Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skader...grrr  (Læst 1861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
skader...grrr
« Dato: 12 Maj , 2011, 20:52 »
øv øv.
så har jeg idag opdaget at jeg har fået besøg af skader.

forleden da jeg var for sent på vej på job og lige skulle kigge til hønsene, var deres foderbeholder faldet ned. jeg kunne ikke finde krogen og snoren som det hang i...(tænkte nok at hønsene havde skubbet det ind under redekassen eller noget).
i morges kunne jeg kun finde det ene snydeæg jeg havde i redekassen. jeg var på vej til byen og skulle gøre rent i hønsehuset da jeg kom hjem. da jeg så sad i bilen og kiggede ud over haven, så jeg en skade lette med noget i næbbet. og da rengøring begyndte 10 min senere havde jeg slet ingen snydeæg i reden, og jeg fandt heller ikke krogen og snoren som foderbeholderen hang i...
derudover fandt min mand et æg, der var hul på og spist af igår :(

synes alle sporene peger i samme kedelig retning, men kan i bekræfte mig i at det er en skade som driller mig?
og hvad kan jeg gøre for at komme den til livs?
min første tanke var at ligge rottegift ud til dem, men hvad så med havens andre fugle? kan man lave en beholder som de mindre fugle ikke kan få næbbet i?
har også hørt om en skadefælde, men hørte samtidigt at skaden er snu som en ræv og måske ikke vil gå i den.
hvis man kunne være sikker på at de små fugle holdt sig væk, havde jeg også en thailansk "rottefælde" i tankerne...en stykke blankt, dobbeltklæbbende stykke pap, som skaden ville hænge fast i, og så kunne aflives efterfølgende.
jeg er meget åben overfor hvad jeg kan gøre, for jeg gider ikke dele mine æg med de flyvende rotter.

bonusinfo: mine høns går i halvdelen af haven og hønsegården, og når de er i den anden ende af haven, så er skaden i hønsegården. efter rengøring idag lukkede jeg dem så ind i hønsegården (hvor de ikke har adgang til græs) og kom senere hjem til 5 intakte æg.
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: skader...grrr
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2011, 21:57 »
tror jeg ville vælge skadefælden. Den dræber ikke og derved kan de "uskyldige" sættes fri
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: skader...grrr
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2011, 22:06 »
Øv, hvor belastende... Jeg har ihvertfald hørt om skader, som stjæler æg før :(