Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skaldede høns  (Læst 9550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Skaldede høns
« Dato: 23 Maj , 2011, 19:44 »
Jeg har i et stykke tid haft en høne der har smidt samtlige fjer på halsen. Hun ligner en nøgenhals. I løbet af den sidste måneds tid er flere af de andre høns også begyndt at smide fjerene på halsen, men i mindre omfang. De har bare pletter, som regel bag ørene. De sidste par dage har den ene hane og mistet fjerene på halsen og i nakken.

Er det alm. fældning eller er der noget andet på spil her? Jeg har kigget efter utøj, men kan intet se på dem.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Sv: Skaldede høns
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2011, 20:02 »
du har nogle høns der plukker de andre /d
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2011, 20:24 »
Ja, det har intet med fældning at gøre. Du har en, eller flere, høns der plukker de andre.
Et andet meget tydeligt tegn er at hanens andre fjer (på billedet) er halve.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2011, 20:25 »
Det var som syv >:(!!! Hvordan finder jeg synderen?!?! Og kan vedkommende kureres eller er det direkte adieu i suppegryden?
Venlig hilsen Tanja

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2011, 20:29 »
Når en, eller flere, først er startet så er det svært at få dem til at stoppe.
Normalt plejer jeg at sige at de enten begynder på grund af kedsomhed eller protein mangel. Men så vidt jeg husker så går dine høns både ude i haven og får jævnligt madrester, inkl. kødpålæg.
Hvis det stadigvæk er tilfældet så er det vidst meget usædvanligt at de overhovedet er startet.

Danny

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2011, 20:31 »
De kommer på friland stort set hver dag, og får masser af protein i form af kødpålæg m.m. Ærgeligt, at man skal til at slås med den slags også /d.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2011, 06:57 »
Kan man udpege synderen på nogen måde? Der går jo noget tid før fjerene vokser ud igen, så jeg ved ikke hvordan man evt. skal finde ud af hvem der plukker... De eneste der er hele i fjerdragten er araucanaerne, og jeg har lidt en mistanke om at det kunne være en af dem.

Sker der noget, i øvrigt, ved at de bliver plukket, ud over at de er hæslige at se på i fjerdragten?
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2011, 07:03 »
Fjerplukning kan udvikle sig til kannibalisme, har jeg læst.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2011, 07:13 »
Jeg synes virkelig, at det er mærkeligt, at du løber ind i fjerplukningsproblemer, med de forhold dine høns har...men man kan åbenbart aldrig vide sig sikker. Hæ, hæ ..det er da nærliggende at antage, at det er en af dem, som har hen HEL fin fjerdragt, som er synderen.Uden at være ekspert, så mener jeg ikke, at der sker andet ved denne irriterende hobby, at den øvrige familie ser sølle ud.

Jeg vil ikke begynde at bevæge mig ind på et område, jeg ikke har kendskab til, men jeg har selv prøvet at kigge den anden vej og være lidt tålmodig...måske ændre lidt hist og her, hvis mine høns har fået en eller anden åndsvag vane eller ny interesse - dette gjort i håb om, at de bliver trætte af deres forehavende...og det er altså lykkes her...så måske kan du håbe lidt på, at det går over, når den/de finder noget nyt (irriterende) at foretage sig  :D >:(

Marianne...jeg tror altså kun, at kannibalisme forekommer, hvis hønsene ingen plads har og er vildt stressede
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2011, 07:21 »

Marianne...jeg tror altså kun, at kannibalisme forekommer, hvis hønsene ingen plads har og er vildt stressede

Hov...nu kom jeg lige lidt i tvivl...hvis der opstår en rift el. lign. når en fjer bliver revet ud, så kan der vel godt være grobund for kannibalisme...høns har vist ikke den store medfølelse for andre individer, hvis de ser blod
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2011, 07:29 »
Jeg skriver også kun at det kan udvikle sig til kannibalisme, ikke at det nødvendigvis gør. Og det undrer da også mig, at Tanjas høns laver sådan nogle tossestreger, for som du ganske rigtig skriver, er kannibalisme, fjerplukning og mange andre unoder især opstår, når de keder sig. (Vel lige som hos os andre ;D )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2011, 21:03 »
Som en lille sidebemærkning så har jeg også blå og sorte araucana'er der i en periode har plukket fjer. De kommer jævnligt ud i haven, men ikke hver dag.
De er dog stoppet igen uden at jeg har gjort noget ved det.

Danny

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2011, 21:43 »
Ja, det er da rigtig ærgeligt at rende ind i fjerplukning, når nu hønsene ellers trives så godt sammen. Jeg har længe mistænkt en af de sorte araucanaer for at være synderen, da hun er lidt af en harpe, og hende der har flest fjer i behold. Det undrer mig at hun/de får lov til at plukke hanen også.

Når skurvognen er færdig er det alligevel meningen at araucanaerne skal bo for sig selv, så jeg må være tålmodig lidt endnu. Der er heller ingen der siger at det ER en araucana der er skurken, og står jeg på bar bund mht. en opklaring.

Mange tak for jeres gode svar  /o.
Venlig hilsen Tanja