Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til at få kyllinger  (Læst 2822 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne1

• Passiv bruger
hjælp til at få kyllinger
« Dato: 22 Maj , 2011, 20:32 »
Hejsa,

Jeg håber jeg kan finde hjælp herinde  :)

Vi har haft brune høns i et par år, og fik en ny flok på 10 høns og en hane for godt 1 år siden.

Hvor når kan vi forvente at en høne bliver skuk?
Vi har hørt at brune høns ikke så ofte bliver skrukke, er det korrekt?
Det ser ud til at hanen parrer hønsene nu, så vi håber jo på at æggene er befrugtede og overvejer at låne en ruge maskine - MEN:

Vil flokken acceptere når eventuelle nye kyllinger bliver sat ud til dem?
Hanen er ekstremt agressiv over for mennesker, og passer virkelig på sin flok. Men vil han evt. se kyllingerne som "konkurrenter"?

Vi ønsker ikke 2 separate flokke, så det vil være vigtigt at kunne have dem i samme hus/gård.

Er der en løsning I kender til?

Venlig hilsen Annette

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hjælp til at få kyllinger
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2011, 21:37 »
Farven på hønen har ikke betydning for om den skrukker, men hvis du mener æglægningshybrider i en eller anden rød-brun farve, så er det rigtigt nok. De kan jo ikke lægge æg når de er skrukke, så den egenskab er forsøgt avlet ud af dem.
Så spørgsmålet er i bund og grund hvad det er for nogle høns du har?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2011, 21:44 »
Jeg er ikke den med størst erfaring herinde, men hvis du maskinruger, skal kyllingerne jo under varmelampe -5-6 uger, jeg har god erfaring med at sætte mine kyllinger sammen med de andre høns i alderen 6-8 uger. Nu har jeg rigtig god plads til mine høns, da de om dagen går frit på en fold, men jeg tror, at jo mere plads der er, jo nemmere går det. De nye kyller lærer hurtigt ikke at være for meget i kambolage med de ældre.
Vi har æglægningshøns, hybrider af ubestemmelig race, ingen af dem bliver skruk, mine Suxxes burde blive skuk, men vi har ikke haft så stort held med det endnu, så rugemaskinen kører fotsat.
pøj, pøj og held og lykke.  /o /o
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2011, 21:50 »
Vil flokken acceptere når eventuelle nye kyllinger bliver sat ud til dem?
Hanen er ekstremt agressiv over for mennesker, og passer virkelig på sin flok. Men vil han evt. se kyllingerne som "konkurrenter"?

Det er normalt ikke et problem at sætte kyllinger ind til voksne høns. Sætter man kyllinger ind som meget små, sker der ofte det at en eller et par af hønerne 'adopterer' kyllingerne. Sker dette ikke vil kyllingerne have brug for en varmelampe. Sætter man kyllingerne ind som feks 4-6 uger gamle, vil de typisk holde sammen som en lille flok, og klumpe sig sammen når de går til ro.

Den hane lyder ikke til at være særligt omgængelig. Måske han har bedst af at gå på pension når der kommer et hold kyllinger. Så kan en ny hane fra kyllingeholdet tage over når den vokser til.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anne1

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2011, 08:29 »
God morgen, og tak for jeres svar  :)

Jeg kan ikke huske om det er brune italienere, men de er købt som æglæggere, så de er måske avlede fra at være skrukke, som du nævner Henriette.

De har ca. 3 m2 lukket hønsehus med redekasser og siddepinde Det er måske for småt?
De har en overdækket udegård på ca 12m2, og så en åben stor udegård på ca. 55 m2 med buske og træer, så jeg mener da de har plads nok der. Og de ude alle døgnets lyse timer.

Det lyder dejligt at man kan sætte kyllingerne ind til hønsene, og jeg håber da at de bliver "adopterede". Nu har jeg endnu mere mod på at komme igang  :)

Hanen er fantastisk smuk, men rædselsfuld at komme i nærheden af! Vi er ærlig talt bange for ham alle sammen, da han 100% sikkert angriber så snart vi bare nærmer os hegnet  :(.
Han bliver også fritstillet så snart der er mulighed for det.

Venlig hilsen Annette

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2011, 08:34 »
Ikke for at tage modet fra dig, men sådan en hane er det ikke godt at avle videre på. Temperament nedarves nemlig. Måske skulle du købe rugeæg udefra, hvis du alligevel skal starte rugemaskinen.
Italienere er en "rigtig" race, og de er kendt for at være gode æglæggere, men ikke så gode til det der med at skrukke. Og hanerne er meget smukke, men ham du har lyder som om han skulle forfremmes til suppe og tarteletter. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2011, 09:10 »
en suppehane :D  han lyder som perfekt kandidat til det...  det  svarer vel at have en hund man ikke kan regne med.  Det er nemt at finde ny hane så det er op til dig hvad der skal ske.
held og lykke /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2011, 10:00 »
Hvis dine høns er æglægningshybrider, er de nok ikke så velegnede at få kyllinger efter, men du kunne måske få fat i rugeæg et andet sted?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk