Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruuuuk :D  (Læst 1427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Skruuuuk :D
« Dato: 21 Maj , 2011, 14:56 »
Jeg har en dværg wyandott, der har ruget lidt on and off i de sidste par dage,  ::) men nu er hun begyndt at blive hidsig ::)
Så overvejer lidt om jeg skal ligge mine 5 silkerugeæg (stor race) under hende, eller finde daggamle kyllinger, og vente med at ligge noget under hende... hvor mange silkekyllinger/æg kan hun mon have, og vil hun acceptere dem? Hvor længe skal jeg vente?
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Skruuuuk :D
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2011, 15:32 »
Hvis hun bliver hidsig når du forsøger at "pille" ved hende så er hun rigtig skruk og du kan sagtens ligge æg under hende /o Hvor mange hun kan have under sig tror jeg du må prøve dig frem til.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2011, 15:44 »
Uhh ha, hun bliver hidsig bare jeg kigger på hende  ;D
Jeg tror ikke det bliver sjovt at flytte hende, men jeg vil gøre forsøget i aften  :) Så må jeg se om jeg kan finde nogle æg til hende  ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2011, 16:43 »
Hvorfor vil du flytte hende? Du kan godt have en hønemor med kyllinger sammen med de andre høns. Hvis de andre har det med at ligge æg i "hendes" rede så tegn en blyantstreg rundt om de æg som skal ruges ud og fjern de andre efterhånden.
Mand og 3 børn

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2011, 17:13 »
Fordi skrukmutter ligger i en rede, der hver nat bliver belejret af orpingtoner, hvor hun så bliver jaget op på pinden  :-[
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2011, 15:35 »
Pokkers!
Flyttede hende igår, til et lille bur jeg havde min anden høne med kyllinger i i den første uge, og med en anden redekasse. Men her til morgen var hun kun opsat på at komme ud af buret..  :'(
Er alt håb ude om at hun vil ruge æg ud? Havde nemlig nogle silkeæg, jeg ville ligge i rugemaskinen, men hvis de kan få en mor ud af hende, ville det jo være fantastisk  ::)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2011, 16:01 »
Prøv at putte hende ind i reden igen og sæt en plade for så hun ikke kan komme ud og se hvad der sker. Hun skal nok lige acceptere det nye sted.
Mand og 3 børn

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2011, 17:52 »
Altsååå... det sted jeg puttede hende ind, måler ca 1½ gange 1 meter, og jeg dækkede stortset alt lyset ude med stofsække, for at hun skulle få ro... det var om aftenen, og jeg kiggede til hende igen her til morgen.. skal jeg lade det være mørkt længere?

Hun lå ikke på reden idag selvom hun var kommet tilbage til de andre høns, og den rede hun tidligere har foretrukket var tilgængelig. :(

Jeg tror jeg vil vente et par dage, og se om hun går på reden igen, og så flytter jeg  hende mens hun ligger på redekassen. Mon det kan gå??

Så bliver jeg bare nødt til at flytte hende ved højlys dag, for om aftenen jager mine orpingtoner hende af reden, for der kan de bedst lide at lægge.
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2011, 19:50 »
jeg prøvede osse og flytte min maran skruk til et lille hus, men det ville hun ikke høre tale om.Flyttede hende så tilbage i reden , og der har hun så lagt siden. Håber på små kyller omkring næste weekend :) Prøv evt med snydeæg i reden først
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2011, 23:25 »
Min wyandott er desværre ikke gået tilbage på reden  :-[
Men jeg har fået en henvendelse på silkekyllinger, så om en 3 uger kan det være jeg får kyllinger alligevel  ;D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

Offline Jytte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2011, 09:12 »
I år har jeg prøvet at flytte en araucana skruk, det ville den IKKE, men der efter flyttede jeg en sussex, det var succes  ;D
Hun er nu "mor" til 9 kyllinger, udruget i maskinen, og hun er en rigtig høne mor  /o
De andre høns, vil gerne ligge æg i hendes hus, og det er ok, bare jeg når at tage dem væk inden hun og kyller skal i seng  ::)
Sidste år flyttede jeg samme høne, med gode resultater, hun blev også flyttet uden for matrikel nr., det klarede hun også, men ville dog ikke passe kyllingerne så længe, men længe nok. Hun var skruk 2 gange sidste år, det behøver hun IKKE i år ;).
Har mere end rigeligt med kyller  *e <L
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Maj , 2011, 23:28 »
Ja, så ser det ud til at frøken Arrig-andott er blevet skruk igen.. bare ærgeligt at 2 orpingtoner havde belejret den eneste redekasse der var værdig til hendes ophold..
Men men, det var der råd for, for så vælger man jo bare at forsøge at ruge på sin sovepind  :o
Da jeg kom ud til hende, blev hun hidsig bare jeg kiggede på hende, og bevægede jeg min hånd i hendes retning, pustede hun sig op som en vanvittig (ja, på trods af at hun sad på et bræt, og der ingen æg var i nærheden -.- )
Så nu har jeg fundet en kasse identisk med orperne, lokket hende i denne i et kaninbur, og isoleret det for lys, så der er nogenlunde mørkt. Hvor længe kan og bør jeg mon lade hende forblive isoleret i mørket, for at hun ikke hopper af igen?
Hun har fået 3 æg til at opretholde interessen det første stykke tid, indtil hun bliver stabil.
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 25 Maj , 2011, 23:57 »
Nej. Det tror jeg faktisk ikke (med reference til overskriften).

Har læst tråden igennem og jeg er da godt nok noget i tvivl om hvor skruk den høne er. Hvis overhovedet!!??

Når en høne er skruk, kan andre høns godt få lov at dele reden med hende, så de kan give et bidrag (æg) med, men de får ikke lov at overtage reden. Reden er hendes. Og hvis du nærmer dig hende vil hun protestere højlydt og om nødvendigt lade dig vide hvor spidst et næb hun har.

At hun 'puster sig op' hvis du nærmer en hånd mens hun sidder på bræt eller pind betyder ikke at hun er skruk. Det gør flere af mine høns også. Det er bare et tegn på utryghed, og at de helst ikke vil berøres, fordi de er utrygge.

Og det med at lokke hende i en kasse som du mørklægger vil næppe virke. Faktisk bruges dette lille kneb til at afskrukke høns. Eneste forskel er at ved afskrukning får hønen ikke æg med i 'fangehullet'.

Jeg vil umiddelbart anbefale at du væbner dig med lidt tålmodighed. Når/hvis du får en skruk vil du ikke være i tvivl. Da bliver hun på reden, hun puster sig op og rejser sig evt lidt på benene, hvis du nærmer en hånd, mens hun kommer med en hel del klukke/skræmmelyde. Du kan forsigtigt stryge hende fra nakken og ned over ryggen og du vil få mange klukkelyde, men det vigtige er at hun viger ikke redepladsen.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2011, 22:46 »
Arhh, jeg tror nu den er god nok, har ikke set hende af reden hele dagen, sidste gang kunne det ikke gå hurtigt nok ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
0.1 "Marloff"
0.3.1 Hellevadhøns

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #14 Dato: 27 Maj , 2011, 20:20 »
Hun så da temmelig rugeklar ud i går :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt