Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: isa brown og andre æglægnings høns.  (Læst 11813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline glenn55

• Passiv bruger
isa brown og andre æglægnings høns.
« Dato: 20 Maj , 2011, 13:21 »
Hej jeg kom til og tænke på hvordan man selv avler isa brown(røde amerkanere) hvad for en høne skal man bruge??
og hvad for en hane???

håber der er nogle der kan hjælpe. ;)

har selv dværghøns dansk land race, og sussex og nogle blandet nogle... /o

thorleif

• Gæst
Sv: isa brown og andre æglægnings høns.
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2011, 14:44 »
At lage "sine egne" Isa Browns gaa nog ikke. Hvids du tager en Rhode Island Red hane til en Light Sussex hoene vil du faa et afkom der ser ud som en Isa Brown. De virkelige Isa Brown har en moder der hedder Rhode Island White, jeg aner ikke om de findes i Danmark, maaske ikke, men, det vigtigste er ikke hvilken race moderen er, men hendes aeg-legnings-kvalitet. Hybrider avles meget strengt, de RIR haner der bruges kommer ifra en farm, der UDELUKKENDE linieavler RIR, og de skal pr 100 klaekkede kyllinger finde 2-3-4-5 haner der kan bruges til videre renraced RIR-avl, de vaelges efter MEGET strenge kriterier, sine FULD-SOESTERES aeg-legning. De bedste hoener bruges saa til at avle naeste generation, osv. Disse RIR's er saa "bedste-foreldre-stammen. Naeste generation, fremdeles ren-racede RIR, alle linie-avlede, bruges saa til at avle "foreldre-stammen" til Isa Brown. Hanerne i denne krydsning har lille verdi, men de bruges til "Poulains", unge smaa haner der slagtes ved ca. 45-50 dage, og er en delikatesse.
De Rhode Island Whites der bruger som Isaen's moder, avles etter de samme principer. Det der sker videre er saa at man haver en linie-avlet RIR hane ifra en GOD aeg-leggende familie, som man krydser med med en tilsvarende RIW hoene, linie-avlet ifra en MEGET god aeg-leggende familie, og ved at krydse disse to, opnaar man at afkommet legger ennu flere aeg end nogen af sine forfaedre, da efter generationers linie-avl pludselig benytter friskt blod.
Dette er ikke giennomfoerbart for en hobby-avler, da han ikke har tilgang til den samme kvalitet avlsdyr, men en rimelig god RIR hane, krydset med en rimelig god hoene (uanset race), vil altid producere et afkom der legger flere aeg, og hurtigere, end sine forfedre.
Hvids du tager en Plymouth Rock, Amrock, Ixworth, hvid Italiener eller lys, eller hvid Sussex ifra en rimelig god familie vil du faa et ganske godt afkom til aeg-legning, men ikke specielt godt egnet til koed-produktion. Forvirret nu?  Neste generation kan ogsaa benyttes, men aeg-produktionen daler saa ganske kraftigt pr generation.   

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2011, 14:48 »
Hvorfor i alverden avle hybrider, når der er så mange smukke og også produktive racer?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2011, 14:58 »
Hvorfor i alverden avle hybrider, når der er så mange smukke og også produktive racer?
Godt spoersmaal.
Vi er alle forskeldige, og mange liger godt at "experimentere" lidt med avl. For at opnaa gode resutater kan man ikke bruge "afdankede" dyr, de maa i det mindste vaere gode aeg-producenter, saa man stoedter faktisk ren-race-avlen ved at koebe avlsdyr ifra dem der avler disse racer?
Ja, det er VIGTIGT at nogen avler rene racer, men nogen synes det er sjov at producere "egne" blandinger der kan legge 300+ aeg i aaret, en god RIR slider med at legge 200.

Offline glenn55

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2011, 15:14 »
tak for svaret /o hvorfor avle dem?? jo som thorleif skriver bare for og prøve det, he he, har 3 stk danske land race der lægger skruk lige nu på ca 30 æg, har lige klækket nogle røde amerkaner æg, nogle der ved om de også lægger rimelig med æg ??? ved godt de ikke lægger så mange som rigtige hybrider

Offline glenn55

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2011, 19:38 »
okay tak for svaret /o

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2011, 19:46 »
Før i tiden i danmark brugte man jo bare hvide italienere når der skulle produceres mange æg.

Jeg mener at man startede med at krydse disse med rhode island
og derved fremkom de "røde amerikanere" ?? Men det er måske helt forkert .....

Jeg kender en der har avlet på de "ægte" hybrider med forskellige        race-haner  og fået rigtig gode og stærke høns ud af det .  ;)
Jada, de hvide Italienere legger godt med aeg, og krydses de med en RIR hane, legger de ennu flere. New Hampshire gaar ogsaa godt, de er jo over 50% RIR ialdefald.
Udkrydninger ifra hybride hoener kan gaa rigtigt godt, familie er vigtigere end race, naar det gjelder aeg. men RIR gaar altid godt. De er bare den bedste.

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2011, 20:45 »
Aeg og koed industrien har over 100'vis af  aar forsoegt at lage den ideelle race, specielt i Amerika, og mange racer opstod som resultat af industriens soegen efter den ideelle race/krydsning. Rhode Island Red var nog den bedste de nogen sinde "fandt op", den gav godt med aeg, og de overfloedige haner var rimeligt gode "broilers". New Hampshire Reds, Jersey Giant og mange andre racer blev "fundet op", hensigten var at "finde op" en race der lagde mange aeg, og hvor hanerne voksede hurtigt, slig at de kunde bruges som mad. Det gik over 100 aar inden Amerikanerene forstod at man behoevde en race til aeg, og en race til koed, og i 1950-60 aarene giorde hybriderne sit ankomst paa jord, men ude i verden er det en kaempe-industri at avle de racer der skal til for at krydse sig til den "ideelle race". RIR er en meget vigtig "brikke" i dette store pudslespild, det er antakelig den sterkeste race der nogen sinde er "fundet op". Uden RIR, ingen hybrid.

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2011, 23:37 »

Hvorfor i alverden ikke??
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2011, 23:46 »
Fordi hybrider avles målrettet mod et af følgende mål:

1. Ekseptionelt mange æg
2. Ekseptionel kødsætning

Intensiv avl for at frembringe et dyr der blot skal leve for at 'producere' mest muligt på kortest mulig tid.

Det er ikke en tilværelse der er selv et dyr værdigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2011, 23:56 »
Lige mine ord Erik.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2011, 00:03 »
Fordi hybrider avles målrettet mod et af følgende mål:

1. Ekseptionelt mange æg
2. Ekseptionel kødsætning

Intensiv avl for at frembringe et dyr der blot skal leve for at 'producere' mest muligt på kortest mulig tid.

Det er ikke en tilværelse der er selv et dyr værdigt.

Så dermed mener du at dem der har Hybid er dyreplager?
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

thorleif

• Gæst
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2011, 10:54 »
Hybride hoener har som formaal at give mest muligt, paa kortest mulig tid. Naar det gaelder produktion af aeg,under optimale forhold, lys/varme og foder vil en hybrid hoene producere mange aeg inden den skifter fjeder, og da sendes den til de evige jagt-marker. Koedet bliver brugt, men ikke som koed for mennesker, da det er lite koed paa slig avlede hoener. De fledste rene racer producerer i teorien lige mange aeg, men over flere aar. Nogen racer/stammer bedre end andre. Mennesket, f.ex, producerer ca 2.000 aeg i sit liv. Med hoener er der mange forhold der spilder ind, f.ex. stammer der har vaeret avlet for udseende vil ofte legge faerre aeg i sit liv end stammer, ogsaa inden samme race, der "selekteredes" for sin aeg-produktion. En hoene kan som bekendt ikke producere BAADE aeg og fjeder paa den samme tid.
Mange mennesker foretraekker at ha hybride hoener i bag-gaarden,men at de producerer flere aeg, nej egentlig ikke.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2011, 18:01 »
Velkommen på forum, Glenn :D
Avlen af hybrider er en velbevaret hemmelighed, så vidt jeg er orienteret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2011, 23:13 »
@ Flemming

Nu tror jeg at du prøver at lægge ord i munden på mig.

Hvis jeg skulle mene at dem der har hybridhøns er dyrplagere, skulle jeg også mene at dem der har plejebørn er børnemishandlere.

Godt ord igen.

Jeg har intet problem med at privatpersoner har hybridhøns. Mit eneste problem er det industrielle. Jeg er sikker på at privatpersoner generelt behandler deres høns anstændigt hvad enten det er hybrider eller racehøns.

Men at forsøge, privat, at formere hybrider, det har jeg svært ved at se et formål med.
Mvh
Erik Andersen