Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ruge kaos  (Læst 6486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
Ruge kaos
« Dato: 15 Maj , 2011, 09:30 »
Hvordan stopper jeg dette kaos?
Den ene høne begynte at ruge, jeg ville ellers ikke have kyllinger men det var på 2 æg så jeg tænkte at det var ok. Men læste så jeg skulle tjekke reden for snavs og andet flyttede hønen og der var så 10 æg.
Nu er der så 12 æg med hjælp fra de 2 andre og en af de andre har lagt sig i samme rede.
Jeg lavede 2 større redekasser delte høns og æg og det gik fint.
Men nu er den 3 og sidste høne så også med på legen og har lagt sig i en ny rede :-[
Hvordan stopper jeg dette?
Og må hanen gå alene?

Håber nogen har et godt råd.
Har købt og lånt bøger men dette emne er ikke beskrevet.
Har kun haft Silkehøns i 2 mdr.
Hilsen Jeanette

3.3.o Sølvildtfarvet stor silke
o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Ruge kaos
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2011, 09:37 »
hvis det er silker  du har så kan jeg se at der er mange der leder efter dem, så kunne du måske alligevel lade dem ruge og så komme af med dem bagefter...
men hvis du ikke vil have kyller, så kan du måske fjerne æg fra reden...
håber der er andre der  kan hjælpe.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2011, 10:05 »
God ide. :)
Det er Store silkehøns Sølvgrå Jeg har 3 høns og en hane. skulle bare være til hygge have høns  :-\
Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2011, 10:19 »
Vil du have de skal ruge så skift æggene under hønen ud med nogle nye så der bliver ruget ens på dem og de klækker samtidig ... sæt blyantstreg om så du kan fjerne eventuelle æg der bliver lagt af de andre høns.

Vil du undgå kaos helt så isoler den enkelte rugende høne fra de andre ... her foregår det i gamle kaninbure ...så får de hver sin lejlighed.

Vil du undgå at de skrukker så er det ikke silkehøns du skal have. De er kendt for at skrukke rigtig rigtig meget .. gerne hele året rundt.

Der er forskellige metoder til at afskrukke høns ... men lige med silkehøns mener jeg det er spildt arbejde da de lynhurtigt lægger sig igen .. og som du allrede har erfaret "smitter" det til de andre høns i gåren.

mener ikk en hane tager skade af at gå alene ... men det da død kedeligt for ham . Værre er det faktisk hvis en hane går med meget få høns .. altså en til to .. da disse så kan bliver meget slidte da han kun har disse to at træde.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2011, 11:03 »
Hold da op en masse kyllinger du kan få, og der er jo rift om dem, så du skal da nok komme af med dem, når hønemor er færdig med at passe dem....
Sådan er silker, de er meget formerbare, så hvis du ikke vil have de skal ruge, bliver du nok nødt til at forelske dig i en anden race, og det hjælper ikke at afskaffe hanen, så kloge er damerne ikke så de ved at der ikke kommer kyllinger uden hane.
Faktisk er der jo nogen der ikke har hane, men køber rugeæg  til deres høns, så helt sandt er det jo heller ikke.

Det er som Søs siger meget svært at afskrukke silker, der går ikke længe før de er skruk igen, så det er ikke vejen, frem...

Det er bedre at hanen går alene, end han slider en enkelt høne helt op... og egentlig er du heldig, at de ruger alle sammen på en gang, for så skal du ikke bekymre dig om at de lægger æg i hinandens reder, og blander rugeæg med nye æg, det gør det hele meget nemmere.

Det er så hyggeligt med kyllinger  ;D
God fornøjelse med dem alle  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2011, 15:15 »
Velkommen på forum, Jeanette :D
Rugekaos, det er vist hverdag for de fleste af os lige nu, så jeg siger bare, hold godt fast, og nyd turen så længe den varer. Nu har du så snart små kyllinger, og der er ikke noget skønnere end en skruk med kyllinger; min mand og jeg har tilbragt en stor del af dagen i dag med at sidde ude ved hønsehuset og kikket på vores forskellige kuld *p
Når din første høne går af reden tager du resten af æggene og lægger under en af de andre, for jeg kan næsten regne ud, at rugning er startet på forskelligt tidspunkt for æggenes vedkommende. Næste år sørger du for, som Søs beskriver, at mærke rugeæggene, og tage de friske æg fra hver dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2011, 22:05 »
Mange tak for jeres svar.

Jeg har nu mærket æggene og delt dem mellem de 2 høns, er i gang med at bygge to ekstra rum til hønsehuset, til både hanen og den ikke rugende høne så de har et hus i dagtimerne og så kan de alle sove sammen om natten.
Hønsegården deler jeg op med trådhegn og vil udvige det store hønsehus så det kan deles op når de små kommer. Det bliver til at overskue nu.

Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2011, 23:17 »
Wow, du har da fået styr på det siden i går..  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2011, 07:30 »
Ja :D
Og jeg har også skrevet deres ring nr. ned så jeg kan finde ud af hvor de kommer fra.
Så mangler jeg bare at finde ud af farven på dem.
Nu er de jo ikke bare "Høns" mere.
Det er lidt hyggeligt.
Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2011, 16:27 »
Ja, høns er skønne *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2011, 19:47 »
 *y
Så kom de første tre kyllinger, og jeg tror der er flere på vej..

Tak for alle jeres gode råd....... De virkede.. ;D

Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2011, 20:03 »
eejjjjj hvor er den NUTTET  *p
Det bliver spændende at høre hvor mange kyller der kommer i alt  !a
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2011, 20:26 »
Too CUTE *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jeanette.ch

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2011, 22:27 »
Så er de 2 høns endeligt stoppet deres rugning. Det blev til 8 små nuttede kyllinger. En kom aldrig helt ud af æget og de 3 sidste er blevet forladt i dag. Har lyst æggene men der er ikke sket noget i dem de sidste par dage.
Den ene høne går med de 6 og den anden 2 kyllinger.
De var med i hønsegården i dag og i går og hilste på hanen, som mest var optaget af at spise deres mad imens de vimsede om hans hoved.
Men de kommer ikke ud uden opsyn for den sidste høne uden kyllinger er ikke så venlig som ham.

Hilsen Jeanette

o.3.o gulvildtfarvet
o.1.o blå
1.2.0 Huskat

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2011, 22:35 »
Dejligt, når der kommer en opfølgning på en startet tråd.. Vildt gode billeder og total nuttede kyllinger  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling