Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggelæggepiller  (Læst 13712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
Æggelæggepiller
« Dato: 12 Maj , 2011, 22:34 »
Sig mig lige engang, spiser høns overhovedet de der piller? Mine ryster nærmest på hovedet og flipper fingeren af det. Spiser DINE høns æglæggerpiller? Og er de strengt nødvendige for et anstændigt hønseliv?

0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Æggelæggepiller
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2011, 22:36 »
jeg blander æglægningsfoder med korn og så spiser mine høns dem :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2011, 22:39 »
Velopdragne høns du har Maria. Da jeg gjorde sådan, så siste de bare udenom, og spredte æglægningspillerne på hele gulvet. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2011, 22:44 »
Jeg spekulerer bare på at hvis de ikke gider dem, så kan det jo være at det heller ikke er nødvendigt at de spiser dem.
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2011, 23:45 »
Efter jeg er gået over til Møllerens Fuld af Pep, spiser mine høns rigtig gerne piller. De får også en kornblanding og hvad de finder i haven samt diverse fra køkkenet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2011, 07:17 »
Det kommer vel an på hvad de spiser når de ikke får piller ? og hvor mange ting de kan finde selv ?...men jeg er ret sikker på at spiser de mest korn så blir de for fede og lægger ikke mange æg.Jeg har slagtet høns for nogen fordi de var blevet træt af de aldrig fik æg.Og da de blev lukket op for neden kunne man godt forstå der ikke kom nogen æg ud der :)...De var lukket helt til i fedt  /3
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2011, 07:51 »
Selvfølgelig spiser mine høns æglægnings piller.

Mennesket kan også godt leve af franskbrød alene og høns kan også godt leve af hvede alene..... men resultatet er vist ikke så heldigt.
Og ligesom vi mennesker gør, så spiser dyr også det de bedst kan lide og det der smager bedst er ikke nødvendigvis det sundeste.

Jeg kendte engang en mand, som havde lidt høns (mest hybrider) og i starten købte han æglægningspiller, men efter nogle år og flere hold høns senere (han skiftede høns, når de gamle var omkring 2 år) holdt han op med pillerne,  for de var jo meget DYRE kontra hvede.

Hans efterfølgende høns levede så af hvede og madrester og gæt selv hvad der skete ............ der kom ikke så mange æg, og det var selvfølgelig hønsenes skyld, til gengæld var de helt fyldt op indvendigt med det "dejligste" fedt, når de nåede vejs ende.

At lægge et æg hver evig eneste dag (som de fleste helst ønsker det) er en krævende handling og det kræver et ordentligt foder.

Men igen de flestes holdning til hønsehold er at det skal være billigt, både af indkøb af hønsene, men også skal de være næsten "gratis" at holde/fodre, til gengæld skal en høne så lægge et æg hver evig eneste dag.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2011, 09:05 »
Jeg bruger fodertårne med "ribber".  Dvs at foderet er tilgængeligt i små inddelinger i stedet for i en hel rende.

Så kan man servere æglægningstilskudspiller og hvede blandet sammen.

For hønsene kan ikke bare kan møffe næbbet frem og tilbage og sprede foderet ud for derefter kun at tage hveden.

Måske gør du sådan i forvejen Ekliptika,  men hvis ikke, er det et godt bud  /o

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2011, 09:25 »

At lægge et æg hver evig eneste dag (som de fleste helst ønsker det) er en krævende handling og det kræver et ordentligt foder.

Men igen de flestes holdning til hønsehold er at det skal være billigt, både af indkøb af hønsene, men også skal de være næsten "gratis" at holde/fodre, til gengæld skal en høne så lægge et æg hver evig eneste dag.

Det var da ellers noget af en påstand at fremsætte Lene.
Med venlig hilsen Heidi

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2011, 09:27 »
Vi kan også mærke nedgang , hvis vi liige venter med at hente ægpiller.
På denne tid af året er det dog lidt svært at vurdere hvad der er op og ned i den problemstilling : omkring kl 1430-1500 bliver de lukket ud af løbegården og har fri adgang til : gårdsplads , naboens mark , ukrudtsarealer , krat og ikke mindst : et stykke skov ( vist nok paradis  ;D - nøej de larmer derinde  :D ). Det korte af det lange er , de spiser ikke ret meget af korn / piller , men køkkenresterne forsvinder som dug for solen ! Det er også køkkenresterne vi bruger som lokkemad til de som ikke rigtig vil ind på sovepinden om aftenen når vi skal lukke løbegården. Køkkenresterne virker hver eneste gang - om de så har gang i at  <O , ja så bliver ormen droppet og selv den mest gumpetunge høne kommer flaksende på den hurtigst mulige viis.
De  v e d  udmærket hvad der smager bedst  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2011, 09:48 »
@Heidi nj : et stykke hen ad vejen har Lestat nok ret ! Vi er opdraget i et industrialiseret samfund hvor alt bliver opvejet i forhold til økonomi = så godt som muligt , gerne så billigt som muligt.
Det er ikke helt utænkeligt mange mennesker tager den holdning med i deres husdyrhold  :-[
Hvis du får mulighed for at tage på en af sommerens mange markeder : trailer , bagagerums , havne , å , Korskro , Fjellerup osv osv : så vil du ikke længere tvivle på rigtighederne i Lestats påstande. Her kan virkelig mødes dyr som ikke har det godt ! En stor del af manglerne hos de stakkels dyr ,kunne være undgået ved bedre ernæring - bedre ernæring koster penge !
Selvfølgelig er der masser af fine dyr på disse markeder , de koster så bare også lidt mere !

Skulle der laves et fjerkræ-etisk-råd engang , så ville jeg håbe Lestat ville være med  ;)

hanegalgak

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2011, 10:20 »
@hanegalgak - nu er det man ser på markederne vel også at tage laveste fællesnævner også generalisere ud fra det. Jeg er enig i at det man ser på markederne er ganske forfærdeligt. Jeg har mine tvivl om man kan sige at disse mennesker udgør flertallet af folk med dyr.

Jeg er enig i at at der er en del mennesker der tænker hovedsageligt tænker økonomi og man kan spørge sig selv om de overhovedet har råd til at holde dyr. Det jeg har et problem med er generaliseringen om, at det er de fleste der synes høns skal lægge æg hver dag, at hønsehold, og dyr skal være billigt mv, fordi jeg synes det kniber lidt med dokumentationen for at det er de fleste der har det sådan.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2011, 10:21 »
og ikke mindst : et stykke skov ( vist nok paradis  ;D - nøej de larmer derinde  :D ).

Når de larmer inde i skoven, er det så ikke fordi de lægger deres æg derinde (måske for at drille lidt...  ;D )
Mvh Marianne

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2011, 10:39 »
@Marianne M.N. : knægten siger de også har meget sex derinde  <H  Det er sjældent jeg finder et æg derinde , men det er også fordi du har ret : knægten lukkede dem ud når han kom hjem fra skole - pludselig havde vi ikke ret mange æg  :o   Så begyndte vi at holde øje med hvornår de sidste plejer at larme : jaeeg har gjooåårt et æææg  bååårkk åååårkk .... Så flyttede vi til 1430-1500 - nu finder vi ikke æg i skoven , garagen , maskinhuset , og alle andre mærkelige steder  :D
Når vi så lukker dem ud hele dagen lørdag og søndag - så er der igen æg alle andre steder end i deres kasse  <H       De er simpelthen ikke til at disciplinere  *s    <H

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 13 Maj , 2011, 11:59 »
Påstand, tja jeg har snart mødt rigtig mange folk igennem alle de år som hønseejer, folk som har høns på mange forskellige stadier, og jeg må tilstå at mange har den holdning, beklager.

Bare se når folk skriver "hej jeg skal have høns, det skal være nogen som lægger MANGE æg, desuden skal de være billige".

Ligeledes når jeg har været til slagter med mit fjerkræ og bagefter får en hyggesnak med slagteren, som kan fortælle mange historier om hvor fede mange folks ænder og gæs har været, fordi de er fodret op på gammelt brød.
Og som han siger " der er ikke kød på dem, men masser af fedt og fik jeg dem gratis, så ville jeg ikke æde dem"

En anden gang hos slagteren overværede jeg slagtningen af en trailer fuld meget beskidte og meget små Moskus ænder, hvor der væltede mudder ud af dem, da de blev lukket op.....
Disse havde så ingengang fået gammelt brød.
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2011, 12:04 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub