Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken race?  (Læst 3855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
hvilken race?
« Dato: 22 Maj , 2011, 20:06 »
vi har snakket lidt om at anskaffe høns her på matriklen, har nu moskusænder som jeg er ret glad for.

nå, men har kigget lidt på de forskellige racer og kan ikke helt finde ud af hvilke der ville være bedst til vores behov.

ønsket er nogle store der ser "normale" ud. og vigtigst er farven, gerne spættede/stribede i sort,hvid og grå/blå farver.

må gerne kunne blive så tamme så muligt og ikke larme for meget. gerne en hane der ikke galer konstant, men kun få gange i løbet af en dag. og så skal det være rolige dyr.

de skal lægge æg, men behøver ikke være overdrevent mange, og meget gerne om vinteren også. mørke æg er at foretrække, men ikke et krav.

de skal selv kunne udruge evt. kyllinger.

og hvis der kommer mange skal de være til enten at kunne sælge eller spise. (min hund ville ææælske kylling en gang i mellem ;D  )

syntes selv det er mange krav, og er der overhovedet nogle racer der lever op til det???? skriv gerne jeres erfaringer med racerne og meget gerne et billede af dem også ;D

på forhånd tak...
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: hvilken race?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2011, 20:25 »
Et forslag: gråstribet maran  /o

Maran er tillidsfulde og meget nysgerrige og så lægger de jo det berømte mørke æg.
Jeg er i al fald meget glade for min maraner  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2011, 20:25 »
Umiddelbart vil jeg foreslå en af disse 4 racer. Jeg er ikke sikker på, at der er nogen af disse 4 racer i stor udgave, som er meget kendte for at ruge. Omvendt er der sikkert nogle stammer, som godt vil ruge. Ellers findes i hvert fald de 3 af racerne (jeg er i tvivl om Amrock) også i dværgudgver, hvor de normalt ruger.

Nedenfor er billeder fra galleriet af de 4 racer, som jeg vil mene skulle opfylde de fleste af dine behov :)

Amrock
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=160&pid=12548#top_display_media
Plymouth Rock
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=276&pid=345#top_display_media

Ja, jeg havde da selvfølgelig glemt Maran,som også er et oplagt valg :)
sussex
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=9&pid=3474#top_display_media
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=9&pid=3803#top_display_media
wyandotter
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=11&pid=732#top_display_media
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=11&pid=2132#top_display_media
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2011, 20:32 »
Hej maja1981 - og velkommen her  :D

Uh altså racen ?  Der vil nok komme mange ideer og meninger ( det plejer der i den slags tråde  ;D ) , jeg har godt nok ikke selv racen , men meget peger hen imod Orpington ( tjek leksikon).
Hanen kan du altså ikke bestemme over - Orpington er ikke slemme , men der er ikke nogen garantier  ;) Racen kan have et nok så fint ry for at have "tavse" haner , men du kunne jo komme hjem med en der ikke har læst han tilhører de tavse haner  <H  Så må du jo korte hovedet af ham og lave Coq au vin.
Med hensyn til æg om vinteren , ja så er vi mange herinde der sværger til at give hønsene lidt hjælp i form af kunstig lys i de mørke måneder - det ville også lette din daglige gøre og laden når du skal fodre og tjekke op på dem.

Pøj pøj med valget - vi hører da gerne hvad du vælger ---- indtil du er blevet bidt lidt mere af smitten og liiiige skal prøve den race eller den  :D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2011, 22:47 »
tak for foreslagene indtil videre :)

nej man kan selvfølgelig ikke gardere sig med om hanen galer meget eller ej, men tænker der indenfor de forskellige racer er nogle der normalt er værre end andre..  ellers må man jo se om det er til at finde en anden mere stille hane hvis det er helt galt ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2011, 23:16 »
Hanens galeaktivitet vil i høj grad også afhænge af omgivelserne. Og ikke blot de første par 100 m i hver retning.

Hanen galer for at imponere hønerne, men da så sandelig også for at kundgøre over for andre haner, at her regerer han. Hvis der findes en anden hane inden for 'høreafstand' vil det ikke være unormalt at sådanne to haner, med meget jævne mellemrum, lige skal gøre opmærksom på at de stadig er til stede og ikke ønsker indblanding udefra. Og denne adfærd har ikke noget med race at gøre. Det gælder alle haner.

Orpington er et godt valg, omend de kan være vanskelige i dine foretrukne farver. Men det er store, rolige, godmodige og ikke flyvske høns. De lægger pænt med æg, og bliver indimellem skruk. Desuden er de udmærkede slagtedyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2011, 17:14 »
tak for svarene. vil kigge nærmere på dem der er foreslået, især orpington.

der bor heldigvis ikke andre haner i nærmeste omkreds, kun mine moskus og naboens gæs.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2011, 17:57 »
Ja, jeg tror jo bestemt på at Orpington falder i jeres smag og at I bliver glade for racen - siger jeg som Orpington avler der tidligere i sit hønseliv har prøvet mange andre racer  /o

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2011, 20:38 »
Af de haner jeg har haft, er orloff den der har galet mindst /o De har fine farver, men lægger lyse æg, og vil så vidt jeg ved ikke ruge. De ser vist meget almindelige ud, men har dog lidt kindskæg og sårn ;) Tror nu heller ikke de er vildt optimale slagtedyr (tager meget lang tid inden de er udvoksede) Men ellers et godt bud på din kommende race ;D I kunne jo også vælge en race som passer jer, og derudover et par silker, der hellere end gerne vil ruge kyllinger ud for jer ;)