-2,4 kg.), men til gengæld bliver de også nemmere seje (jeg tror det er fordi de skal gå længere for at blive slagteklar).

Men vi har langt fra prøvet alle mulige slagteracer, og jeg ved at nogle ikke har stort held med de racer vi godt kan lide, så derfor kan jeg kun anbefale dig at prøve dig lidt frem. Det er jo det gode ved hønseriet, det er nemt at skifte race ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline KarinaogDan

• Passiv bruger
    • www.d-image.dk
« Svar #11 Dato: 14 Oktober , 2011, 23:09 »
Tusind tusind tak for alle jeres meget fine og dejligt uddybende svar, det sætter jeg virkelig stor pris på  :)

Jeg vil gå ind og læse om de forskellige høns, og finde ud af hvilke vi skal suplere op med.

Mvh. Karina

Offline regitze

• Passiv bruger
    • vampyrpingvinen galer
« Svar #12 Dato: 19 Oktober , 2011, 22:25 »
faverolles!
jeg er ikke verdensmester, men mine dværgfaverollehaner var afsindigt velsmagende og leverede supergodt, reelt kød. det bedste jeg har smagt.
de er 'testet op imod' gængse kyllinger i Brugsen, hvad jeg ellers har spist af unavngivet her i livet samt silkehaner.

og så er dværgfaverolles sjove. det trækker ikke ned.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Oktober , 2011, 07:12 »
mit svar er sussex i stor :-) de ligger godt med æg, er en smuk høne, den er rolig og så er det en lækker slagte høne også...

ellers har jeg orpinton og wyandotter som også skulle være gode til slagt...men har ikke slagtet nogen af de racer indnu....
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Oktober , 2011, 09:41 »
Jeg vil også sige sussex, jeg har slagtet og spist flere haner omkring 5-6 måneders alderen, de havde en god slagtevægt, og noget godt kød. Hønen som vi kun havde som ung, startede med at lægge æg i januar da hun var 5 måneder gammel, og lagde 6 æg i ugen, efter hun flyttede lagde hun sig skruk og rugede vist nok 15 kyllinger ud som hun selv havde sneget sig ud til at samle.

Ellers er jeg også ret godt tilfreds med mine orpington, de lægger dog ikke helt så mange æg, og vokser lidt langsommere. Jeg har gul/sortsømmet og gule, og de gule er klar bedst til at lægge æg og ruge, men de andre er større.

Mine favorolles har jeg ikke smagt endnu, men de er slagtet med en fin slagtevægt, og hønerne lægger også 5-6 æg i ugen.

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever