Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkning af hus.  (Læst 3008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Kalkning af hus.
« Dato: 16 Maj , 2011, 07:13 »
Nogen som har forstand på at kalke hus? Altså ikke hønsehus.

Selve det at kalke har jeg fået sat mig ind i men er i tvivl om enkelte ting og da det er mig selv som skal lave det vil jeg godt have alt på plads inden jeg starter.

« Senest Redigeret: 16 Maj , 2011, 07:15 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

• Bruger
Sv: Kalkning af hus.
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2011, 07:27 »
 ;) Det ved jeg /o
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2011, 07:32 »
Det er mere det at klargøre væggen til kalken jeg er i tvivl om.
Huset er kalket i forvejen, men vi har haft en vandskade, som nu er tørret op, men kalken er faldet af og stenene er blotlagt.
Er godt klar over at sten og fuger skal gåes efter og evt. skader på fugerne skal udbedres, men skal jeg tyndpudse væggen så det kommer til at passe i tykkelsen på at resten af kalken på væggene eller bare kalke?
Det ser nemlig ikke ud som om resten af væggen er pudset, kun kalket.
Mand og 3 børn

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2011, 09:49 »
Du får jo nok det pæneste resultat ved at pudse væggen op før kalkningen. Men det kræver at du banker ALT løs kalk af først !
Husk endelig at vande væggen før du kalker.
Og brug en af de smarte, hvide beskyttelsesdragter og -briller  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2011, 09:56 »
Kan jeg "plet-kalke" først og så når jeg har fået dækket det nye puds så det ser nogenlunde ud og så kalke hele væggen til sidst for at få en ensartet overflade?

Tænker på at der jo sidder et tykt lag kalk på resten af væggen og hvis jeg pudser op først der hvor det trænger vil det jo nok være svært at få samme farve på hele væggen.

Jeg har købt det der hedder stampet kalk. Er det der ligger nede i vandet det man kalde kalkdej?
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2011, 10:04 »
Du kan sagtens gøre som du siger, men du vil opdage at det hurtigt får den samme farve evt efter bare en enekelt gang, der er meget farve i kalk.
du kan jo kalke rigtig mange gange, uden at det hele falder ned, så en gang på den ny puds og så en gang på det hele, og det står som nyt alt sammen  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2011, 10:10 »
Ok. Så tror jeg at jeg er ved at være klar til at få styr på ydervæggene.

Hvad med det der ligge i spanden i vandet. Kalder man det kalkdej?
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2011, 10:13 »
du skal røre det rundt til det hele flyder og med jævne mellemrum mens du kalker, det er jo der kalken ligger og det der skal give farven.. jo mere kalk i vandet jo tættere farve
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2011, 10:36 »
Helt klart gør som SørenP skriver.
Jeg skal selv til at kalke mit hus og har konstateret at der simpelthen er så mange meninger og metoder til at gøre det.

Jeg regner selv med at bruge en spartel til at skrabe alt det løse kalk væk. Herefter give det minimum 2 omgange. (vigtigt at det hærder ind i mellem hver omgang). Det er har været forsømt de sidste par år.

Kalk skal ikke tørre, men hærde - det er meget vigtigt. Dvs det skal ikke gøres en solskinsdag. Det skal helst lufte lidt og være overskyet.

Kalk flyder ind fylder revner og sprækker op, hvilket gør det ideelt. Også derfor man typisk kun lige skrabe der hvor det er løst og ikke i bund.

Der findes flere forskellige former for kalk. Jeg kan sgu ikke lige huske hvilken jeg blev anbefalet. - Min nabo arbejder på Webers, så han finder noget til mig der er farvet på forhånd. (Gul kalkning)

Jeg synes den her dækker det ganske fint:
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/kalkning.pdf

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2011, 10:53 »
Jeg ved så meget at man IKKE må bruge mørtel/puds med cement i når man skal kalke for det kan kalken ikke hæfte særlig godt på.
Så jeg skal have fat i noget K-mørtel (Kalkmørtel). KC-mørtel er også kalkmørtel men der er der cement i.
Mand og 3 børn

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2011, 17:37 »
Hvis du skal pudse op og ikke selv gider blande det ( det er nu ikke svært en del kalkdej til tre dele sand) skal du, som du skriver have fat i noget kalkmørtel, det letteste er hydraulisk kalkmørtel KKh, enten 0-2 eller 0-4 mm alt efter det omkringliggende puds, ellers rens ned med en stiv kost. Ny puds skal have kalkvand inden egentlig kalkning. Kalkvand laves ved at røre ca 1 til 10 dele kalkdej op i vand og lade det stå et par dage, vandet øverst er herefter kalkvand. Og så vil jeg gerne slå et slag for at du bruger kulekalk istedet for stampet kalk, kulekalks egenskaber er langt bedre end stampet kalk, og er det kun til kalkning holder en spand langt. Pas i øvrigt på byggemarkeder som ikke har opbevaret kalken rigtig over vinteren, får den frost er den ødelagt, det skal være en sammenhængende masse ala græsk yoghurt ikke noget der skiller i små klumper.

Rasmus

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2011, 17:41 »
Jeg har ikke noget i mod selv at blande det men vil bare være sikker på hvad kalkdej er, hvilket jeg ikke er.

Er kalkdej den masse som ligger i spanden i vandet???
Mand og 3 børn

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2011, 18:22 »
Prøv at kigge lidt på denne side

www.kalk.dk/?ref=forside
Bedste hilsner Michael

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 Maj , 2011, 18:27 »
Jeg har fundet ud af hvad kalkdej er, så i morgen starter jeg op med at tyndpudse og blande til kalkmælk. Så burde det være klar til at blive kalket i slutningen af ugen. /o
Har lige været i Bauhaus og hente bakkesand, så jeg selv kan blande kalkmørtel.

Utroligt hvad vi Quinder dog ikke kan eller må lærer ;D
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2011, 11:48 »
Så er jeg endelig gået i gang med ydervæggene. I hvor det pynter bare at få skrabet alt det løse af. Huset er blevet forsømt de sidste 7-8 år p.g.a. sygdom så i år skal det have den helt store tur! Så har du ikke noget at lave så kom endelig og giv en hånd med. Kolde bajer, kaffe og rugbrødsmadder er her altid :D

Der bliver skrabet løst kalk og løst puds af i lange baner, men håber det bliver godt når det er færdigt. Jeg tager en væg af gangen for ikke at drukne i arbejde. Så må jeg se hvor lang tid det tager.
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2011, 11:50 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn