Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ?lige eller ulige antal af æg?  (Læst 1526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
?lige eller ulige antal af æg?
« Dato: 18 Maj , 2011, 18:48 »
Jeg har en veninde som igår udfordrede mig videnskabligt...  ;)

Hun mente nemli' der var noget om, at når fjerkræ lægger sig til at ruge (naturligt uden indblanding), gør de det på et ulige antal æg  ???
Og da det er et ulige antal æg i en kreds, er det derfor nemmere at rykke rundt på dem for hønen...

Hvad siger I? Jeg kan se meningen med teknikken, men hvad siger statistikken?

Ofte er det jo os der afgør hvad og hvor meget hønen ligger på, såeh...  ;)

frida

• Gæst
Sv: ?lige eller ulige antal af æg?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2011, 18:53 »
Interessant teori ;D Jeg følger lige med på sidelinien ;) Jeg kunne godt overbevises om, at der er noget om det ::). Vil lige holde øje næste gang jeg får en skruk, der lægger sig spontant :D

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2011, 19:29 »
Det er da noget værre pjat, fuldstændig ulogisk. Høns kan ikke tælle... Slut basta.
Her kommer der skrukker selvom æggene bliver fjernet dagligt og nogen gange lægger de sig på ingenting.
Hvis man kigger på andet fjerkræ så ruger eksempelvis, duer, næsten altid på 2 æg.
Mange rovfugle ruger også ofte kun på få æg og heller ikke altid ulige antal.

Så din veninde har vist ingen forstand på fjerkræ :P

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2011, 19:42 »
Hov hov Danny... det ved du vist ikke noget om  ;) Hun har nu haft høns mm i mange år... og er bestemt ikke tabt bag en vogn hvad det angår!

Men jeg tror da bestemt heller ikke høns kan tælle, det er jo ikke det, det handler om!
Vand kender heller forskel på højre og venstre, men løber altid samme vej ud af badekarret  ;) Der er jo i naturen ting med tal osv som kan virke uforklarelige og ulogiske på os der VIL ha logisk forklaring på alt...
Og ja, seføli kommer der skrukker der ruger på ingenting... men er det særlig naturligt  ???  ::) Nej siger jeg!

Men en "kreds" blir anderledes om du lægger et lige eller et ulige antal i den

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2011, 19:45 »
Som yngre fjerkræmand, hørte jeg også adskillige af de kloge ældre fjerkræavlere fremkomme med dette omkring lige/ulige antal æg under en skruk.

Jeg har aldrig selv rigtig antaget det for andet, end en form for overtro  /o

Men hvis nogen ligger inde med faktuel viden på området, så kom frem med det  ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2011, 19:48 »
Se så var der jo noget om det... altså ikke om hvor sandt det er, men snakken om det  ;)

Lad os se om der er noget om det...vil da tjekke det fremover  ::)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2011, 20:56 »
Vi kan ikke gøre brug af hvad der måtte vise sig af resultater i forbindelse med vores hønsegårde. Det eneste vi muligvis kunne bruge var hvis en høne hver dag fløj ud af gården, lagde æg i en redde og efter en rum tid lagde sig på dem, men selv det vil kræver over 100 høner før vi kan begynde at have et peg om det er rigtigt. Måske det passer i naturen, men jeg tvivler. Den musvit jeg kiggede til igår rugede på 10 æg, så jeg tvivler, det samme gør gråanden nede ved vores sø. Skaden derimod har 5 styk ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2011, 21:14 »
Hos mig lader jeg æggene ligge hos dværgdotterne fordi jeg vil ha de skal lægge sig... så der kan jeg da se hvilket antal de vælger at lægge sig under  ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2011, 21:19 »
Ja, men det kan ikke gøre det ud fra det faktum at der har været flere høner om at lægge æggene, det skal være hende selv som lægger æggene hver og et og når hun så lægger sig, så kan man kigge. Derudover dur det ikke når det er med vores høns, for de opfører sig ikke naturligt nok til det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2011, 22:31 »
Jeg synes nu ikke det er så vigtigt om hun selv har lagt dem, mere hvor mange der ligger når hun beslutter at lægge sig  ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2011, 22:37 »
Ja okay, det må vi så se ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2011, 06:21 »
Jeg har en skruk der ligger på 12 æg... Hun har selv bestemt antallet, ikke mig der har taget æg fra eller lagt til under hende.

Giver Danny ret :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2011, 08:43 »
Jeg har ikke nogen mening om hvem der har ret, men synes det kunne være et skægt projekt at be- eller afkræfte myten  ;)

Det var såmænd bare det  :)

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2011, 20:40 »
Ikke om jeg har erfaring med høns.
Men vil da lige tilføje en anden fugl, kanarien.
De ligger altid kun 4 æg, og det er nu gået meget godt med at vende på trods af lige antal (har kunnet følge mine to sidste kuld tæt, da buret står her ved siden af computeren  ;) )

Lige et side spring, håber der er ok!
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2011, 02:32 »
Tror nu mest det er en ammestue historie ;)

Lige nu har jeg 2 skrukhøner med æg. Den ene på et lige antal, den anden på et ulige antal.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene