Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor ingen æg?  (Læst 9010 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trine B

• Gæst
Hvorfor ingen æg?
« Dato: 18 Juli , 2008, 09:18 »
hey fjerkræfans.

jeg er ny herinde.

vi købte i år et par høns og en hane, på Roskilde dyrskue.
de er af racen dværg langshan, blå rendetegnet. de ville bare med hjem :) og de havde også fået en pæn karakter dernede 92 points, og vi havde set der lå æg i deres hus.
så kørte vi dem hjem, og sørme om de ikke havde lagt et æg i transportkassen på vej hjem også, det var jo et godt tegn, eller ik...
de faldt hurtigt til, og der kom da også et æg mere, men det er også det. siden har vi ikke set skyggen af et æg.

mit spørgsmål er nu, hvad gør vi forkert?!

først havde vi dem inde i en hesteboks, men har nu købt et hønsehus, som er ret lille, men der er rigeligt plads til de tre.
de blev i starten (de første 1½ mdr) fodret med noget øko fuldfoder. men da jeg har læst at de skal have over 15% protein og det var der ikke i her, skiftede vi foder her for 3 dage siden. til et tilskudsfoder.
kan det være forkert fodring?
hvordan lærer i jeres høns at være fritgående?

he ja, mange spørgsmål på en gang he.

MVH Trine :D

Trine B

• Gæst
Sv: Hvorfor ingen æg?
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2008, 09:24 »
hov glemte da lige at sige at de har en grøn ring, og mener det betyder de er fra 2006, eller 07

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2008, 10:08 »
Jeg vil mene det er skift i bolig og skift i foder der gør det. De skal lige have lov til at falde til i de nye omgivelser, og det nye foder.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Trine B

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2008, 10:26 »
tak... det mente vi også, men vi synes bare det er lang tid uden æg he.
kan det have noget at gøre med fældning?

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2008, 10:32 »
Hej Trine
Velkommen her til  <I
Jeg tror også at de lige skal falde til med det nye foder og de nye omgivelser.
Hvordan de bliver fritgående: Du lukker bare døren op så skal de nok komme lige så stille. <A  Hvis du ikke vil have dem over hele området så kan du sætte et trådhegn op rundt om det område du gerne vil holde dem inde på. Man kan bare købe en rulle tråd samt nogle pæle til at stikke i jorden. Så kan du jo flytte det hvis der er behov for det senere, det tager ikke en halv time at rigge til så kan du åbne døren.
Dine høns vil ÆÆÆÆÆlske dig for det. <H
Nyt halm i rederne er også noget de kan lide, så de rigtig kan putte sig når de skal ligge ægget  <Y
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2008, 10:40 »
Velkommen til, grønne hønseringe med grå/hvid skrift er fra 2007, så det er unge høns I har.

Start med at lukke dem ud sidst på dagen, så går de ikke så langt væk inden de selv går hjem i huset, men hold lige øje med eventuelle rovdyr.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Trine B

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2008, 11:47 »
mange tak for jeres svar. det er jo nemt at være ny hønseejer herinde, med alle de dejlige mennesker.  <M

det var også mest med at hvordan de lærer at gå tilbage til huset igen til aften.
men hvis vi lukker dem ud sent på dagen og holder øje med dem, og tager dem ind igen et par timer efter? eller finder de selv ind? jeg er så nervøs for at de "stikker" af

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2008, 12:32 »
Hej Trine

Velkommen tíl.

jeg er også nybegynder. Er dog startet med Isa Brown høns 3 stk. de har et lille bur med hus på.. Igår lavede jeg en slags fold, som de kunne gå i og det nød de meget. I dag da jeg lukkede dem ud, synes de også det var rart, men lige pludselig opdagede jeg at den ene gik uden for hegnet. Hun var dog nem at fange, så jeg tror ikke, der er de store problemer i det. Men jeg er overrasket over, at de kan Hoppe flyve så højt  :)

Jeg nyder de høns, de er ret sjove, så høns er kommet for at blive  ;D

hilsen
Kate
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2008, 13:03 »
Trine
De vil selv gå i huset når det bliver aften, hvis de ikke kommer for langt væk de første par dage. De ved at der i huset er mad,og vand.
Mine går selv ind for at lægge æg og så ud igen for at guffe i alt det grønne indtil deres sengetid.
Her på matriklen er det ved 22, tiden. Så lukker jeg døren for dem og ser selvfølgelig efter om alle er gået ind 8)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Trine B

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2008, 13:17 »
oka finno. det vil jeg da prøve.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #10 Dato: 20 Juli , 2008, 18:08 »
Det er ikke unormalt at høns stopper æglægning og går i fældning ved en flytning, de skal nok komme igang igen ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Trine B

• Gæst
Sv: Hvorfor ingen æg? yes æg
« Svar #11 Dato: 06 August , 2008, 10:15 »
endelig. sørme om der ikke var et æg i går aftes da vi fodrede. nu krydser vi fingre for at der er endnu et når vi kommer hjem i dag.