Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gokkefri race søges  (Læst 8228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majken.F

• Passiv bruger
Gokkefri race søges
« Dato: 17 Maj , 2011, 20:25 »
Hej alle I hønse-begejstrede!

Af hensyn til naboerne har vi netop taget afsked med vores 6 kække Danske Landhøns. De var desværre lidt for verbalt aktive til at bo i bymæssig bebyggelse...

Derfor søger vi nu en anden, mere rolig race. Kodeordene er tam, robust og god æglægger.

Er der nogen, der kan anbefale nogle særligt velegnede racer?

Mange hilsner fra Majken

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Gokkefri race søges
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2011, 20:40 »
Det er da Orpington´er der skal bo hos jer  /o   Mine haner hører jeg ikke meget til, skønt jeg har mange af dem. Og hønsene, ja de skal virkelig blive forskrækkede over et eller andet, for at de kan høres.
Og æg lægger mine mange af, selv om vinteren  /o. Jeg ved godt at nogen påstår at Orpington ikke lægger æg om vinteren, men sådan er det altså ikke hos mig  ;D, her er det kun under fjerskiftet de er uproduktive  ;)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2011, 21:04 »
jeg er også meget glad for orper, selv om vi ingen æg får af orper :(
De er rolige og omgængelige og hanen siger  noget kun af og til.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2011, 22:06 »
Kan godt være det er mig der er gal på den ..men for mig lyder det her spørgsmål ikke som omhandlende hanegal  men hønselyde generelt. feks alarm- og jeg har lige lagt et æg gokken.

Her kan jeg jeg så kun råde til man får sig et par moskusænder vis man vil ha levende fjer i haven. Det eneste fjerkræ der ikke er lyd på.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2011, 22:14 »
uhh Søs de lyder da som en slange under hækken, og det kan der vel også klages over...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2011, 22:15 »
Kan godt være det er mig der er gal på den ..men for mig lyder det her spørgsmål ikke som omhandlende hanegal  men hønselyde generelt. feks alarm- og jeg har lige lagt et æg gokken.

Sådan forstod jeg det også. Jeg har haft en orp. der nærmest skreg op når hun havde lagt et æg. Jeg går også nogen gange rundt med krummede tæer når mine høns kommer med æggelyd. Der er det pt. de skånske der er værst hjemme hos mig.
Larmer silker ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2011, 22:37 »
Velkommen på forum, Majken :D
Har jeg forstået det rigtigt, når jeg læser det, som om naboerne ikke kan acceptere en høne, der kagler?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2011, 22:52 »
ja selvfølgelig velkommen.
Trist at det er sådan en anledning der bringer dig til Forum.
Andres larm er altid værre for nogle. Er du ude i at bevare "nabofreden" ved at skaffe dig af med dine høns så vil sådan nogle mennesker jo altid kunne finde noget at klage over.

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2011, 23:01 »
@Lene. Ja, nogle silker larmer også ::) Jeg har ihvertfald én der ikke lider i stilhed over æglægningen ;D
Men jeg synes altså, hanen gør et stort stykke arbejde ud af at prøve at dæmpe hønerne (som regel forgæves ::)).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2011, 23:49 »
Jeg tror alle høns kagler når sensationen er sket, at de har lagt et æg. Og dette uanfægtet af at nogle lægger et æg om dagen. Det skal stadig slåes stort op på 'forsiden', og det foranlediger en del kaglen.

Og det er ikke blot hende der har lagt ægget der kæfter op, nej resten af flokken synes at have behov for at bekræfte hende i at hun har gjort noget meget stort.

Det kan man nok ikke gøre meget andet ved end at tilbyde naboen lidt æg i ny og næ.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline jsk007

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2011, 00:09 »
Enig  /o

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2011, 09:16 »
Silker larmer også.. jeg kender ikke en eneste hønserace der kan undertrykke sine naturlige instinkter hverken ang hane- eller hønselyde .

Mine haner galer 15 til 30 minutter fordelt over ca 3 gange om dagen (morgen, middag, aften- agtigt)

Hønsebasserne larmer når de bliver:

Trådt af hanen
er oppe og toppes
bliver alment forskrækket
Ser fremmed dyr (kanin,kat, hund, ræv osv)
Og når de lægger æg.

Og larmen i en gård inspirerer selvfølgelig de andre 5 gårde ;)

Er derfor slemt tilfreds med at bo midt ude i ingenting  /o

Diverse hønseregulativer i byområder ang støj , gælder de ikke kun hanegal ?

Og er det pga klager fra naboerne du skilte dig af med hønsene? Havde i en hane også ?

Syns jeg mangler lidt info her ....?

Med venlig hilsen Søs

Offline Majken.F

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2011, 20:38 »
Hej igen!
Tak for de mange svar og velkomsten!  /o

Det er rigtigt at det var hønernes kagle-lyde der udgjorde et problem, vi har nemlig desværre slet ikke mulighed for at holde hane :( Så det er en ren hønsegård.
Naboerne har nu været meget forstående og bragte først kagleriet på bane da vi spugte til det. Hønsehuset er også placeret lige op ad deres hæk... så det er fair nok. 'Pigerne' havde virkelig en fantastisk stemme-kapacitet -og tendens til at gå i selvsving så hele flokken kaglede hver gang én havde lagt æg...

Vi har i samme periode -og stadigvæk- holdt røde amerikanere, og lagt mærke til at de langt fra er hverken så skingre eller høje i lydstyrke. Så det gav mig håb for at finde en lidt mindre industri-agtig race der heller ikke hører hjemme i operaen  :)

Har hørt om orpington og har et godt indtryk af dem. Jeg må lige understrege at jeg heller ikke forventer at finde en race der ikke siger et pip, men at der måske var tale om et spektrum...  ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2011, 20:42 »
mine maraner syns jeg ikke siger meget, og heller ikke særligt højlydt. Kun en gang har der været en meget høj kaglen, og der var der kommet en enormt stort æg. ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Majken.F

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2011, 20:49 »
Hehe, jamen det forstår man jo også godt ;)
Maraner, dem har jeg ikke hørt om før.