Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min ensomme høne.. eller hvad?  (Læst 1770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tineuv

• Passiv bruger
Min ensomme høne.. eller hvad?
« Dato: 19 Maj , 2011, 08:13 »
Hejsa.

Jeg har 1.7 sorte Australops i min hønsegård, hvoraf 2 er store kyllinger og holder sig derfor lidt for sig selv.
Så har jeg 4 store høner der har været vant til at gå sammen og en enkelt høne, der kun er små 4 måneder gammel.
Jeg kan ikke finde ud af om den er ensom eller om de andre måske er efter den. Jeg har ikke på noget tidspunkt set de andre hakke efter den, og den ene af de ældre høns går tilmed væk fra gruppen for at gå over til den ensomme. Den ensomme høne går sin vej når de andre kommer og jeg ved ikke hvorfor. Den bliver ikke jagtet eller noget så vidt jeg kan se.
Skal de bare lige se hinanden an eller? De store høns kom først i søndags!!
MHT den høne der "søger" den ensomme hønes selskab, så gør hun det at hopper den ensomme op på pinden, hopper hun med op, hopper hun op på halmballerne, hopper den anden med op osv!

Kan jeg bare ikke finde ud af at tolke hønsenes adfærd??

Mvh Tineuv

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Min ensomme høne.. eller hvad?
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2011, 08:42 »
Stakkels lille hende...men det skal nok gå. Som du beskriver det, så er hun kommet uden at have en ven med, men der er jo allerede en af dine store høns, som prøver at komme i kontakt med hende og ingen hakker eller mobber, så giv dem lige lidt tid til at finde sammen som flok. Jeg har prøvet det samme. Pøj, pøj med det.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2011, 09:28 »
Det skal nok gå Tine. Min flok er også meget sammensat lige nu, med 3 små kyllinger, der i lang tid har gået med en skruk. Nu er skrukken blevet enig med sig selv om at hun ikke længere gider passe de tre små, så de er overladt til sig selv. Selv om de har gået i hønsehus og gård sammen med flokken, så går de nu for sig selv og kan ikke rigtig forstå hvad der sker. MEN - jeg ved af tidligere erfaring at det løser sig hen ad vejen. Når der er gået et stykke tid ser man pludselig ud i hønsegården og så er flokken lige pludselig meget homogen.

Så  bare rolig, så længe de ikke allesammen er decideret onde ved den lille, så skal de bare have tid. Jeg har også nogle gange haft held ved at flytte en outsider tættere på hanen på siddepindene sent om aftenen når alle er gået til ro. Det er som om det hjælper på selvtilliden at vågne op ved siden af "klassens flotte fyr"  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 10:35 »
Hun er jo lige knap og nap kønsmoden, så måske er det derfor hun er lidt utryg ved de voksne. Du skriver, at de først kom i søndags, jeg tror nok, du skal få en homogen flok ud af det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk