Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt under udklækning?  (Læst 11250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
Fugt under udklækning?
« Dato: 23 Maj , 2011, 10:32 »
De 2 høner der ligger på rede er meget urolige i dag så jeg vil flytte dem til deres nye hus i aften, så det er klart til de måske 12 kyllinger kommer. :)
Jeg har læst at der skal være fugtigt når æg klækkes?
Gælder det også i reden,eller sørger hønsemor selv for det.
Og hvordan skal jeg gøre det.
Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fugt under udklækning?
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2011, 10:49 »
De sidste dage inden klækningen bliver skrukken meget varm og sveder, så på den måde dannes fugten, desuden bliver der også mere fugtigt efterhånden som kyllingerne klækkes, da de jo er våde. /o
Så du skal ikke gøre andet end at give skrukken ro til at passe rugningen.
Det er jo maskinerne, der efterligner naturen og ikke omvendt ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2011, 10:59 »
Tak :)
Syntes godt nok også det var lige til den gode side hvis jeg skulle til at vande høns ;D
Men vil jo gøre det bedste for dem.
Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2011, 11:16 »
Nu ved jeg ikke lige hvordan situationen er, men de kan være farligt at flytte skrukker. Måske går de fra reden/æggene..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2011, 11:41 »
Ja det har jeg også læs ,men jeg sender dem ud i hønsegården på tisse tur hver aften;)og har også skiftet deres ruge kasser ud uden problemer.Så håber også de finder sig i at få nyt hus.
Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2011, 11:57 »
Jeg tror de er urolige forde den 3. høne hakker på dem når de ligger i reden.Derfor vil jeg flytte dem.
Jeg har bygget et nyt hønse hus til de 2 der kan deles (det kan det de er i nu ikke)hvis det bliver nødvendigt så for at undgå de store forandringer når og hvis de små kommer er det dem jeg flytter og ikke den onde.
Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2011, 12:00 »
Jeg har næsten samme problem. En skruk i hønsehuset med de andre.
Hun skal vel flyttes før der kommer kyllinger?
Er det så bedre at flytte, så snart de er klækket?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2011, 12:19 »
min skrukhøne blev ikke flyttet. Hun har 3 kyllinger, der er udruget naturligt i hønsehuset, hvor resten af flokken bor, og hvor der undervejs i rugningen er blevet tilsat 10 store kyllinger uden at det har ændret på noget. Vi prøvede også at sætte nogle mindre kyllinger (ca. 1 md.) ind i huset, men de blev jagtet af skrukmutter, så det gik ikke. Den sidste uges tid er Bodil begyndt at gå ud med sine kyllinger, først bare i gården, men nu også på gårdspladsen i større og større radius fra hønsegården. Måske fordi alle andre end Bodil og kyllingerne forlader hus og gård for det meste af dagen hver dag, når lågen åbnes, går det fint. Men hos os blev der altså ikke flyttet på skruk, og alle har det godt.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2011, 17:44 »
Jeg flytter heller ikke mine skrukker ud af hønsehuset.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2011, 18:03 »
Kan hanen og de andre godt opføre sig ordentligt?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2011, 18:12 »
Ja, skrukkerne holder alle på afstand. Det eneste sted, hvor hanen er kommet i fængsel er hos mine MEDK, tænk hanen myrdede kyllingerne!! Han tog dem lige i nakken og ruskede dem, det kostede mig nogle kyllinger inden jeg forstod, hvorfor der var så mange, der gik til.
Så nu er han en burhane i dagtimerne og sover på pind i hønsehuset om natten, så plukker jeg ham af pinden om morgenen og sætter ham i fængsel igen.
Det er den eneste gang jeg har oplevet noget i den retning, normalt er hanerne meget søde og beskyttende overfor kyllingerne, og finder mad til dem, som de tilbyder på samme måde som til hønerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Maj , 2011, 20:37 »
De sidste dage inden klækningen bliver skrukken meget varm og sveder, så på den måde dannes fugten

Er det din egen teori? Eller hvor har du den oplysning fra?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2011, 21:01 »
Det har jeg jo prøvet, da en af mine orpington fik 8 kyllinger og inden jeg nåede hønsehuset havde de andre høns hevet skindet i stykker  på de små, der løb rundt og pippede hjerteskærende efter ly hos den ene og den anden høne, der alle hakkede til dem, så jeg nåede at rede et par stykker og fandt den rigtige hønemor, siden har ingen høner hos mig haft deres ny kyllinger i flokken.
Man ved jo aldrig hvornår det sker.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 23 Maj , 2011, 21:07 »
Det har jeg læst, Danny, men jeg kan sørme ikke huske hvor.
Det var dog skrækkeligt, Ina, sådan en oplevelse har jeg heldigvis aldrig haft. ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2011, 21:36 »
Jeg flytter også skrukken, for jeg er nemlig bange for at sådan noget som ina har oplevet skal ske. Jeg løfter bare reden med skruk, æg og hele muletjavsen. Denne gang lod jeg en silkehønnike gå med hende, men flyttede hønnike da kyllingerne var et par uger, fordi hun hakkede et par gange.

Nu er de så store, 5-6 uger gamle, at der i weekenden skal være den helt store familiesammenføring. Skære hul i en retangulær vasketøjskurv, som bliver vendt på hovedet med en sten på toppen. Det bliver kyllernes helle, hvis der er nogen der ikke kender reglen "man må ikke slå på nogen der er mindre end en selv"
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle