Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: S Å kom de : f l u e r n e , hvad gør i ?  (Læst 19519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
S Å kom de : f l u e r n e , hvad gør i ?
« Dato: 11 Maj , 2011, 13:22 »
Endelig en lille smule - længe ventet - regn og : BOOOOOOMM   fluerne vælter frem  :P
Jeg ved de har deres plads i naturen , men indenfor ? Fluelort overalt : pc-skærmen , loftet , vinduerne , bzzzzzz i soveværelset - ja - tilføj selv på listen !
For slet ikke at tale om hygiejnen i køkkenet  åååårrrhhhh    og vi bor sådan pænt ude på landet , midt mellem ko , får og grisebønder - så der er ikke tale om en enkelt lille flue på opdagelsesrejse  >:(
Hvordan holder i fluerne stangen ? Alle råd er velkomne !
Kan man selv bygge sådan nogle "fluedøre" som på film ? Med hvad ?

Årh hjæææælp     <+

bzzzzzzzz hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: S Å kom de : f l u e r n e , hvad gør i ?
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2011, 13:42 »
Plejer at have sådan et perleforhæng hængende ved døren ind til huset. Det gør man kan holde døren åben i det mindste. Udover det så plejer jeg at have myggenet spændt udover sengen så de ikke sværmer i hovedet når jeg sover.

Og så ellers bare fluesmækkere udstationeret udvalgte steder så man kan smække dem :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2011, 13:58 »
Stalosan og et godt lag sand!

(Nåååååå, det var inde i dit eget hus *f *f *f)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2011, 14:01 »
Den første flue hos os hedder altid Ib, men når han så kommer med alle sine fætre og kusiner, så finder vi fluesmækkeren frem.

Et af byggemarkederne havde netop i denne uge en net dør som på film i samlesæt men desværre har jeg glemt hvilket,, jeg ved dog at det ikke er Bauhaus eller Jem og Fix

Ellers er der jo muligheder her

http://www.mortalin.dk/821

Den billige
http://www.3mshop.dk/product.asp?product=92&WT.srch=1&gclid=COTQ58Ls36gCFYob4QodZF_-_w
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2011, 14:11 »
fluedøre/fluenet(ramme til vinduerne) - det dur!
KAn sagtens laves selv men helt sikker hurtigst og ser  ;Dpænest ud fra firma der kører rund her i det jydske og tager mål... giver tilbud... jeg må vel ikke henvise til noget her, eller?
vi har fået sådan dør for 3 år siden  med hundesikring og børnegitter og selvluk- har aldrig fortrudt købet, og ser stadig godt ud.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2011, 14:19 »
Vi bor langt ude på landet, og da naboens holder køer, har vi også MANGE fluer ::)

Vi havde et par år, de dér net som Ina linker til...mener vi gav 60,- hos Silvan... Men vores vinduer så frygtelige ud med det dér klæbende velcro...og det var heller ikke helt tilfredsstillende med nettet.

Vi besluttede os så for 3 år siden, at kontakte www.fluenet.dk, og så kom der 2 mænd ud og målte op, og satte så fluenet op i badeværelset, køkkenet og en fluenetsdør i hoveddøren. Det var hundedyrt, men vi blev nødt til at lukke øjnene for det, og bare betale ved kasse 1, idet vi bare ikke kunne leve med alle de fluer indefor. Desuden kunne vi ikke rigtig byde dagplejebørn og forældre det.

Det gode ved dem fra fluenet er, at de kan tages af om vinteren, og så ser karmene stadig pæne ud. Og det BEDSTE ved dem er, at der er sådan en lille låge i dem, så man nemt kan åbne og lukke vinduet :)

Fordi de er så dyre, måtte vi købe noget hjemmebikset noget til soveværelset og pigernes soveværelse. I Aldi havde de nogle, som man selv skulle samle, og det tog manden MANGE timer, banden og svovlen, før de passede perfekt ::) Men den lille låge savnede vi, da vi ellers ikke kunne åbne og lukke vinduerne uden en masse besvær, så jeg skar en "låge" i nettene, og satte store strimler tape for...det fungerer perfekt! :)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2011, 14:23 »
ok hvis Christina kan så kan jeg også - ja det er nemig det det hedder www.fluenet.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2011, 14:30 »
Ja, vi fik lige skrevet samtidig, og jeg var ikke så bange :D :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2011, 15:16 »
Vi har anti-flue-vindue ved at vi har lavet en ramme med fluenet i som så er sat på vinduet med små fine stabelhægsler. Disse rammer tager vi af når flue-sæsonen er overstået.
På hoveddørskarmen har jeg skruet en gardin-glideskinne op hvor vi hænger et pænt gennemsigtigt gardin op som kan trækkes fra når døren er lukket. Dette tage vi også op og ned alt efter flue-sæsonen.
Hvis så der alligevel skulle dukke fluer op kommer fluesmækkeren frem og i sjældne tilfælde fluesprayen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline KEW

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2011, 16:55 »
Tynde lister der bliver skåret i smig,slebet,malet og så lige noget net på ... hvor svært kan det være? Og så lige nogle små magneter på.
I karmen (hvis den er i træ) sætter man en skrue lidt ind i karmen spartler så den ikke ses og pletmaler
Så er den ged barberet ;D

Er pt ikke afprøvet, men det ville jeg gøre.

My 5cent
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Maj , 2011, 20:10 »
Det lyder smart, Kenneth /o Men det er bare pænt irriterende, hvis man ikke har den dér låge! :s Så skal man have hele nettet af, når man lige skal åbne og lukke vinduet... Og mon magneterne kan holde hele nettet på, hvis det trækker, når det kun er holdt fast via en skrue?

Offline KEW

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 Maj , 2011, 22:40 »
@christina
Nu du jo fyldt med østrogen og brugen af symaskine ligger genetisk i dit blod ;D
Så mon ikke du kunne sy en lynlås i nettet hvis ikke du kan lave en lille låge af lister.

Ang.magneter så fåes de i forskellig styrke.
Men ellers så kan man bruge dem til køkkenlåger hvor der også er en magnet modpart så den er mere kraftig men så er den ene part synlig hele året da den skrues i karmen.

Et andet problem er alt det lort piger skal stille i vinduet havde det ikke været der så var det ikke noget problem med lige at løfte nettet af når man åbner og lukker vinduet vel?  *g *g *g
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Maj , 2011, 22:47 »
piger ? vi har 3 drenge du skulle bare se deres vindueskarm!  der dur den lille klap christina skriver om. og når det er rigtigt varmt om aften lkan vinduet bare stå helt åben, det skal opleves.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #13 Dato: 11 Maj , 2011, 22:49 »
Vi besluttede ret tidligt at vi ikke gad de der fluenet. Vi køber i stedet hvert år en pakke af de der selvklæbende gennemsigtige fluestrips (KVIT fluestrips fra "Bayer" - fås i supermarkedet) og sætter en eller to nederst på hvert vindue. Når fluerne går hen over stripsen optager de en lillebitte smule gift, der gør at de få minutter efter ligger døde enten i karmen eller på gulvet, lige til at feje op eller støvsuge. Stripsene holder hele sommeren igennem og fjernes først når de nye sættes op næste år...

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 11 Maj , 2011, 23:08 »
Meget sjovt at læse tråden igennem.

Alle peger på 'naboen' som kilde til fluerne. Og alle vil beskytte deres bolig mod invasion fra disse nabofluer.

Men et godt råd til alle. Fej for egen dør først.  ;D

Fluerne kommer også fra vore egne dyrehold og derfor er det en god ide at foretage præventive foranstaltninger ifm eget dyrehold.

Jeg har disse klæbrige 'guirlander' til fluer hængende ned fra loftet i hønsehuset. De bliver skiftet når de er fyldt med fluer eller når de ikke umiddelbart klæber til fingeren ved en let berøring.

Hos grisene bruger jeg både disse guirlander samt en 'limtråd' spændt på langs af grisestien i højden 1,1 m eller så. Limtråden kommer på en rulle med x antal meter, samt en tom rulle til montering i den anden ende af stien. Når tråden der er fremme over stien er fyldt med fluer eller virker tør, køres blot en ny længde tråd frem.

Desuden smøres strategiske steder i stalden med Quick Bayt, en gift som fluerne får på sig når de sætter sig på det og som slår dem ihjel (jeg tror de får det ind i systemet når de sidder og 'pudser ben').

Dette afholder selvfølgelig ikke helt fluer for at komme ind i boligen, men det reducerer helt klart antallet af kandidater.
Mvh
Erik Andersen