Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er fuldfoder ikke nok?  (Læst 14332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeskasper

• Passiv bruger
Er fuldfoder ikke nok?
« Dato: 08 Maj , 2011, 16:49 »
Hej alle,

Efter at have læst meget her på siden, så begynder jeg at tænke at mine høns' manglende æglægningslyst og manglende gokken, snakken og galen og megen ophold på pind i hus i stedet for i volieren, måske skyldes forkert foder? Jeg var på foderstoffen og spurgte til mad til høns og fik en sæk grøntpiller med stemplet "fuldfoder". På forum kan jeg læse at alle skriver at man skal give kort OG fuldfoder. Mine får kun fuldfoder og så alt hvad der er af grønt og brød fra køkkenet. Skal de have korn for at trives?
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2011, 17:12 Fra jeskasper »
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Er fuldfoder ikke nok?
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2011, 16:59 »
ikke jeg ved, vores får æglægningsfoder der skulle være alt de behøver, og hvis du supplerer med alt godt fra køkkenet skulle det være nok...
måske er de gamle, bange eller dovne?
prøv lige at skrive hvilke hvøns du har, hvor gamle... så skal du nok få hjælp her på forum.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2011, 17:11 »
Det er danske dværglandhøns fra foråret 09. Jeg har fået dem for 15 dage siden. De har måske bare ikke vænnet sig til forholdene endnu.
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2011, 17:24 »
Tror godt at det kan skyldtes flytningen.
Men jeg giver 75 % korn og 25% tilskudsfoder som efter min mening er MEGET bedre end fuldfoder.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2011, 17:43 »
Tror godt at det kan skyldtes flytningen.
Men jeg giver 75 % korn og 25% tilskudsfoder som efter min mening er MEGET bedre end fuldfoder.

Jeg ved ikke om tilskudsfoder og korn er bedre end fuldfoder, men korn delen kan tit købes lidt billiger hos en landmand end de priser at foderstofforretninger tager for korn, i fuldfoder er kornet iblandet og hønsene sortere ikke i foderet hvilket de godt kan gøre med tilskudsfoder og korn.
De fleste på landet bruger nok tilskudsfoder + korn, dels fordi de selv avler kornet eller at de kender en landmand hvor der kan handles lidt "orange".

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2011, 20:29 »
Giver du dem KUN grøntpiller?

Med den kost så skal du nok ikke forvente at får ret mange æg, eller trivelige høns for den sags skyld.

Du skal enten have fat i noget hønse tilskudsfoder (sammen med korn) eller noget hønse fuldfoder. Hvis du kender en med grise så kan svinepiller også bruges, dog ikke smågrise piller.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2011, 21:24 »
@Danny - som sagt ER det fuldfoder - i pilleform.
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2011, 21:31 »
kunne de måske være overvægtige?? Tænker på om de er blevet fodret lidt for der hvor de kom fra?? de kunne måske osse være i fældning
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2011, 21:34 »
@Jes - fældning? De smider ret mange fjer - men ikke så de bliver bare.
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2011, 21:43 »
Ja, grøntpiller kan godt anses for at være fuldfoder. Men ikke til høns. Hvis der virkelig er tale om grønt piller så er det ikke nok at give hønsene disse piller.

Grønt piller består udelukkende af græs, kløver og evt. andre plante dele fra eks. lucerne.
Der er altså hverken korn, vitaminer, mineraler eller ekstra protein kilder tilsat.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2011, 06:20 »
Kig på sækken (varedeklarationen) der står hvilke foder det er og hvordan det skal bruges.

Fuldfoder er foder hvor der IKKE skal tilsættes korn.

Tilskudsfoders bruges normalt ½ med korn. Nogen bruger det rent og andre bruger ca. 1/4 og 3/4 korn for at spare penge !
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2011, 06:23 »
Der kan være mange forklaringer på manglende æglægning, såsom alder (har de ring på, så du er sikker på hvor gamle de er ?), flytning, utøj, for fede/for tynde, lys, varme, foder...

Giv dem masser af grønt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2011, 06:42 »
De har ring på. Fuldtidsdag er fra HC Venslev og indeholder primært hvede, sojaskrå, majs, foderkridt, ærter, havre, grønpiller og andet.
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline ncj

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2011, 06:52 »
Her i foråret har jeg fodret med rent tilskudsfoder,[fuld af pep],plus alt det de kunne finde i haven.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2011, 08:50 »
Er der også kalk i det der fuldfoder ? Ellers SKAL de jo have knuste skaller for at kunne producere æg.

Ahh, der har vi måske synderen. Snippet fra HCVs hjemmeside og produktbeskrivelse:

"Fuldfoder til høns
Anvendes som eneste foder til æglæggende høns. Indeholder korn, protein, vitaminer og mineraler. Husk hønseskaller."

Jeg må vist en tur på stranden - dem har vi heldigvis mange af på Møn. ;)
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns