Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bier for dummies - :o)  (Læst 1200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Bier for dummies - :o)
« Dato: 17 Maj , 2011, 13:14 »
Er der nogen som kunne tænke sig at vise mig deres bistade og hvordan man gør? Bor på Sjælland.

Går og overvejer om det er noget for mig men vil godt lige se hvordan man gør først.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Bier for dummies - :o)
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2011, 13:34 »
Nu har jeg mine bigårde stående i Jylland, så ved godt det ikke er aktuelt med ekskution til mine bigårde.
Jeg har før i tiden haft mange som har været med mig i bigårdene, og næsten ingen er blevet biavlere. Men dem jeg har haft held med at overtale til at de skulle følge et begynder kursus i biavl, de er også blevet biavlere næsten alle  /o.
Jeg tror det er fordi, det ser meget uoverskueligt og overvældende ud for "uindviedede" når et stade åbnes, og alle de ting der skal gøres og lige ses efter og tages tjek på.
Alle disse mange ting er knap så overvældende, når man lige har fået det på plads ifh. til teorien forinden.
At bier kan være sure (kommer meget an på vejet og om der er træk) er jeg såmænd ikke så nervøs for skal skræmme folk. Alle ved jo bier kan stikke  ;)

Blot min mening om hvordan det bør gribes an.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2011, 14:04 »
Har ledt efter et begynderkusus men alle er enten overstået eller overtegnet, så tænkte om der ikke var en her inde som kunne undervise mig lidt.
Mand og 3 børn

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2011, 15:08 »
Hej Jean.
Prøv at kontakte din lokale biavlerforening, mange foreninger har en biskole hvor nye medlemmer er særdeles velkommen, ellers er der med garanti et medlem der vil vise dig sin bigård og give lidt fif fra sig.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2011, 15:22 »
Jeg prøver /o ellers vender jeg "grusomt" tilbage.

Er slet ikke nogen af "os" på Sjælland der har bier?
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2011, 18:07 »
Har fået en aftale med den lokale formand på mandag så jeg sammen med sønnen kan komme hjem til ham og se hans private stader.

Glæder mig!!!
Mand og 3 børn

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2011, 10:52 »
Hej
Godt at du har fundet nogen der vil give dig lidt intro! Jeg bor på Sjælland og har bier på 2'det år. Men pyha tror ikke liiige at jeg ville turde påtage mig at skulle sætte en anden ind i sagerne endnu for der er da godt nok meget at holde styr på. Det er ikke noget man kan lære sådan bare lige ved at se et stade et par gange. Går i biskole i Østsjællands Biavlerforening og deres kurser er heldigvis over 2 år  /o. Kan kun anbefale dig at du tager et kursus i din lokale forening næste år  ;)
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2011, 10:58 »
Allerførst skal jeg bare lige se om jeg går i panik ved at stå blandt så mange bier.
Er lidt panisk over tanken, men jeg skal besøge ham på mandag sammen med min søn og så er jeg ved at finde ud hvad reglerne er i kommunen.

Husbonden vrængede med det samme på næsen. Jeg tror han troede jeg ville have dem i haven men det vil jeg ikke. Jeg vil se om jeg ikke kan finde et markskel eller sådan noget og få lov til at stille dem der.
Men tror det hjælper på manden når jeg fortæller ham at han kan bruge noget af honningen til at lave mjød af.
Mand og 3 børn

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2011, 12:22 »
Men tror det hjælper på manden når jeg fortæller ham at han kan bruge noget af honningen til at lave mjød af.

Uhhhh, jeg er åbenbart ikke den eneste hønsetosse, der også er bidt af at brygge! Prøv engang at henvise ham til denne bog: "Sacred and Herbal Healing Beers: The Secrets of Ancient Fermentation", der står rigtig meget om honning og bryg, og historiske brygmetoder. Samt MANGE opskrifter, hvoraf en del nok er decideret usunde/farlige, set med nutidens øjne! :P
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2011, 13:52 »
Uhhhh, jeg er åbenbart ikke den eneste hønsetosse, der også er bidt af at brygge! Prøv engang at henvise ham til denne bog: "Sacred and Herbal Healing Beers: The Secrets of Ancient Fermentation", der står rigtig meget om honning og bryg, og historiske brygmetoder. Samt MANGE opskrifter, hvoraf en del nok er decideret usunde/farlige, set med nutidens øjne! :P

Æv, Christian jeg skulle lige have haft det tip før jeg købte fødselsdagsgave til min mand (han har fødselsdagsgave på lørdag). Nå, vi har snart bryllupsdag, der kan man vel også give gaver ;)

Men tak for det tip /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk