Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukudruget-kyllinger kontra maskinudruget.  (Læst 867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Skrukudruget-kyllinger kontra maskinudruget.
« Dato: 19 Maj , 2011, 22:47 »
Hej.

Vil lige spørge jer om I har observeret forskellig adfærd hos kyllinger der er ruget ud i maskine, og derefter indenfor et døgn kommet under en skrukhøne?, og naturligt udruget kyllinger? Jeg har et par gange købt daggamle kyllinger til skrukker, der har ligget på ubefrugtede æg. De købte kyllinger synes jeg er meget "selvstændige". De render selv over hele matriklen, uden skrukken er med dem. Derimod er de naturligt rugede kyllinger altid sammen med, og tæt på, hønen.

Er det tilfældigt, eller er der noget om selvstændigheden udvikles hurtigere ved maskinudrugede kyllinger?

Jeg har nu to skrukker, der lå på 8 æg ialt. Der kom kun to kyllinger, resten af æggene var ubefrugtede. Nu har jeg to andre skrukker, der ligeledes ligger på 8 æg ialt. Der er kun ét befrugtet æg, så jeg bliver jo nødt til at finde daggamle kyllinger igen ::) :o ::) :o Så hvis nogle har daggamle kyllinger om en uges tid +- et par dage, må I endelig sige til ;D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skrukudruget-kyllinger kontra maskinudruget.
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2011, 00:00 »
Kyllinger hos mig er altiid tæt på og om benene på hønen, og jeg har næsten aldrig skrukudrugede kyllinger, de eneste der absolut ikke havde tid til at følge skrukken var mit eneste og meget korte forsøg med araucanaer.. de var ustyrlige
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2011, 00:14 »
Hej Anette

Jeg venter kyllinger i næste uge (tor-fre) der skulle komme Brahma og brahma/araucana krydsninger og måske et par sorte orpington.. ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2011, 06:20 »
Jeg bor nok for langt væk, men ellers har jeg kyllinger i midt i næste uge, som du gerne må låne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2011, 09:05 »
@Ina. Gælder det i al den tid de har brug for skrukken? Eller er det kun i de første døgn? Mine købte kyllinger har i den første uges tid været meget nær hønen, men derefter fylder de hele matriklen ;D

@Rixen. Jeg sender dig nok en PM senere. Tiden passer jo perfekt ;) og orpington? :o ::) ;D ;D ;D Kan de mon reserveres?  ;D ;D

@Marianne. Er du flyttet til Bornholm? ??? For så er afstanden nok for lang,... ellers er ideen super med at jeg "låner" kyllingerne, og afleverer når hønen ikke gider dem mere. Så slipper jeg jo for bekymringer over, hvor pokker jeg skal have dem til vinter *e ::) Men jeg vil nok være vildt angst for at de blev syge eller fik skader osv :-\.... Men ideen....... Skjern er jo næsten lige om hjørnet ::) (hvis du stadig bor der)....HMMMM <A <A <A.....

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2011, 09:13 »
Næ, jeg bor stadig i Skjern
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2011, 11:31 »
Min gamle maran skrukkede hvert år, og hun blev hos kyllingerne til de bare ikke gad hende mere, men så var de næsten også høns...
jeg har også haft en høne der syntes at kyllingerne var noget opreklamerede og hurtigt stak af fra sine forpligtelser, og de havde stadig dun.
Orpington hønen der havde de forfærdelige auracana kyller var i evig panik fordi hun ikke kunne holde styr på dem og det fra de var helt små.
Jeg tror det er tilfældigt eller måske racebestemt, jeg mener jo at landhøns og auracanaer og blomsterhøns feks.er tættere på naturen, og derfor hurtigt klar til at tage egne beslutninger, men jeg tror ikke det er et spørgsmål om egne eller maskinudrugede kyllinger...

De kyllinger der har fulgt deres mor, har aldrig været langt væk, men hele tiden tæt på så der hurtigt var hjælp at hente
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn