Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt under udklækning?  (Læst 11256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
Sv: Fugt under udklækning?
« Svar #15 Dato: 23 Maj , 2011, 21:43 »
Opdatering...

Jeg har her til aften flyttet de 2 skrukker sammen med deres reder, det gik fint ingen brok eller forvirring :D

Jeg sendte dem ud og nat tisse . I mens flyttede jeg redekasser med reder over på "fødegangen". Da skrukkerne så kom ind hvor rederne før stod, bar jeg også dem bare over i deres rede og talte med dem indtil de faldt til ro og puttede sig ned i reden.

Det største problem var hanen der ligepludselig stod og manglede 2 af hønerne.

Nu for de lov til at blive inde i morgen indtil de skal nat tisse. Så må vi se om de kan huske hvor de nu bor.
Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 24 Maj , 2011, 06:56 »
Jeg tror altså ikke fjerkræ kan svede.

Men hønen kan hæve fugtigheden ved at gøre maven våd i f.ex. dug.

Det er rigtigt, som Søren er inde på, at høns ikke har svedkirtler, men hvordan de så gør sig fugtige på maven....se..det ved jeg ikke
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 24 Maj , 2011, 07:02 »
Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde, hvor jeg har læst om det. Jeg læste jo en hulens bunke bøger, da jeg startede med høns i sin tid.
Og har man haft hånden under en skruk med klækkende kyllinger, er man slet ikke i tvivl, der er varmt og meget fugtigt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 24 Maj , 2011, 10:05 »
når den første kylling er klækket, så stiger fugten, og det bliver nemmere for de øvrige, men om det er hele historien, vides ikke.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 24 Maj , 2011, 10:40 »
Kunne det være en kombination af ventilation, kondens og hønens gylpning.

Det skal forståes på den måde at hønen hæver temperaturen i sidste fase og på den måde opnår mere kondens fra underlaget (tænk på et telt om sommeren på en plæne).
Såfremt at der ikke er nok kondens - f.eks. i redekasse, øger hønen fugten ved at gylpe væske op.

Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 24 Maj , 2011, 12:58 »
Jeg har nu aldrig oplevet en høne gylpe væske op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 24 Maj , 2011, 15:26 »
Her må vi da vist have fat i Louise, hun er bibliotekar.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 24 Maj , 2011, 15:30 »
TÆNK, hvis hønsene havde udviklet sig, så man ikke behøvede rugemaskiner!!! <:
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #23 Dato: 26 Maj , 2011, 15:15 »
Umiddelbart kan jeg ikke lige finde bogen, det kan skyldes at den ikke længere findes i de danske folkebiblioteker. Det er dog mere sandsynligt, at jeg har for lidt information at gå efter - så Søren, led i hukommelsens kringelkroge og kom op med alt hvad du husker om bogen. Jeg plejer at kunne finde det meste, men det plejer at hjælpe når man har låneren foran sig og kan udspørge på kryds og tværs  ;) Fandt engang en bog ud fra beskrivelsen "Den er nogenlunde så tyk og grøn på forsiden..." så det meste kan lade sig gøre  /o

Hilsen bibliotekaren

PS
Og det lyder oven i købet til at være en rigtig spændende bog, som jeg godt selv gad at studere nærmere - så motivationen for at finde den er i top  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #24 Dato: 26 Maj , 2011, 15:18 »
PS

Måske skal tråden deles op? Fandt lige ud af at den egentlig handler om fugt under udklækning  *f
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 07 Juni , 2011, 19:39 »
De sidste dage inden klækningen bliver skrukken meget varm og sveder, så på den måde dannes fugten, desuden bliver der også mere fugtigt efterhånden som kyllingerne klækkes, da de jo er våde. /o
Nu har jeg fundet, hvor jeg læste, at hønen danner fugt: Hilbert Jensens bog "Høns i haven" side 25, hvor der står: "De sidste to dage er det ikke sikkert at hønen forlader reden, da hun kan mærke, at klækningen er begyndt, dvs. kyllingerne er på vej til at pikke huk på skallen. Så skal der varme og fugtighed til, en fugtighed, hønen selv afgiver...."
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 07 Juni , 2011, 20:33 »
Nu har jeg fundet, hvor jeg læste, at hønen danner fugt: Hilbert Jensens bog "Høns i haven" side 25, hvor der står: "De sidste to dage er det ikke sikkert at hønen forlader reden, da hun kan mærke, at klækningen er begyndt, dvs. kyllingerne er på vej til at pikke huk på skallen. Så skal der varme og fugtighed til, en fugtighed, hønen selv afgiver...."

Men selvom det står i en bog så tror jeg stadigvæk ikke på det ;) Iøvrigt er bogen fra 86, hvor forfatteren sikkert har draget sine egne konklusioner.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #27 Dato: 08 Juni , 2011, 07:35 »
Jeg tvivler faktisk også og har læst i en anden bog at hønen hæver fugten ved at finde noget vådt at gnubbe sig i . 0g så ind på æggene med våd mave.

Man kan vel godt på en måde sige at hønen selv hæver fugtigheden så?. Da den jo selv finder en måde at gøre det på, om det er at svede, gylpe, bade i morgen duggen eller ja?.
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0