Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det ikke frygtelig synd??  (Læst 3305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

• Passiv bruger
Er det ikke frygtelig synd??
« Dato: 25 Maj , 2011, 08:38 »
Henry - min ene dværg kochinhane er ret ensom!
3 af hans damer hygger med 7 kyllinger i en lille gård. Den fjerde ligger i høsehuset og ruger meget trofast og nu har den sidste af hans damer også lagt sig skruk!!
Såå han render en smule fustreret rundt  ;D

Mit første spørgsmål er om det dog ikke ER fustrerende for ham?

Kunne det være en ide at lade den skruk, der er tættest på hendes æg klægger, blive i hønsehuset sammen med Henry?
Der kommer (hvis det går ok) 8 kyllinger her op til weekenden, så "forældrende" ville gå sammen om dem!

Jeg syntes det er pragtfuldt med alle de kyllinger vi sidder i timevis og kikker på de 7 vi har. Det er herligt!
Men men det er ikke så let at få plads til alle de skrukke damer - når de sådan skrukker "skævt" fra hinanden!
Hvad gør i andre?

Kh
Anita

Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Er det ikke frygtelig synd??
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2011, 08:58 »
Plads er også et evigt problem hos mig, jeg laver en lille krog til skrukken så længe hun skal ruge.
Det er jo ikke meget plads hun har behov for.  /o
Efterhånden som kyllingerne bliver lidt ældre, begynder jeg at sætte dem sammen i samme indhegning inde i stalden.  /o  <L
Jeg har haft en skruk til at ruge i samme rum som hanen, det var der ingen problemer med.  ;) de var meget tæt knyttet til hinanden.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2011, 09:09 »
skal det forstås sådan at flere skrukker går med deres kyllingere sammen - uden at damerne bliver uvenner!  /o

Jeg forsøgte at sætte en australorp m. kyllinger og en araucana m. kyllinger sammen - dvs. de har ruget hver for sig og så kunne de jo passende dele hønsegård/kravlegård på græsplænen - DET var IKKE nogen god ide, araucanaen ville nuppe australorpens kylling - og hun har altså 13 selv!! :o - det gav en del ballade, så nu går de hver for sig i hver deres (NOGET mindre) "kravlegård" med eget hus osv.
Det betyder at jeg nu skal til at bygge - suk! havde jo set for mig at de kunne deles om en fiiiin stor hønsegård på græsplænen, og så bare have hver deres hus  ??? ... men trælasten er glade, for de får da solgt plader og stolper og og og og....

mvh
Grethe
PS nr. 3 har lagt sig skruk... en stor flot gul-columbia Sussex ....  /o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2011, 11:41 »
Ja det skal forståes sådan  ;)

Min guldSortbåndet og gule kochin rugede sammen i hver deres kasse.
Dem flyttede jeg ud i samme skrukhus - og de passer tilsammen 4 kyllinger i fin harmoni  /o
Min dværg silke var lidt senere til at lægge sig skruk, men endte med at få æg der var lige så gamle som de to andres - ved alm sortering og fordeling af overHønen her!!  ::)
Hun ligger i sit eget hus men har fælles gård med de to andre. De deles pænt om pladsen MEN de er opdelt to grupper. Kyllinger og mødre har helt styr på hvis mor og kyller der passer sammen  <M
I løbet af dagen render de ud og ind i hinandens hus, uden problemer  :)

Alle tre høner har gået hos og i samme flok, hos Henry  ;D ;D ;D

Lige nu har jeg så tre høner med kyllinger og tre  høner der er skruk. De to ligger og ruger lige ved siden af hinanden i hønsehuset hvor Henry. De har lagt sig på forskellig tid - men jeg kunne jo fordele æggene så der kommer kyllinger på samme tid.

Spørgsmålert er så om de kan fortsætte med at ligge i hønsehuset, hvor også Henry er og sover?

Kh
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2011, 12:01 »
@ SørenP
her er alt også lutter idyl - nu hvor damerne går hver for sig ;)

ang. fryd og gammen

gammen [ZgHmSn] sb.
§   fryd og gammen (ældre) god og glad stemning = GLÆDE ¯ alt var fryd og gammen · de levede i fryd og gammen · men i de første år var det hele ikke fryd og gammen for Charles og Evy
ORDSPROG:   alvor og gammen, de kommer tilsammen sorg og glæde følges ofte ad ofte kommer sorg efter gammen
ETYMOLOGI:   genoptaget i 18. årh. fra ældre middeldansk ¯ fællesgermansk *gaman- 'spil, leg, morskab' af vb. *gam- 'hoppe, springe' (besl.m. backgammon, game, gimpe)
jvnf. Politikkens nudanskordbog :)

mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2011, 12:21 »
Her hos os ligger skrukhønerne i et aflukke, men med fuld udsyn til de andre høns i hønsehuset. Når skruk går af reden med kyllingerne, bliver de lukket sammen med de andre høns og ve den høne, der vil gøre kyllingerne noget...både skrukhøne og hane, skal nok sørge for at de må gå i fred!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!