Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger i højden  (Læst 2280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morT4

• Passiv bruger
kyllinger i højden
« Dato: 22 Maj , 2011, 23:22 »
Min ene dværg kochin skulle gerne udruge sine kyllinger imorgen eller i overmorgen. Hun ligger i den ene redekasse i hønsehuset. Min anden kochin ligger også skruk i et gammelt kaninbur i samme hus. Hanen sover så på pinden helt alene. Hønsehuset de bor i er hævet så højt, så jeg kan få trillebøren ind under. De har et langt bræt på 2 1/2 - 3 meter, som de bruger til at gå ind og ud.

Nu kommer så spørgsmålet..............

Skal jeg lade høns og kyllinger blive i hønsehuset eller skal jeg flytte dem over i et lavere kyllingehus jeg har lavet til formålet. Jeg er bange for at kyllingerne skal falde ud af lemmen eller ned af brættet, eller at de ikke kan komme ind igen. Jeg har overvejet at lave en kæmpe bunke grus under ind-/udgangshullet, men er det brugbart, når huset er hævet så højt? Det bliver jo et halvt bjerg. Det lave kylligehus er et gammelt kaninbur og der vil sagtens være plads  til 2høns med kyllinger. Men hvad så med hanefar, som allerede keder sig bravt i konernes fravær. Er der nogen forslag til hvad der er bedst?
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: kyllinger i højden
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2011, 23:30 »
Det kan være det er smart nok at skille dem ad, indtil kyllerne er blevet lidt større, men du kommer nok ikke udenom at skulle samle kyllinger ind fra hønsegården de første par nætter, til de vænner sig til det  :)
Måske kan du være heldig, at der er nogen i dit nærområde, der vil låne dig et par "legekammerater til din hane, indtil madammerne og ynglen vender tilbage til hønsehuset ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2011, 09:39 »
Prøv da at se, hvordan det går. Kyllingerne kan godt tåle at falde ned, men det skal helt sikkert have hjælp til at komme ind i huset om aftenen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2011, 16:37 »
min egen hønemor følger sine kyllinger både ind og ud på en tilsvarende rampe/hønsestige uden problemer og uden at efterlade nogen uden´for. Er kyllingerne blevet delt ude/inde, er hun altid med den/dem der er ude.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2011, 22:31 »
tak for svarene. Jeg tror jeg prøver at se tiden an  ;) . Hvis det går helt i koks, HAR jeg sat det lave bur ind i hønsegården (nu har ungerne jo malet det så fint ;D) og lavet en lille grusbunke foran som rampe. Ingen kyllinger idag, ØV.... så må det da blive imorgen.  Så har hun ligget i 21 dage. Jeg kan snart ikke vente længere... er bare så spændt. Det er jo første gang  ::)
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2011, 23:25 Fra morT4 »
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2011, 06:00 »
Ja, det er altid spændende *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk