Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt råd søges  (Læst 8023 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Godt råd søges
« Dato: 15 Maj , 2011, 17:14 »
Jeg har lige nu en orpe høne der har lagt sig skruk, hun har ligget der nu ca 4 dage, hvor jeg har byttet æggene ud med golfbode... Jeg har også 12 silkeæg i rugemaskinen, hvor planen var at når de så klækkede så ville jeg putte kyllingerne ind til hende.
Men så tænker jeg lidt, kunne jeg ikke egentlig tage nogle af æggene fra rugemaskinen og putte indunder hende? Eller er det dumt at tage dem ud af maskinen nu? De har ligget i maskinen i 12 dage...
Er ikke så nervøs mere for at hun forlader reden, hun ligger troligt hele tiden på de golfbolde, bortset fra om morgenen når hun kommer ud for at spise...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Godt råd søges
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2011, 17:46 »
Hvis hun ligger fast, ville jeg da smide æggene under hende i aften.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2011, 17:47 »
hvis jeg havde en rugemaskine, ville jeg lade den ruge dem ud og så lade fruen ligge på snydeæg. NÅr så kyllingerne klækkede dvs når de er tørre, ville jeg lægge dem under skrukken (om aftenen...) men jeg HAR ingen rugemaskine, så jeg bruger de skrukker jeg har og håber og krydser fingre... for de kan jo sagtens  ::)
pøj pøj :)
fra en "hønemor" til en anden  ::)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

smilla25

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2011, 17:49 »
Kan man godt gøre begge dele? Jeg har jo 12 befrugtede rugeæg i maskinen, hvis jeg nu tager 5 og lægger under hende i aften, og lader resten blive ruget ud i maskinen? Når så resten af kyllingerne kommer, kan jeg så lægge dem under til hende eller bliver det for mange? Og vil hun acceptere de nye kyllinger når hun allerede/måske har fået 5 selv?

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2011, 17:53 »
se DER har jeg erfaring  ;D og det vil jeg mene du sagtens kan :)
jeg har gjort det og hvis man lister kyllingen ind mellem krop og vinge på fruen, helst om aftenen, hvor det er mørkt og helst så forsigtigt at hele hånden "dækker" kyllingen (hvis hun hakker, så rammer hun hånden og ikke kyllingen) så skulle der ikke være nogen problemer der... det er i hvert fald de råd jeg har fået og dem har jeg tænkt mig at lytte til  ::) ;D
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2011, 18:07 »
Hvorfor dog bruge strøm på udrugning når man har en skruk ????
Det mest naturlige er da så at lade den der ved mest om den sag klare ærterne....
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2011, 18:10 »
og jeg vil tro klækprocenten er bedre end i maskinen  ;)

smilla25

• Gæst
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2011, 18:10 »
Fordi jeg er så bange for at det mislykkes og at mine "æg/kyllinger" dør... Har ventet så længe på at få silkekyllinger, og derfor tænkte jeg at hvis hun får 5 så har jeg da ihvertfald nogle stykker i maskinen også hvis det ikke går....
har aldrig prøvet at have en skruk høne før og ved ikke hvor store chancerne er for at hun forlader reden igen nu.... ???

smilla25

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2011, 18:11 »
Hvor mange æg kan hun klare at ruge på uden at de går i stykker?

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2011, 18:12 »
i mit tilfælde er det nok fordi jeg har haft en skruk der slog sine kyllinger ihjel  :'( (vist meeeget sjældent :-[ ) , og skulle de gentage sig, så har man jo nogle fine levende i maskinen - de skal så selvfølgelig ikke ned til fru suresen ;) og i år har der ikke være så mange levende kyllinger i æggene, så jeg har måttet suplere, men det er ok! for det giver nyt blod i flokken...
ellers er jeg nok bare sådan lidt livrem og seler agtig... for en skruk er jo født til at klare ærterne ... jeg har bare lidt kedelige erfaringer i baggagen
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2011, 18:13 »
Hun kan sagtens klare 12 dværgæg.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2011, 19:41 »
Der er en meget bedre klækningsprocent hos en skruk end i en maskine, jeg ville til enhver tid vælge skrukken. Hvis man har "vanskelige" æg, anbefaler de garvede avlere, at man bruger skruk fremfor maskine.
Men du skal selvfølgelig gøre det, som du føler dig mest tryg ved.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2011, 19:45 »
Der er jeg så uenig Marianne. Jeg har noget højere klækkeprocent i maskinen. De hold kyllinger hønsene har fået i år er på 5, 4 og 5 kyllinger af dem der er naturligt udrugede, og de har alle haft dobbelt så mange æg fra starten af. Til gengæld er der tæt på fuldt hus i min lille maskine. Men det er da hyggeligt med de naturligt udrugede der render rundt i haven efter deres mor. De bliver bare aldrig så tamme som dem jeg har haft fat i hver dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2011, 19:49 »
Jeg har lige oplevet, at en skrukhøne der lå på snydeæg blev ved med at brokke sig før hun gik på dem,
og da jeg erstattede snydeæggene med æg fra rugemaskinen , faldt hun til ro.
så hønsene  ved godt hvad de har under sig.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

smilla25

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2011, 20:01 »
Jeg tror jeg prøver at putte halvdelen af æggene under hønen og halvdelen i maskinen... Er det bedst at putte dem indunder hende om aftenen eller om morgenen når hun går ud for at spise?

Tusind tak for alle svar forresten ;D