Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit nye stødhegn er lidt svagt, tror jeg...  (Læst 14284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
Mit nye stødhegn er lidt svagt, tror jeg...
« Dato: 19 Maj , 2011, 23:17 »
Jeg har jo haft besøg af ræven, og har nu sikret hønse- og kyllingegård efter alle
kunstens regler. Inkl. et stødhegn monteret både foroven og forneden (tak for rådene Ina  :) )

Jeg har købt en brugt Harald Nyborg MiniMaster til 12 V batteri, og i mangel af en hegnstester
bed jeg tænderne sammen, tog et par dybe indåndinger og lagde fingrene på tråden.
Ventede et sekund, og fik det forventede knald over labberne, men slet ikke så stort som jeg forventede.
(Har flere gange i mit liv kommet til at røre et hestehegn, og det gjorde denondelynemig nas  :o )

Nå, men ved efterfølgende tests, kunne jeg faktisk holde fast i tråden uden at slippe,
selvom trangen var klart til stede.

Batteriet er ny-opladet, og jeg har lavet jorforbindelse med en Tantor-pæl, med tråden viklet om
og klemt fast med en slangebinder.

Hvad er jeres erfaringer med stødhegn i almindelighed, og svag spænding i særdeleshed?
Er styrken mon nok til at give ræven et godt chok, eller hur?

God Bededagsferie,

Klaus
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2011, 23:24 Fra Klaus Arentoft »

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Mit nye stødhegn er lidt svagt, tror jeg...
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2011, 23:21 »
Jeg kan i hvertfælde ikke sætte fingrene på mit. Bruge et lysstof rør, så blinker det. Der kan du også se hvor kraftig det er.
Synes mere det lyder, som din jord forbindelse ikke er helt i orden.
Jeg har min jordforbindelse direkte i hegnet. Det virker sus mig....

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2011, 23:27 »
Jeg kan i hvertfælde ikke sætte fingrene på mit. Bruge et lysstof rør, så blinker det. Der kan du også se hvor kraftig det er.
Synes mere det lyder, som din jord forbindelse ikke er helt i orden.
Jeg har min jordforbindelse direkte i hegnet. Det virker sus mig....

Thomas

Tak for rådene, Psycho.
Jeg skal lige høre dig: hvordan tester du med et lysstofrør?
Og hvad mener du med at jordforbindelsen sidder direkte i hegnet?  ??? Kortslutter det så ikke?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 23:30 »
Det hegn har klart for svag styrke. Du må ikke kunne holde på det som du beskriver. Hvis du kan bide 'smerten' i dig kan ræven også leve med at blive kildet lidt.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 23:48 »
Du må øge jordforbindelsen og huske at den helst skal stikkes godt ned et sted hvor der aldrig er helt tørt.....
Jeg havde også sådan en batteridims første gang jeg satte strøm på min hønsegård, men den var der smæk i, så måske din ikke er stor nok  ???

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2011, 08:55 »
Vi har så ikke batteri men ført strøm ud .... har ikk selv turde røre det .. men hunden har nu 2 gange hylende drønet rundt når han lige skulle lære det der med stød. Så er ret sikker på det dur til ræven også.

Har en tentorpæl som jordspyd banket godt ned ... det virker fint.

Vi tester også med lysstofrør .. den ene ende i jorden den anden i hegnet .... det virker fint  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2011, 11:04 »
en tentorpæl godt i jorden, og så vander du den godt, og prøver igen ;) er der flere indstillinger til spændingen på apparatet??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2011, 11:41 »
Tak for rådene, Psycho.
Jeg skal lige høre dig: hvordan tester du med et lysstofrør?
Og hvad mener du med at jordforbindelsen sidder direkte i hegnet?  ??? Kortslutter det så ikke?

Jeg har strømmen til el tråden og jordforbindelsen sat til selve hegnet.
Lysstof røret, tager du til strøm på den ene side og til jordforbindelsen på den andre.
Som andre sagt, så er det vigtig at jord spydet ikke sidder for tørt. Spydet leder du så til hegnet.
BANG, så virker det meget effektivt Ahhhh.....

Thomas

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2011, 21:05 »
Hvis jorden er meget tør og du har et par gode gummi sko på så kan det sommetider godt føles som om at der næsten ikke er spænding på. Prøv at tage fat om selve omfangs hegnet med den ene hånd og den strømførende tråd med den anden. Hvis du stadigvæk ikke mærker ret meget så er styrken ikke høj/god nok.
Jeg plejer at teste mit hegn ved at presse den strømførende tråd ind på omfangs hegnet (som jo har god jord forbindelse). På denne måde kommer der en ordentlig gnist inklusive en "høj lyd".
Jeg har også en enkelt gang stået med omfangs hegnet i hånden, bukket mig ned, og satte balden på den strømførende tråd bag mig. Jeg fik nærmest en lille forbrænding som gjorde ondt resten af dagen. Når man prøver det på denne "hårde" måde så er man sikker på at hegnet virker som det skal ::)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2011, 21:18 »
vi har også haft lystofrør på vores hestehegn...
Der er ingen lysstofrør der er helt døde, så når de ikke virker mere i lampen, ja så virker de på marken.
Jeg satte lysstofrørets 2 ben i den ene ende gennem hegnsbændlet eller forbandt dem med hegnstråden der hvor jeg gerne ville have det til at virke, og kunne se hjemmefra. og den anden ende godt plantet i jorden, og så en god sjat vand.
Når græsset gror holder det på fugten, og hvis der i løbet af sommeren bliver svagere lys har jeg først hældt vand på, og hvis ikke det gav mere lys, ja så måtte vi gennemgå hegnet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2011, 23:16 »
Har faktisk hørt af en erfaren avler, at man kan koble lysstof røret til hegnet og hænge den over indgangen til hønsehuset.
Da behøver man ikke lukke hønsehuset om natten. Det blinkende lys holder alle rovdyr væk.
Det forudsætter dog at strømmen virker.....

Thomas

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2011, 13:31 »
Tak for alle de gode råd.
Sorry, jeg først svarer nu, men vi havde lige en konfirmation der skulle overstås i går  :)

Jeg satte den ene hånd på hegnet i formiddags, og rørte toppen af jordspyddet med den anden, og SÅ
var der jackpot - for fanden, den slog hårdt.
Men nu ved jeg så, at det er jordforbindelsen den er gal med. Jeg vil prøve jeres gode råd, og begynde
med at vande voldsomt omkring Tentorpælen, og så se om det virker....  :)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2011, 18:24 »
ja lad os høre om du gør det to gange,   ;D jeg plejer at sige til ungerne at første gang er uvidenhed, anden gang er dumhed, men nogen skal jo gøre det...  /o
Venlig Hilsen INA

Offline felesgrata

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2011, 18:46 »
Tak for alle de gode råd.
Sorry, jeg først svarer nu, men vi havde lige en konfirmation der skulle overstås i går  :)

Jeg satte den ene hånd på hegnet i formiddags, og rørte toppen af jordspyddet med den anden, og SÅ
var der jackpot - for fanden, den slog hårdt.
Men nu ved jeg så, at det er jordforbindelsen den er gal med. Jeg vil prøve jeres gode råd, og begynde
med at vande voldsomt omkring Tentorpælen, og så se om det virker....  :)

Nu går ræven jo ikke med gummisko, men står direkte på jorden - når du får et smæk, når du rører ved hegnet og tråden samtidig er jordforbindelsen OK.

Jordforbindelsen skabes når man rører ved tråden og forbindelsen dannes - enten til jorden eller til hegnet.

Håber det kan holde ubudne gæster væk!!
Mange hilsner
Ole

0,1 Kochin
1,4 La Bresse
1,2,12 Faverolles (laksefarvede)
0,6 div blandingsæggelæggere
1,2 Guldhalsede kamphøns
5,4 undulater
1 gårdhund
1 foxterrier

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2011, 18:56 »
Det er rigtigt at ræven ikke går i gummisko, men den bruger på den anden side heller ikke str. 45 i sko
Venlig Hilsen INA