Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit nye stødhegn er lidt svagt, tror jeg...  (Læst 14299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline felesgrata

• Passiv bruger
Sv: Mit nye stødhegn er lidt svagt, tror jeg...
« Svar #15 Dato: 21 Maj , 2011, 19:07 »
Det er rigtigt at ræven ikke går i gummisko, men den bruger på den anden side heller ikke str. 45 i sko

Det er rigtigt, men hvis man sætter en finger på tråden og en anden i jorden varer det lige lidt før man piller næse med den finger!!! ;D :-\
Mange hilsner
Ole

0,1 Kochin
1,4 La Bresse
1,2,12 Faverolles (laksefarvede)
0,6 div blandingsæggelæggere
1,2 Guldhalsede kamphøns
5,4 undulater
1 gårdhund
1 foxterrier

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #16 Dato: 21 Maj , 2011, 19:16 »
Det er nu meget forskellig hvad dyr kan tåle.
Ræven har prøvet mit hegn og løb "selvlysende" derfra.
Min hankat kravler over til hønsene hver dag....
Mine hunde får stød i græsset ca. 1,5 m. fra hegnet, når det regner.
Jeg har af mistag fået eltråden på min næse, når jeg bøjede mig ned. DET SKER ALDRIG IGEN !!!!!

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 21 Maj , 2011, 21:56 »
ja lad os høre om du gør det to gange,   ;D jeg plejer at sige til ungerne at første gang er uvidenhed, anden gang er dumhed, men nogen skal jo gøre det...  /o

He-he, Ina.
Jeg er hverken uvidende eller specielt dum. Men jeg er meget modig  ;D
Nu gravede jeg lidt rundt om Tentorpælen, og hældte en spand vand,
samt resterne af vinterens vejsalt ned i hullet. Ventede et par timer, og prøvede så at overtale
den mindste datter på 9 år til at røre ved hegnet.  :o Det ville hun ikke, så jeg bed igen tænderne sammen og
skabte kontakt.... Og guess what? Der skete ikke ret meget mere end tidligere, så hvad fanden gør man så?
Hegnet er impotent.  /d Skal jeg virkelig ned og investere i et rigtigt jordspyd?
Eller hvad siger I kloge hoveder...?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 21 Maj , 2011, 22:26 »
Hvor lang er den tentorpæl du har banket i jorden, og hvor meget af den er under jorden.

Jordspyd er typisk ikke under 2 meter nede i jorden.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #19 Dato: 22 Maj , 2011, 03:36 »
Jeg har ikke erfaring med tentopæle, kun med et 1/2" tomme vandrør meget langt ned i jorden, boret hul igennem toppen og tilslutningen fra strømgiveren gennem hullet, det virker her.
Hvor mange m tråd har du på i forhold til styrken på den strømgiver, jeg mener holder din tråd sig til det anbefalede, eller er der evt. vegetation der kan aflede ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 22 Maj , 2011, 10:13 »
Hej Erik,
Tentorpælen er vel omkring ½ meter lang og banket helt ned.
Jeg sleb med sandpapir før jeg snoede ledningen omkring og sikrede med en slangebinder.
Men 2 meter?  :o Dér kommr jeg nokaldrig ned... :)

Ina, der er såmænd kun 20- 30 meter tråd i hegnet. Max 40. Det er jo kun rundt om hønsegården,
og der er væg på den ene side, så den del af sagen skulle være i orden. Og ingen vegetation...
(Hønsene HAVDE ryddet skvalderkålen gennem hegnet, før jeg gjorde det til Fort Knox)  ;)

I dag tror jeg jeg vil hive pælen op igen, slibe en del af galvaniseringen af, bore et hul
og lodde ledningen til. Og hvis det ikke virker må jeg gå den tunge gang til Harald Nyborg
og investere i et rigtigt jordspyd - men 2 meter? Min Gud.... Man skal jo stå på stige for at banke det ned... :)

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #21 Dato: 22 Maj , 2011, 11:07 »
Ikke fordi jeg ved hvordan dit hegn ser ud, men du har vel et trådhegn?

Sæt jordforbindelsen direkte til hegnet. Når du så rører hegn og eltråd, så vil jeg love for at der sker noget.....
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #22 Dato: 22 Maj , 2011, 11:08 »
En måler til strømhegn er en god ting at anskaffe sig. Jeg har en SmartFix (Hegnsdoktor) fra PodaHegn, som koster omkring 11-1200 kr. Det er en rigtig god ting at have, så ved man hvad der er af KW i hegnet, + ovennævnte model har en funktion som med en pil viser i hvilken retning man skal gå for af finde en evt. afledning.

NB: mål jordforbindelsen den skal stå med omkring 0,2 - 0,3 KW for at hegnet yder optimalt, + selvfølgelig ingen kraftig vegation eller anden kraftig afledning.
Hvis jordspyd bankes ned ved (ikke i  ;) ) et sivedræn eller lignende er der altid fugtig jord omkring.

Så kører det bare. Jeg måler oftest 6-7 KW (det nogen kalder 7-8000 volt i slaget/impulsen) på et hegn der er mange km langt  /o
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2011, 11:10 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 22 Maj , 2011, 12:55 »
I stedet for en 2 mtr jordspyd, ville jeg nok købe en ny stødgiver, det må være den der er problemet.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 22 Maj , 2011, 13:40 »
En ny stødgiver giver mening , har nu heller ikke vild meget fidus til kun 12 volt på batteri  ???
Er der virkelig så langt fra 220 volt til hegnet , at det er nødvendigt med en batteridreven model ?
Hvis det er fordi du har lidt langt , kan du løse det ved at trække ståltråden gennem en haveslange og bruge den som isolator mod jorden.
Efterhånden bliver flere og flere stødgivere monteret så du trækker jord ud af stikkontakten : så er der overhovedet ingen problemer med kvaliteten af jordingen !
Specielt her på egnen med megen sandjord , trækker bønderne jord ud af staldens elforsyning.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 22 Maj , 2011, 14:23 »
jeg vil ikke anbefale at trække jord forbindelsen ud af stikkontakten
hvis der er den mindste fejl i jord forbindelsen (knækket ledning ) så er det slut med alt elektronik i instalationen (ovn, vaskemaskine, tøretumbler ,alt der har jord forbindelse) :'(
ved stalde gælder der andre regler vedrørende berørings spænding ved fejl max 25v (i beboelser er den 50V ) så jeg vil til en hver til hellere købe et par jordspyd kun til el-hegnet  /o
der hvor jord forbindelsen tages fra el forsyningen vil jeg tro det er aftalt med elektrikkeren
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 22 Maj , 2011, 15:20 »
Tak for alle de gode råd, som omsider har virket (over al forventning)
Det VAR jordspyddet der var synderen, som stort set alle forudsagde  /o

Jeg har nu brugt Inas fidus med et 1½ meter langt vandrør, slebet galvaniseringen af,
banket det ned i jorden 30-40 cm fra det andet jordspyd, forbundet dem - OG SÅ VAR DER KNALD TIL KLAUS' FINGRE  :o
Især da jeg tog skoene af, og stod på bare fødder skete der noget - jeg regner med at ræven også er barfodet,
så hér slutter hans/hendes lusken rundt om MIN hønsegård.

Og til alle de velmenende mennesker herinde: det er et meget lille og kort hegn (20-30-40 meter)
så batterimodellen, som jeg købte brugt og ganske billigt, er hel fin til mit og rævens behov.

Så dybest set slutter tråden med en succes - og det er jo ikke hver gang man ser det, vel?  :)