Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har i dyrket græskar - hvordan mm. ?  (Læst 2309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Har i dyrket græskar - hvordan mm. ?
« Dato: 19 Maj , 2011, 10:47 »
Jeg har lige læst i Camilla Plums havebog om græskars kvælende egenskaber og store forbrug af hønselort  :D
Jeg har et areal der er pløjet og næsten færdig fræset til etablering af græsplæne i efteråret , men for at hindre al mulig uønsket i at komme igen , kunne jeg da godt se i ånden , det blev et græskar-areal i sommer. Arealet er nærmest perfekt , hvis man skal tro Plum : stort og masser af sol. Det eneste der ikke er godt er jordens udsultede tilstand  :P
Det kunne jeg jo klare ved at grave et hul og fylde med det dejligste formuldede hestemøg og måske hente en kokasse på marken. Nu kommer jeg så i tvivl om det er nok , for hun nævner græskar ville stortrives på en mødding  :o Så er de græskar godt nok sultne - men det siger vel sig selv når hun giver sine græskar en håndfuld ren hønselort om ugen pr plante !!
Men det var jo en fin måde at ukrudtsdække på  :D
Og ja : æder høns græskar ?
Har i erfaring med diverse græskar - hvordan lykkedes i med dem ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

GKV

• Gæst
Sv: Har i dyrket græskar - hvordan mm. ?
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2011, 10:58 »
Forrige år havde vi græskar, dels i haven, hvor de fyldte alt for meget, men også på vores mødding som består af hestemøg med strøelse. Dem på møddingen fik simpelthen ikke vand nok, det øverste lag var tørt, tørt.

I år prøver jeg at så nogle i en bunke hønsemøg, iblandet easystrø som har ligget et årstid. Måske går det, måske ikke.

Jeg orker ikke alt det der med at have kompostbunker der skal vendes og vandes så jeg er nok ikke den rigtige til at give råd.

VH Gunni.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2011, 11:06 »
Smid da al det møg på du overhovedet kan ...og så tilføj evt hønsemøg blandet op med vand løbende sommeren over.

jeg ville blande vand i bare for ikke at risikere at det hele bliver svitset af det stærke hønsemøg ...og vand skal de jo ha alligevel.

Ja høns æder græskar  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 11:15 »
Jeg lagde et billede på forsiden på et tidspunkt at en høne der saligt stod og spiste græskar.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12823.0
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12403.0
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 11:52 »
Vær opmærksom på at græskar generelt modner meget sent, så med mindre efteråret bliver meget varmt og mildt kan du næppe nå at så græs efter græskarrene. Alternativt kan du have squash på arealet, de har nogenlunde samme egenskaber som græskar, men modner løbende over sommeren. 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2011, 11:56 »
Hvor meget fylder 1 græskar plante?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2011, 12:06 »
en græskarplante fylder ikke meget i starten
men det kommer den fint efter  ;D den sender en masse side løbere ud
og ender med at overtage et par kvm og de er bare glade for gødning
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2011, 12:08 »
Jeg havde store flotte græskar og squashplanter sidste år, men ikke en eneste frugt til mig. Hønsene nuppede alle ansatser til frugter så snart de opdagede dem, så du skal hegne arealet ind hvis du selv skal have noget ud af det og ellers har løstgående høns.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2011, 12:16 »
@ henriette : indhegne ? Ydrk , så bliver konen ikke tilfreds - alt hegn er grimt mener hun  ???

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2011, 12:23 »
jeg har kørt alt det, jeg har muget ud hos dyrene afsted til samme sted på grænsen mellem vores have og mark. Dér sætter jeg squash og græskar i år. Sidste år lod hønsene squasherne være, men snegle spiste grundigt af dem i stedet desværre. Et hønsenet med ærteblomster er ret kønt - eller pileflet, måske..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2011, 12:29 »
Når spørgsmålet kommer til at vælge mellem praktisk og kønt må man jo spørge sig selv. ;) Hos os er hønsegårdene ganske kønne, men kunne være mere praktiske. Højbedene var dækket med net hele sidste sommer. Ikke kønt men vældigt praktisk, da vi så selv fik gavn af grøntsagerne. Squashene og græskarrene havde jeg forspiret og satte så ud i i staudebedet hvor der var plads. Dem fandt hønsene så, og når de blev lukket ud om morgenen så spurtede de straks over i staudebedet  >:( Men noget hegn kan da være meget pænt eller kan kamufleres med klatreplanter.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2011, 13:13 »
Jeg har tænkt mig at prøve at lave et indianerbed med græskar i bunden.
Mand og 3 børn

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2011, 13:27 »
står de i for stærk gødning inden de har fat i jorden svider du dem, det gjorde jeg, mange gik ud
mvh randi

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2011, 13:49 »
@lavbo : indianerbed - a wa få en ? Det må du gerne uddybe - aldrig hørt om det  ???

Camouflage lyder fint - jeg skal alligevel have lavet noget "seriøst pænt" omkring mit surbundsbed som de bare hærger igennem hver dag  >:( mine astilber er out for i år , skt. hansurt masakreret og flere af konens til bedet indkøbte fine planter er : gone baby gone  .....  for ikke at glemme de jævnligt knækker grene af azalearne når de sphagnumbader - her på matriklen ser nogle høns sig hævet langt over tyendet , så de bader i sphagnum ikke sand ...... Og bliver tilsvarende farvede af badet   ;D

• Bruger
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2011, 15:38 »
Indianerne dyrker 3 slags afgrøder i samme bed samtidigt.

Her er et link til hvordan man kan gøre: http://www.havenyt.dk/tips/koekkenhaven/32.html

Jeg har så tænkt mig at plante majs, bønner og græskar.
Mand og 3 børn