Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: er dette det rette sted?  (Læst 1637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lobbe81

• Passiv bruger
er dette det rette sted?
« Dato: 11 Maj , 2011, 23:12 »

Hej,
er jeg havnet det rigtige sted hvis jeg vil forhøre mig om og gerne få tips til valg af den hønserace?

jeg er ny herinde så jeg skal lige prøve mig frem  :)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: er dette det rette sted?
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2011, 23:16 »
Det er i hvert fald ok at spørge her, og selvom der skulle lande noget det forkerte sted, så vælter verden ikke af den grund..... vi svarer alligevel  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2011, 23:19 »
Hej og velkommen til verdens dejligste hønse forum, men verdens sødeste hønse m/k ér spørg endelig løs.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2011, 23:22 »
Velkommen! - og ja, du er havnet det helt rigtige sted. Vi elsker alle at fremhæve vores yndlingsracers fortrin så du skal da nok få en del forslag. Først er det godt at vide, hvad du skal bruge hønsene til? Æg, slagtekyllinger, hygge i haven, udstilling?
Personligt er jeg mest til sjove æg. Enten Araucana som jeg har nu. De lægger turkisfarvede æg, der vækker opmærksomhed på madpakken. Eller Maran, der lægger meget mørkebrune æg. Men jeg startede nu (som så mange andre) med nogle aflagte burhøns, der var fortrinlige æglæggere og meget kontaktsøgende - men ikke særligt kønne.
Der skal nok komme flere input ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2011, 23:46 »
Du er kommet det helt rigtige sted hen med dit spørgsmål.

Men som det første vil jeg anbefale dig at gennemse 'Leksikon' (i den blå bjælke ovenover) og 'Racebeskrivelse' for at danne dig lidt indtryk af hvilke racer der er at vælge mellem.

Prøv at definere hvad du ønsker af 'din' race inden du gennemser racebeskrivelserne. Kønne at se på, sjældne af udseende, gode æglæggere, gode kødhøns, blanding af disse to egenskaber. Store eller små? Osv.

Når du spørger os om hvilken race du skal vælge, får du ca lige så mange forskellige svar som der er racer, da vi alle vil fremhæve netop vores egen favorit. Og så er du lige vidt.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2011, 23:49 »
Det gode ved høns er blandt andet, at man nemt kan have flere racer i sin hønsegård, så er der lidt at kikke på, og ofte også forskellige slags æg. Det bliver heller ikke mejslet i granit, hvilken race man vælger, så man kan jo skifte ud, når man synes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lobbe81

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2011, 00:05 »
ok, så langt så godt og tak for svarene :)

jeg har været inde og kigge på racebeskrivelser, og da jeg "bare" skal have hyggehøns faldt jeg for racen chabo da den skulle være nem at gøre tam og samtidig beskrives de som tillidsfulde høns, desuden har jeg ladet mig fortælle at dværghøns skrukker lettere end de store racer, så det ville jo være et plus når jeg gerne vil se dem ruge.  MEN så faldt jeg over racen blå australorps og det er virkelig en smuk høne, men hvad er jeres erfaringer med den race?? er de medgørlige og hvordan ser det ud med "skrukningen"?  :)
Desværre er det vist lidt specielle racer jeg har udvalgt mig, for jeg synes ikke at jeg kan finde nogen af dem til salg hverken på dba eller guloggratis. eller leder jeg de forkerte steder?

på forhånd tak  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2011, 00:13 »
@Louise

Når du har en ide om hvad du ønsker (hvilket du synes at have allerede :)), så laver du et indlæg under 'Efterlyses' på 'Markedspladsen' herinde.

Hvis ingen herfra Forum melder tilbage på dit indlæg i løbet af nogle få dage kan du ty til gratisaviserne du refererer til. Men du skal se dig godt for hvis du vælger at gå via gratis aviserne. Du kan helt sikkert finde seriøse sælgere også ad den vej, men der er også meget bras imellem, hvor folk bare forsøger at slå plat på begyndere.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2011, 11:29 »
Velkommen Louise , til dette vanedannende forum , for en helt usædvanlig vanedannende hobby   ;D

Araucana er i forvejen nævnt som start race , det gjorde jeg selv , det er ikke blevet fortrudt et sekund , også fordi de danner grobund for et hav af kommentarer og sjov : farven på æggene , tjafser ved hovedet , en anderledes bagdel , kommentarer som : det der er da ikke høns osv osv  helt klart et oplagt og dejligt valg til undren og fornøjelse  :D

Det er da godt du har ordet "bare" i anførselstegn - for hold da op den her hobby kan vende alle forestillinger på hovedet !    Vi skulle "bare" have så vi kunne få blødkogt æg i weekenden , nu har vi 22 stk fjerkræ  :D   Æg i rugemaskine , 3 skrukhøner , computer tid til dette forum , Lands Udstilling at besøge om vinteren , dejlige venner herinde , og masser af planer planer planer planer .......... <H

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Rakosi

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2011, 13:52 »
Altså mht australorps, så er mine egne total håndtamme, og kommer spurtende, så snart jeg åbner bagdøren, og når jeg roder i haven, følger de trofast efter, og sikrer sig, at ikke et insekt eller orm slipper uden om dem. Samtidig kan jeg godt lide den majestætiske måde, de kan spadsere rundt på ;D Men det er godt nok de store, jeg har.... :)

Men pilegaarden har ret - du vil få mange anbefalinger af forskellige racer.
1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2011, 14:14 »
Jeg tror de fleste høns kan blive meget tamme, det handler om, hvor meget tid man vil bruge på dem.
Mine er alle meget tamme, nogle endda så tillidsfulde, at jeg lige kan samle dem op og nusse med dem.
Det sjove er, at de få gange jeg har solgt nogle af mine høns, har de forsat været meget tillidsfulde overfor deres nye ejer. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2011, 17:27 »
Autsralorps er FANTASTISKE! - og de er altså ikke umulige at få fat i, heller ikke de blå - slet ikke når du har fundet herind!

Chabo derimod synes jeg ikke jeg har set så mange af herinde...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline lobbe81

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2011, 19:03 »
tak for svarene  :)

I har jo ret, alle høns har hver deres charme, og det er jo nok et spørgsmål om hvor meget tid man er villig til at "pusle" om de små. mine forældre har et par appenzellere men de er godt nok sky, især "guldhønen" selvom min mor bruger tid til at pusle og håndfodre. synes bare jeg har læst at temperament og tillid også er race bestemt?  ???

Jo mere jeg kigger jo mere forvirret bliver jeg  ;D FOR jeg synes godt nok også at Kochin (hvordan udtales det egenligt?) og araucana er flotte. så længe det er den store race jeg gerne vil have kan man så godt blande dem? ex. 2 af hver +  plus en hane?? jeg vil tro vores hønsegård er omkring 25-30m2 så plads er der jo nok af!  :)

Offline lobbe81

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2011, 19:06 »
glemte lige et spørgsmål mht. opdrættere.

jeg har fundet nogle stykker på nettet (og bær over med mig, jeg ved godt det lyder dumt  :)) men, ringer man bare til dem og spørger om de har et par stykker de er interesseret i at sælge?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2011, 19:09 »
De racer man kalder de "svære" (= tunge) racer er som regel, de nemmeste at få tamme, mens de "lette" racer oftest er mere flyvske. Men så er der jo Moderne engelske dværgkamphøns, som bestemt er lette, og også flyver rigtig godt, og de er bare SÅ tillidsfulde.
Mine dværge hører næsten alle til de "svære" racer, og de er jorden skønneste høns. *p *p *p
Og ja, du kan altid ringe til avlere, du finder på nettet. Det kan også være en god idé at kontakte din lokale fjerkræklub, de er som regel MEGET hjælpsomme, også selvom man ikke er medlem. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk