Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og kat??  (Læst 23765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bitte

• Passiv bruger
Høns og kat??
« Dato: 18 Maj , 2011, 17:37 »
Jeg vil høre hvad jer andres erfaringer er med hønsenes møde med katte? Jeg vil jo gerne have mine høns til at gå mere frit i haven - selvfølgelig under delvis opsyn. Men i min have er også af og til rend er katte. Er helt sikker på de aldrig vil gøre hønsene noget. Men de ville nok synes de var lidt spændende at kigge på. Men har i erfaringer med om høns vender sig til kattes tilstedeværelse?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Høns og kat??
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2011, 17:42 »
Egen kat trives mine høns fint med .... de vader op og ned af hinanden. katten leger/laver skinangreb i ny og næ ... men tør ikk hvis bare de kigger på ham.

Selvfølgelig vil jeg aldrig stole på ham ang små kyllinger .... de er kun ude under opsyn hvis ikke de har en hidsig skrukmor med sig. Hun skal nok jage katten væk.

Fremmede katte er straks noget helt andet ... de være på jagt efter et godt måltid ..

Hos mig slår hønsene altid alarm hvis der kommer fremmede dyr på besøg ... egen hund, kat osv er de ligeglade med.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2011, 17:47 »
Mine høns går frit rundt på hele matriklen - 2 ha - på nær lige nu i såperioden. Jeg har 3 katte og de enes fint. Så bor her en vildkat som heller ikke gør dem noget, og sidste sommer så jeg den inde i hønsegården, mens der var små kyllinger. Til gengæld nappede naboens hund en dværghøne sidste sommer. Den var godt tilredt, men overlevede.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2011, 17:53 »
Jeg har ikke problemer med mine egne siamesere, som ellers er habile musejægere, og som også elsker at kikke på kyllingerne, men sidste år mistede jeg en del kyllinger til en hankat fra nabolaget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2011, 18:00 »
Matriklens katte kan som regel vende sig til, at fjerkræ også har lov til at være der.  /o
Det er værre med naboens katte, de er måske ikke så godmodige over for fjerkræ  :o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2011, 18:05 »
Mine katte og høns lever fint sammen. De lader som om de andre ikke er der. ;) Respektfuld høflighed må vist være det nærmeste jeg kan kalde det. Og hvis kattene ville, så kunne de bare snuppe de unge kyllinger som går i et hjørne af hønsegården, men det er aldrig sket.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2011, 18:05 »
Jeg har heller ikke problemer med mine norkse skovkatte og høns. Mine høns går også frit i en del af haven. Kattene går af og til sammen med hønsene, men de går bare fredeligt blandt hinanden   /o Det skal dog siges at jeg har orpington,så de er jo næsten lige så store som kattene  :P
Jeg har lige i dag fået kyllinger og dem holder jeg dog inde, så kattene ikke kan komme i nærheden af dem. Kattene har allerede hørt kyllingerne pippe, og jeg tror, kattene godt kunne tænke sig en kyllinge-hapser  :o ;)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2011, 18:46 »
Hos os er der bare fryd og gammen mellem høns og katte - også naboernes.
Gode skruk / hønemødre er ret så beskyttende : i går kom knægten - noget chokeret - tilbage fra hans "hente æg pligt" : i kan garanteret selv hente jeres æg  >:( Den høne er jo sindsyg - hun angreb mig helt vildt  :o   Okay , hun er altså specielt nem at gøre utilfreds - hele året - men det viser bare de kaster sig over det meste !  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2011, 18:58 »
Da jeg for små tre år siden fik høns, var jeg også noget betænkelig omkring, hvordan det ville gå med de fremmede katte, som flittigt brugte haven, men den bekymring havde jeg ikke behøvet, for meget hurtigt efter hønsene havde indtaget deres territorie, blev kattene smidt ud :o Mine Isaèr har aldrig accepteret katte i haven og jeg har flere gange set dem jagte en kat laaangt væk fra matriklen og ned mod skoven. Her er katte bange for hønsene  :) Familiehunden betragter de som hmm...storesøster
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2011, 07:48 »
Vi er netop flyttet på landet med 3 katte og har anskaffet os 4 Orpington, så vi var også lidt spændte på hvordan det ville gå når de skulle introduseres for hinanden, da ingen af parterne havde erfaringer med hinanden.  <K Men efter få dage bag hønsetråd hvor de lige kunne se hinanden an, går de nu fredeligt sammen... *p en af kattene låner ovenikøbet en af redekasserne indimellem  ;D
men som en anden også skriver så er vores race jo også større end kattene  :D...... men vi har 4 kyllinger som snart har nået den alder hvor de skal ud i verden...så må vi se hvordan det går, men jeg er fortrøstningsfuld...
vi har forøvrigt også en hund som går fredeligt sammen med både høns og kyllinger..
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2011, 08:56 »
Vores nabo har 10 høns som meget af tiden går frit i haven.De har ingen problemer med vore 2 katte som besøger dem flere gange daglig.Mine duer er til gengæld et problem for kattene.Duer skal fanges , mener kattene og de forsøger hver gang en due er nede på jorden.Selv 10 duer på een gang bliver angrebet.Det er måske størrelse på hønsene der gør kattene betænkelige ? !u
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2011, 09:12 »
vores ene kat har både bekæmpet et fuglebur og derefter hapset den ene zebrafinke og senere også en 5-uger gammel kylling i hønsegården. Vi har nu 10-uger gamle kyllinger gående frit uden problemer overhovedet. Og skrukmutter går også frit med sine 3 10-dage gamle kyllinger uden problemer. Den ene kat gør dem ikke noget, trods det at den er en fremragende jæger. Den anden kan ikke styre instinktet, men har ikke held med sig. Indtil 8-ugers alderen er de nok for små til at være i kontakt med katte. Hjemme hos os i hvert fald.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2011, 09:37 »
Her er det sådan, at hønsene med mellemrum bliver udsat for skinangreb. Jeg har aldrig set dem gennemføre et angreb. Hanerne er de bange for. Til gengæld har jeg problemer med, at de hugger æg. Men kattebestanden hos naboen er også løbet fuldstændig løbsk med over 60!! Så der er ikke mange af havens småfugle, der får noget på vingerne >:(
Johan Gadegaard

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2011, 10:03 »
@Johan
Fodre du 60 katte  ??? Jeg synes de 4 jeg har er rigeligt kostbare, såhhhh 60
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2011, 10:31 »
@Johan
Fodre du 60 katte  ??? Jeg synes de 4 jeg har er rigeligt kostbare, såhhhh 60

Ikke frivilligt, kan jeg love dig for. Men jeg kan ikke holde dem ude, og da hønsene jo skal have adgang til redekasserne hele dagen, kan kattene også komme ind. Og det gør de med mellemrum. I øvrigt er 60 nok lavt sat. En dag talte svigersønnen 42, der opholdt sig inde i huset. Dertil kommer så alle dem, der var udenfor... :o
Johan Gadegaard