Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Polyreb til elhegn. Godt eller skidt?  (Læst 12666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
Polyreb til elhegn. Godt eller skidt?
« Dato: 17 Maj , 2011, 19:09 »
Hej

Jeg har efter mange års venten endelig fået plads til en lille flok høns.
Hus er bygget, og 150 m2 skovbund inddraget til projektet.
Og det er blevet beboet af 4 styks flotte Orpington, Legbarfarvet.
Altså lige indtil der kom uventet besøg i gården... 13 dage fik jeg lov at have høns, øv!
2 høns væk, og 2 høns efterladt tilbage uden hoved.
Jeg lukker dem inde om natten, og troede jeg så var rimelig sikker, men ræven (eller ?) kom besøg ved middagstid.

Jeg har nu været ude at købe sager til et elhegn som jo så må op.
Jeg har købt en rulle med polyreb (fra Land og fritid).
Men nu er jeg i tvivl om dette reb er OK til at holde ræven ude, eller om det bør være almindelig tråd?

Og andre gode råd til at undgå besøg igen er velkomne!
Gården kan kun meget svært lukkes helt af. Dels pga. størrelsen, og dels fordi det er meget skovagtigt med træer spredt i hele gården. Det er svært at lukke af for oven, og svært at grave noget ned.
Mine tiltag bliver:
- Sætte hønsetråd foran den halvdel af hegnet som er lavet som "naturhegn", af stammer fra mindre træer. Dette hegn er ikke specielt "tæt", men hønsene kan ikke rende ud af det.
- Hæve hegnet der hvor det er lavest, fra ca. 150-160 cm, og op til 180-200 cm. Hvor højt skal det være for at ræven ikke kan komme over? Naturhegnet er jo meget ujævnt, og er nok ret let at forcere, fordi ræven kan få fodfæste på vej op.
- Grave hønsetråd ned de steder det er muligt. Den ræv der har været på besøg har dog ikke gravet sig under, men er hoppet over.

Hvad med mår, ilder, lækat osv. Dem kan man vel kun sikre sig mod ved at lukke hele skidtet inde i volierenet?

Jeg havde håbet at være rimeligt i fred, når nu huset er tæt, og lukkes om natten.
Men det er åbenbart ikke tilfældet?

På forhånd tak for alle input?

mvh
Kåre

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
Sv: Polyreb til elhegn. Godt eller skidt?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2011, 20:39 »
Hmmm, ja hvis det er den slags ræv jeg har, så har jeg nok et problem...
Jeg kender en der er ved at bygge en rævefælde. Han er også jæger...
Men mon ikke bare problemet kommer igen? Bor på landet, i udkanten af en lille landsby.

Jeg havde håbet at elhegnet ville skræmme den så meget at den holder sig væk, dagaktiv eller ej.

mvh
Kåre

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2011, 20:54 »
Højden på dit hegn selvom det er 180 kan ræven gå opad også selvom der ikke er fodfæste foruden.
Den er muligvis forhindret i at grave sig ind pga. rødder mv, men hvis der er jævn rundt om gården hvad jeg egentlig ikke tror pga. skovbunden, men ellers er rigtige kørefliser en hndring alene pga. vægten og størrelsen, den gider ikke ind under den brede sten.
Det er klart at hegnet skal være tæt, for ræven kan i høj grad gnave sig til et større hul, så din ide om at sætte tråd på er i orden.
Strøm er effektivt, hvis det er monteret godt.

øverst på din hønsegård klipper og saver du frit, så man ikke kan hoppe ned fra et træ. så sætter du hegnet udad 40 cm skråt og trækker tre tråde med strøm, og ligeledes tre tråde nede ved jorden aå den ikke fristes til at grave, ca 10 -15 25 cm over jorden.
jeghar brugt det hvide brede strømbændel, men der er nok hurtigere afregning med tråden, og det ser mindre i øjenfaldene ud.
Endelig kan du lægge en af dine døde høner ud til den med strøm viklet om, så vil den tænke sig om en gang til før den kommer igen.
Det er ungerne der jager om dagen og øver sig, voksne ræve kommer luskende ved skumringstid og i den tidlige morgen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2011, 21:18 »
Tja, sidste år havde vi også en ræv der kom midt om dagen. Den gik også i naboens fuglehus og spiste mejsebolde... Til sidst angreb den en anden nabos kat, også  midt om dagen og så blev den skudt... Den har helt sikkert været syg og siden har vi ikke set nogen ræv her. Så det er ikke sikkert at der kommer en ny selv om man skyder den.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2011, 21:46 »
Hvor stærk er din strømgiver ?
Du har ikke brug for at have strøm i alle tråde , når du trækker dem tæt. Med hver anden , kan den jo ikke undgå strømkontakt , hvis den skulle forsøge med snydeskaftet.
Hvis jeg skulle hegne mit skovareal , ville jeg trække en tråd ca. 25-30 cm fra den nederste , og i ca samme højde ,  med strøm i begge de nederste tråde. Dette holdt mine grise fra at grave - de prøvede altid , når der kun var en tråd.
Hvis han kan regne ud han skal grave rigtig langt og meget lunter han af - 2 strømførende tråde har jeg endnu ikke hørt ham give sig i lag med.
Med en dagaktiv ræv , ville jeg trygle min jagtven , om at komme med alle de fælder hans venner har og hans venner og bekendte og naboens og og og .....
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2011, 21:56 »
Jeg har brugt min strømgiver til hestehegnet, og der er strøm til mange km strømhegn på fuld power ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2011, 22:32 »
Velkommen på forum, Kåre :D
Sikke en ærgerlig historie med dine høns, man kan da heller aldrig vide sig sikker med den røde jæger. /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2011, 22:42 »
Strømhegn er efter min opfattelse, den bedste foranstaltning til at holde ræven væk fra ens fjerkræ.
Jeg bruger blot alm. hegnstråd. Placeret 10-15 cm. over jorden, så går ræven aldrig under. Og evt. andre tråde lidt længere opad.
Men når nederste tråd er så tæt på jorden, skal man være omhyggelig med bekæmpelse af ukrudt som gror op i tråden og afleder strøm.
Ræven kender sådan et el-hegn, og ved at der skal man holde afstand.

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2011, 22:42 »
Mange tak for de gode svar allerede!

Ud fra dem vil jeg:

- Sikre at der ikke er træer der kan bruges som adgang.
- Montere hønsenet fra bund til top på den del af hegnet som er træstammer. Så er der også jordkontakt mellem ræven og de øverste tråde.
- Hæve træstammehegnet, og føre det udad.
- Montere 3 el-tråde nederst, og 2 øverst.
- Finde nogle fliser og store sten som kan placeres så det bliver besværligt at grave. Det meste er i forvejen gammelt stendige og store rødder, så det er ikke så meget der skal til.

Mht. polyreb vs. almindelig tråd, så vil jeg nok overveje at lade tvivlen bestemme, og bytte til almindelig tråd.

Jeg regner med at købe et Nervus elhegn fra Harald Nyborg. Det skulle være velegnet til jobbet.
8500V, 0,5 joule, egnet til op til 3 km hegn.
Mht. placering af de høje tråde, så er det vel nødvendigt med hønsetråd der har jordforbindelse.

mvh
Kåre

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2011, 22:48 »
Det er klart der skal være jordforbindelse, ellers er der ingen strøm i trådene og det går jo ikke.du kan jo lave en forbindelse imellem  trådene så der er forbindelse på dem alle.

Det lyder godt det du har gang i, og den skal såmænd kun stikke tuden på en gang eller to, så kommer den ikke igen, men så komer der måske en anden efter nogle år...godt at være beredt.

lad os se billeder af herlighederne, det lyder som et paradis for høns med skovbund og træer og god plads....
god arbejdslyst.
Venlig Hilsen INA

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2011, 23:04 »
Jeg tror den mest normale måde at sikre jordforbindelse for et elhegn er et jordspyd.
Det har jeg ihvertfald på mit gamle elhegn der med 2 tråde indhegner 1,3 ha fold. Der er slag i, skulle jeg hilse og sige. Har prøvet ved uheld at have kontakt med det et par gange og det gør man ikke for sjov.

Jeg bruger det runde polyreb med 6 metaltråde flettet ind i.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2011, 23:10 »
Ja her er der slået 1m vandrør i jorden som jordledningen er fæstet til, så er man sikker på forbindelse selv i tørkeperioder
Jeg har også været på hegnet et par gange, og det er bare ikke sjovt, jeg stod med overkroppen ind mellem øverste og nederste tråd for at ordne hestenes vandbalje, og med fingrende i vand i zinkbaljen satte jeg hovedet på den øverste tråd, og fik en hammer i hovedet  ;D ydeligere forklaring er ikke nødvendig
Venlig Hilsen INA

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2011, 23:35 »
Mht jordforbindelse, så har selve spændingsgiveren jo fat i jord, via jordspyd eller evt. 10 meter nedgravet eltråd.
Selve hegnet har så fat i spændingsgiveren.

Men for at ræven får et rap skal RÆVEN jo have jordforbindelse samtidig med at den rører tråden.
Hvis den kravler op ad et hegn uden god jordforbindelse vil den ikke mærke noget særligt.
Derfor mener jeg at mit ekstra trådnet skal have fat i jord også, for at ræven kan røre både trådnet/jord og elhegnet samtidig. Ellers sker der ingen kortslutning.
Trådene forneden, som man mange vist nøjes med, er ikke noget problem, da ræven jo står på jorden med en rimelig god jordforbindelse.

mvh
Kåre

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2011, 08:35 »
Hej Kåre - øeh og undskyld den manglende velkomst  ;D

Jeg ville ikke købe den i Harald Godtnok !

Jeg ville støve DBA  og  G&G  igennem for spændingsgiveren. Ofte kan du rende over en , sammen med en mængde tilbehør for en rimelig penge. De fleste spændingsgivere er nærmest uopslidelige , så en brugt ville jeg ikke betænke mig ved.
Hvis du falder over en af de gode gamle , der bare tok tok tok´ker derudaf , ja så er din lykke gjort : det er nærmest en evighedsmaskine - og der er pænt smæld på strømmen !
Jeg gav 75 kr for den seneste   ;D    Der kan købes mange fine høns for differencen ....

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2011, 08:44 »
Ja her er der slået 1m vandrør i jorden som jordledningen er fæstet til, så er man sikker på forbindelse selv i tørkeperioder
Jeg har også været på hegnet et par gange, og det er bare ikke sjovt, jeg stod med overkroppen ind mellem øverste og nederste tråd for at ordne hestenes vandbalje, og med fingrende i vand i zinkbaljen satte jeg hovedet på den øverste tråd, og fik en hammer i hovedet  ;D ydeligere forklaring er ikke nødvendig

Man skulle have været der, det er jeg sikker på :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.