Hej
Jeg har efter mange års venten endelig fået plads til en lille flok høns.
Hus er bygget, og 150 m2 skovbund inddraget til projektet.
Og det er blevet beboet af 4 styks flotte Orpington, Legbarfarvet.
Altså lige indtil der kom uventet besøg i gården... 13 dage fik jeg lov at have høns, øv!
2 høns væk, og 2 høns efterladt tilbage uden hoved.
Jeg lukker dem inde om natten, og troede jeg så var rimelig sikker, men ræven (eller ?) kom besøg ved middagstid.
Jeg har nu været ude at købe sager til et elhegn som jo så må op.
Jeg har købt en rulle med polyreb (fra Land og fritid).
Men nu er jeg i tvivl om dette reb er OK til at holde ræven ude, eller om det bør være almindelig tråd?
Og andre gode råd til at undgå besøg igen er velkomne!
Gården kan kun meget svært lukkes helt af. Dels pga. størrelsen, og dels fordi det er meget skovagtigt med træer spredt i hele gården. Det er svært at lukke af for oven, og svært at grave noget ned.
Mine tiltag bliver:
- Sætte hønsetråd foran den halvdel af hegnet som er lavet som "naturhegn", af stammer fra mindre træer. Dette hegn er ikke specielt "tæt", men hønsene kan ikke rende ud af det.
- Hæve hegnet der hvor det er lavest, fra ca. 150-160 cm, og op til 180-200 cm. Hvor højt skal det være for at ræven ikke kan komme over? Naturhegnet er jo meget ujævnt, og er nok ret let at forcere, fordi ræven kan få fodfæste på vej op.
- Grave hønsetråd ned de steder det er muligt. Den ræv der har været på besøg har dog ikke gravet sig under, men er hoppet over.
Hvad med mår, ilder, lækat osv. Dem kan man vel kun sikre sig mod ved at lukke hele skidtet inde i volierenet?
Jeg havde håbet at være rimeligt i fred, når nu huset er tæt, og lukkes om natten.
Men det er åbenbart ikke tilfældet?
På forhånd tak for alle input?
mvh
Kåre