Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fræk kylling på 1 mdr. hvad gør man?  (Læst 6344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
Fræk kylling på 1 mdr. hvad gør man?
« Dato: 16 Maj , 2011, 10:17 »
Hej.

Jeg har en kylling på 1 måned, det vil sige jeg har flere  /o .  Normalt er det sådan, at når jeg skal have dem på gårdtur, altså have dem flyttet indenfra og ud, åbner jeg buret og de flyver ud og bruger mig som klatrestativ, de er SÅ søde og tamme.  Bortset fra een.  Den bider sig fast i hånden også når jeg bare giver dem mad og frisk vand.  Jeg har haft verfet den af et par gange og undre mig såre over den opførsel.

Kunne godt blive nervøs for om den bliver mere og mere aggrasiv overfor os jo ældre den bliver, er det fordi det er en hane, eller er den bare dum?  Den er ikke blevet behandlet anderledes end de andre, som næster opfører sig som papegøjer, de elsker at kravle på mig.

Har I er forslag til hvad jeg bedst gør? - den skal jo ligesom med ud på tur og de skal jo have ekstra mad og vand når der er tomt.

På forhånd tak.

Mange hilsner
Bettina

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fræk kylling på 1 mdr. hvad gør man?
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2011, 10:26 »
Af en eller anden grund har den fået en fejlinformation, og det kan man jo kun gætte på..

Hvis det er en hane, skal man jo gøre op med sig selv, om man vil slås med sådan et bæst der passer overdrevent på sin flok.

Hvis det var min ville jeg prøve at tage den alene, på kæletrip i et stykke tid, for at se om det er  en misforståelse, og hvis der ikke er tydelig hurtig fremgang, så ville jeg hive hovedet af den.
Ingen hane/høne der opfører sig sådan er værd at have i sin hønsegård
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2011, 10:33 »
Tak for forslaget, det prøver jeg.   At lave et charmenoffensiv overfor den.

Det er kun den ene ud af 12 kyllinger. Og det der undre mig mest er at den kun er den ene måned gammel, det er da tidligt at blive fjentlig på synes jeg  :-\

Men nu prøver jeg en charmekursus, så må jeg se hvordan den reagerer på det.

Tak for hjælpen.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
I går sad min datter meget med kyllingen og nussede og den faldt hurtigt til ro.  /o

Og sådan en charmeoffensiv tager jo lidt tid, men men...

Til morgen skulle jeg lige give morgenfoder og den kom flyvende som skudt ud af en kanon, da jeg begyndte at fylde mad i skålen, jeg blev ærlig talt hamrende forskrækket så stærkt det gik, så resten af maden tabte jeg ud i buret, så de andre blev forskrækket.

Jeg fik straks fat i kræet og tog det med ind i stuen, der virker den som den sødeste lille kylling - helt uskyldig.   :P

Det holder bare ikke, at den skal komme farende på den måde, hvordan pokker forhindrer jeg sådan et voldsomt udbrud som sker bare jeg åbner buret.  Skøre kræ  :(

Det er synd for de andre, og de skal jo ikke blive bange for mig pga af den tossede fugl :-\

Har I nogen forslag til hvordan jeg forhindre den I, at flippe skrådt bare jeg åbner buret?

Om morgenen har jeg desværre ikke tid til at sidde og hygge, som vi ellers gør når de skal ud, for i dette vejr må de blive inde til datteren kommer hjem fra skole, så de ikke bliver for kolde derude. Derfor får de "bare" mad og vand, eller det vil sige, jeg prøver på det.  ;D

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2011, 11:29 »
Undskyld mit ligeud sprog:

Tag en slapper - det er kun en kylling på 1 måned....

Kunne forstå hvis problemet drejede sig om en fuldvoksen hane der havde den opførsel, men helt ærlig, kræet er kun 1 måned gammel. Det er i mine øjne foreløbig drengestreger....

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2011, 11:33 »
Vi er enige, det er en ung kylling og det er derfor jeg vil have sat en stopper for det.

Men du skal vide, at jeg bestemt ikke har tænkt mig at finde mig i, at den sidder i hånden, og den sidder fast, det er der slet slet ingen grund til.

Jeg har overhovedet ikke hånden i nærheden af den når jeg fodre, det er den der kommer flyvende i en vis fart og det kan jeg slet ikke accepterer.  Derfor beder jeg om råd til, hvordan jeg kan få ændret den opførsel på en pæn måde INDEN den bliver større og der kun er hovedafhugning tilbage.

For som Ina tidligere har skrevet til mig, sådan en høne/hane er der heller ikke ikke plads til hos mig.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2011, 11:34 »
Jeg har nogle 8-ugers kyllinger gående nu. En af hanekyllingerne opførte sig som du beskriver, de sidste par uger de var i kyllingemoderen. Da de blev lukket ud til de voksne høns, da de var ca. 6 uger holdt han helt op... Så, jeg tror også jeg ville se tiden lidt an. Der er ofte nogle af kyllingerne, der er meget fremme i skoene indtil de får lidt flere (læs: større :o) udfordringer ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2011, 11:38 »
Det er jo ikke en hane/høne endnu, derfor mit svar.

Det kan godt være det er fordi der er mange andre problemer i mit liv, så jeg synes det er at opsøge problemer, at fremsætte dette.

Prøv at daskemed neglen på næbbet af den når den kommer farende. Nu ved du jo at den gør det. Tag en "hane"-kamp med den, i overført betydning, og "hak" tilbage med din negl på dens næb. Ellers tag fat i den og pust lidt hårdt på den. Kan godt være andre vil reagere anderledes, men det er hvad jeg ville forsøge mig med og ellers tage den med ro, den er altså ikke særlig gammel endnu og dens adfærd kan vende med alderen. Det vil være synd at aflive den allerede nu, før den overhovedet har fået en chance i livet.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2011, 11:47 »
Hej Tanja.

Det lyder beroligende, at det er set før  ;D

Jeg glæder mig også vildt til husbonden min, har lavet deres store hus færdigt på fredag, så kan de nemlig lukkes inde derude med en varmelampe, der er selvfølgelig en gård også, men huset er så stort at de nemt kan være der, også i møjvejr.  Det skulle forhåbentlig også hjælpe på tingene.  Så de ikke skal flyttes ind og ud hver dag.

Lisbeth.

Det er faktisk en kylling jeg vil gå temmelig langt for, da det er den eneste jeg har af den slags der er helt ren, de to andre har vist haft en anden hane på kan jeg se, så jeg håber det er en høne, men det må tiden vise.

Det er derfor jeg spørger om hjælp, for at undgå at få problemer senere.

En god ide med at prøve at puste til den, det vil jeg gøre næste gang.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2011, 11:56 »
Jeg havde også et par stykker sidste år, der var meget fremme i skoene og det er ikke for at slukke dit håb, men det har i alle tilfælde været haner :-\

Jeg håber også på høne og håber i øvrigt den lærer at opføre sig ordentligt /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2011, 12:00 »
Hej Tanja.

Uha det lyder ikke godt det du skriver  ;)  selvom jeg måske inderst inde godt ved, at risikoen for, at det er en hane med den opførsel er temmelig stor, desværre.

Men jeg håber lidt endnu  ;)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2011, 12:47 »
Den bliver nok klogere når den kommer ud i det virkelige liv til de voksne, så bliver der virkelig ballade hvis den tror den skal gøre sådan...
Når du kommer derud, så vær beredt, og brug din hånd som ketcher, og send den med et lille slag bagest i rækken. og hvis den kommer igen, så gør det igen.... men ikke så den blæser baglæns og rammer vægen vel  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2011, 13:13 »
Dejligt med de små fif, det er lige det jeg kan bruge, tak.

Og jeg skal nok passe på med ikke, at fyre den ind i væggen  <H men bare en lille "huskekage"  *f med flad hånd.

<E for hjælpen.