Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skruk...hvad gør man ?  (Læst 11801 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
skruk...hvad gør man ?
« Dato: 12 Maj , 2011, 22:28 »
tja..den ene af mine store sussex er blevet skruk.. hun flytter sig ikke fra reden og har lagt der siden i går aftes.... (jeg har ingen hane) så derfor er der ingen befrugtede æg under hende...skal jeg bare lade hende ligge...jeg har sådan 6 redekasser ... kan de andre høns lade hende være??
jeg har endlig ingen planer om at ruge æg ud da jeg jo lige har købt 5 kyllinger :-)
men hvor længe ligger en høne skruk???

og kan man flytte en skruk høne til et andet rum evt?(væk fra de andre høns??
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: skruk...hvad gør man ?
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2011, 22:51 »
nogle skrukker bliver liggende i mange uger, og bliver tynde og kedelige, andre giver op efter 4 uger.
1 høne ruger i 3 uger, men det ved hun ikke når hun ruger og hendes instinkt holder hende til reden.
Når hønen har ligget en uges tid kan du flytte hende til et andet rum, og evt lade hende ruge på ingenting eller goldfbolde eller marmoræg eller andet. men så skal hun jo have nogle kyllinger på et tidspunkt,, min skruk har lige fået 2 kyllinger, så det behøver ikke være 10 for at hun er tilfreds..
du kan jo risikere at de andre lægger æg i hendes rede, så du må hver dag tage de friske fra, og evt lade hende ligge på nogle du har mærket, så du ved hvilke du skal fjerne..
Nogle høner er meget tålmodige og ruger sig halvt ihjel, så hvis du ikke vil have kyllinger skal du sparke hende ud hver dag 200 gange ,eller prøve at søge under afskrukning...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2011, 07:57 »
problemet er lidt at hun ligger oppe på anden etage af redekasser :-( men jeg kan vel ikke bare give hende 5 befrugtede æg og så lade hende ligge i hønsehuset???
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Dea

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2011, 08:34 »
Mine skrukker ligger også i flere etager, når æggene er lige ved at revne, flytter jeg dem ned i stueetagen og sætter hønemor ned på æggene (gør det om aftenen..) Det virker fint! Mine bor i hønsehuset sammen med alle de andre høns. Hønsene skal nok finde ud af det og Hønemor passer godt på sine kyllinger når de er kommet. Husk at mærke de befrugtede æg med en blyant, de andre høns kan nemlig godt finde på at dele rede med skrukken.
0.6 Landhøne
1.1 Lys Sussex
0.4 Issa Brown
1.3 Moskus Ænder
0.3 Kaniner
1.0 Hund
1.0 Kat

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2011, 13:51 »
mit hønsehus er 1 meter over jorden så der er hønsestige op.... er det ikke farligt for de små kyllinger??

jeg skaffer nogle befrugtede æg og ligger under hende... er 5 nok?
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2011, 16:22 »
Jeg tror, jeg ville tage 8.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2011, 16:24 »
tak tak... jeg har fået fat i 6 æg efter orpington som hun nu ligger og ruger på...hun er stadig i hønsehuset...
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2011, 23:36 »
he he ja enten forelsker jeg mig i de små orpington kyllinger og bygger et hønsehus mere eller også må de sælges :-) høne mor skal have sine kyllinger..nu håber jeg bare ikke der er flere der skrukker lige nu  ;D
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2011, 06:30 »
 ;) jeg tror på det første /o det er ren hygge, med små :) held og lykke med skrukke-pigen.
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2011, 08:31 »
mange tak... desværre er det en af mine sussex der er skruk og de er panisk angst for mennesker... mine orpingtoner er super kælende... hvordan kan det her være ... mine nye kyllinger på 2 uger i sussex er også bare panisk for os?????

0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2011, 19:56 »
Der er jo kun en måde at gøre dyrerne tamme.
sæt dig med din kaffe og stik fingrende ned til dam, tag dem op, og sæt dem ned, giv dig god tid når du giver dem deres ynglingsguf, så de lærer at det kommer med dine hænder, prøv at lægge lidt guf i hånden og lad dem overveje at spise af hånden, det lykkes nok ikke de første 100 gange, men det skal nok komme.
Der er forskel på orpington og sussex, deres temperament er forskelligt og det er orpingtonen der er den roligste.
Der er mange der har helt tamme sussex, så du må arbejde på sagen  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2011, 07:58 »
jeg sidder ved dem hver dag  :) men synes godt nok de er meget bange for mig...
de er nu 2 uger gamle... hvornår kan man se forskel på haner og høns?? og hvordan...

jeg tror desværre ikke der kommer mogen kyllinger hos min skruk.. i går havde hun skiftet rede... så jeg måtte flytte kyllinge æggene over i en anden rede... og synes æggen var blevet jkolde  >:( :-\ :-X :-[ /d
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2011, 11:58 »
Det er ikke så let lige at se forskel i den alder, men du kan holde øje med halfjererne, de der får halfjer først er som regel høner, men på et tidspunkt får hanerne jo også haler, og så dur den metode ikke mere, så skal du se efter kindposer og kam,,,, de største og de rødeste er haner.
Du kan jo prøve at mærke de med den største hale, og se om det holder..

Prøv at holde maden tilbage en enkelt dag, så de er sultne, lav noget guf, og sæt dig med det i hånden, hvis de er sultne nok, kommer de og prøver.., ellers prøv en dag til, de skal nok komme, og når den første modige har overlevet, kommer de andre også
Venlig Hilsen INA

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2011, 15:33 »
Æggene kan godt tåle at blive kolde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2011, 17:02 »
he he he jeg gemmer skam dem alle sammen.. men hanekyllingerne skal slagtes på et tidspunkt..hvor gamle skal de være til det?

hvor er jeg alså bare glad for at høre at de godt kan tåle det... men synes godt nok det er lidt svært med en skruk..da de andre også vil ligge æg i den rede hun er i nu!!! der er desværre kun 5 kyllinge æg tilbage da en var tråt i stykker /d
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder