Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Første gang jeg har lyst mine æg ;-)  (Læst 2593 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
Første gang jeg har lyst mine æg ;-)
« Dato: 17 Maj , 2011, 08:35 »
Jeg har for første gang lyst mine æg i maskinen. Har 48 som skal klække på fredag, og kunne tydligt se at der ud af de 48 var 10 som ikke var befrugtet. Meget sjovt at se, og da rart at vide.
Når jeg nu ligger dem over i klækkebakker idag, skal jeg så ikke bare tage de 10 fra? Så ved jeg jo at der er kyllinger i de resterende 38 ;-)

Offline Rakosi

• Passiv bruger
Sv: Første gang jeg har lyst mine æg ;-)
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2011, 08:52 »
Jeg ville da tage de 10 fra, for så langt henne i forløbet som du har lyst dem, så kan man ikke være i tvivl, og de ubefrugtede kan en sjælden gang eksplodere, hvis der er en bakterie/forrådnelsesproces i gang i dem, og foruden at det sviner meget, så lugter det ganske fælt, hvis det sker.  <R

Håber klækningen af de 38 kommer til at gå godt  /o
1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2011, 09:45 »
Det er sjovt at lyse, synes du ikke?
Når du lyser, kan du lige så godt tage de æg fra, der er blanke eller gået i stå, det tjener ikke noget formål at lade dem ligge. Hvis der er æg, du er i tvivl om, skal du selvfølgelig lade dem ligge, så kan du tage dem fra næste gang du lyser, hvis du kan se noget der.
Jeg plejer som regel at lyse på 5.-7. dagen, igen ved 12.-14. dagen og sommetider, når jeg lægger dem til klækning. De æg jeg er i tvivl om skriver jeg et spørgsmålstegn på med blyant. Det er da sket flere gange, at æg jeg har været i tvivl om, alligevel er blevet til kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2011, 10:05 »
Jeg vil også sige: Væk med dem, du er sikker på er "tomme"

Du kan faktisk i aller værste fald risikere at de rådner og så eksploderer i maskinen og det er helt bestemt IKKE nogen fornøjelse. /d
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2011, 11:23 »
Jeps, det er nu meget spændende  :D
Prøvede også at lyse dem jeg satte i maskinen i fredags. Men der kan jeg slet ikke se noget, måske fordi det er for tidligt såe lader dem stå i maskinen indtil på fredags når de andres klækkes. Så forsøger jeg igen  ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2011, 11:57 »
Jeg plejer at lyse første gang når der er gået en uge. Ud med de ubefrugtede, og en uge senere lyser jeg så for at se om nogen er gået til i den forløbne uges tid. Alt der ikke er i orden smider jeg ud med det samme. Den sidste uge får de fred og ro for mig. Har en maskinfuld der er ved at klække lige nu.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2011, 12:48 »
De tomme æg, koger du og giver til hønsene, hakket med skal og det hele...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2011, 15:25 »
Jeg koger og blender de ubefrugtede sammen med lidt havregryn så det ikke er for snasket, høns og kyllinger ELSKER det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk