Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Allerede skruk!!  (Læst 11067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Allerede skruk!!
« Svar #15 Dato: 14 Maj , 2011, 23:45 »
Jeg tror det. Men vi får se.
Mvh
Erik Andersen

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #16 Dato: 14 Maj , 2011, 23:51 »
jeg har tænkt mig at gøre som beskrevet af Pilegaarden, sidst gjorde jeg det lidt anderledes og DET kan jeg ikke anbefale  :-[ - men som før nævnt  - vi lærer hele tiden  ::) og denne gang bliver det: om aftenen (sent) når der er mørkt og iført handsker... for har stadig huller i håndryggen  :o efter vort første møde (skrukmutter og jeg   ::) )
mit håb er at kyllingerne synes det er så FEDT at ligge i dundyne at de slet ikke vil være andre steder ;)...

sidst gik det som sagt lidt vildt for sig, men det var altså mig der ikke var klogere - DET er jeg NU :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 14 Maj , 2011, 23:57 »
Hvis du stikker kyllingerne ned langs siden på hønen, mellem kroppen og vingen, så kan hun ikke sådan komme til at hakke dig, stik ikke fingrende ind til madammen forfra, så er det jo klart hun hakker, bagfra hvis muligt, du kan slippe kyllerne når du har dem nede mellem vingen og kroppen, så finder de selv ud af det og hun breder sig ud for at gøre plads til dem.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 15 Maj , 2011, 00:01 »
Drop handsken, den er der ikke behov for.

Alle skruk og nybagte hønsemødre vil naturligt forsøge at forsvare æg/kyllinger, men med lidt tålmodighed kan man sagtens håndtere disse damer uden at bruge handsker eller andet udstyr.

Sæt dig på hug tæt på 'damen', tal til hende i et roligt stemmeleje. En hånd forsigtigt hen mod hende (vær klar til at trække den når hun hakker de første gange). Efter et par forsøg kan man normalt stryge hende på ryggen med hånden. Når det er gjort nogle gange er der her fri adgang til at føle under hende, ja endda til at løfte hende for at se hvad hun gemmer på. Ikke flere hak eller andre udfald

Samme fremgangsmåde virker også hvis de ligger i en redekasse, dog har jeg så ikke behov for at sætte mig på hug.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #19 Dato: 15 Maj , 2011, 07:53 »
Jeg må vente til det bliver mørkt .
Hvor mange kyller skal man mon max give hende?

Jeg har løftet hende nogle gange hvor hun selvfølgelig har hakket efter mig men det er slet ikke så slemt. Jeg ignorere bare hendes hakken ;D ;D
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 15 Maj , 2011, 08:56 »
Jeg har oplevet det samme med dværgwyandotter, de skrukkede kort tid efter at de havde lagt deres første æg, og de var super mødre. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #21 Dato: 15 Maj , 2011, 12:21 »
Det lyder super Marianne. Jeg prøver at give hende nogle daggamle om små 2 uger. /o

Skal bare lige have flyttet hende til en rede for sig selv så hun ikke forstyrre den anden skruk som ligger i samme rede.

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #22 Dato: 16 Maj , 2011, 00:29 »
Så fik jeg flyttet hende til en anden rede efter Lars Bobsins anvisninger /o Nu må jeg se om hun også ligger der i morgen tidlig.

Jeg flyttede hende kl. 00.15 i nat hvor hun fik opvarmede æg fra rugemaskinen under sig. Hun blev ihvertfald liggende denne gang hvorimod hun hurtig gik tilbage til den anden rede når jeg gjorde det i dagslys og med kolde æg. Så nu krydser jeg bare fingre :)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #23 Dato: 16 Maj , 2011, 09:28 »
 *k så krydser vi fingre for det, men mon ikke hun bliver liggende på de hyggeligt lunede æg..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #24 Dato: 16 Maj , 2011, 17:54 »
Desværre Ina  >:(  hun er gået tilbage til den anden skruk igen.
Skal man prøve at flytte hende igen og evt.  afskærme til den anden så hun ikke kan komme over til hende? Eller bare give dem daggamle kyllinger når tiden er inde?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #25 Dato: 16 Maj , 2011, 18:51 »
hmm høns kan jo godt lide selv at bestemme, måske skal du bare lade dem ligge på igenting, og så give dem dag gamle når tid er, når først der er børn, så kan de godt finder ud af at blive i den rede du giver dem.
Igen du flytter dem i mørke og stikker dem kyllinger og afventer næste morgen, du kan lige se ind til dem en gang eller to inden du går i seng, at alle kyller er i sikkerhed under hønen, så skal det nok gå...
Sådan har jeg gjort mange gange uden problemer.
Venlig Hilsen INA

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #26 Dato: 17 Maj , 2011, 09:56 »
Altså skal jeg flytte hende den dag hun skal have daggamle?
Kan der være risiko for at hun vil søge tilbage til den anden skruk selvom der er kyller i den nye rede?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #27 Dato: 17 Maj , 2011, 13:55 »
Jeg må have verdens nemmeste skrukker, for jeg flytter på dem som det lige falder mig ind,,,næsten.

Agnes ligger i stalden efter eget valg, og har fået to kyllinger  der.
Pophønen ligger på afløbet i bunden af kældertrappen og bliver hver aften, under stor protest, båret tilbage til flokken, men når der kommer kyllinger bliver hun i nattens mulm og mørke flyttet til kyllingehus og får udleveret sine børn, så skal hun nok blive, eller det er min erfaring, hvis jeg lagde hende der nu, er der ingen garanti for at hun ville blive der og hvis jeg lukkede hende inde alene, ville hun sikkert afskrukke.
du vil når du stikker kyllingerne ned langs vingen og kroppen, sige skruklyde når hun mærker de bevæger sig.
Venlig Hilsen INA

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #28 Dato: 17 Maj , 2011, 14:55 »
HA HA. SørenP har gjort sig de samme erfaringer som mig. Danske landhøner er vilde og blodige når de er skruk.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #29 Dato: 17 Maj , 2011, 19:34 »
Ok jeg skal lige forstå det rigtigt. Kan jeg flytte skrukken i kaninhuset som står i hønsegården og give hende daggamle samme dag? Er der større chancer for at hun bliver når der er kyller under hende?