Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Video Lys Sussex - giv et bud om hvor mange haner der er.  (Læst 6340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Hejsa

Så er kyllerne kommet på havetur, og de stortrives  /o

Vil I kyndige kylle-folk være søde og kigge på flg. link, og give et bud på antallet af haner:

http://www.youtube.com/watch?v=qiOopfza79c (Specielt fra 2:20 er der en "panorering" over de 11 kyllinger)

Ser frem til at høre Jeres bud. Jeg har læst tråden om halefjer, men ud fra det synes der næsten ingen haner at være? Og rent statistisk er der vel mere end 50% haner?
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2011, 19:39 Fra crj100 »
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Video Lys Sussex - giv et bud om hvor mange haner der er.
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2011, 20:02 »
Jeg synes sørme, det er svært at se på filmen, det er nemmere på billeder. Men du kan kikke på er kammene, haner får typisk kam og mere af den tidligere en høner, deres løb er som regel også kraftigere.
Men de ser rigtig fine ud, så vidt jeg kan se /o
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2011, 20:44 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2011, 20:10 »
Må give Marianne ret, det er svært at se på en film, hvor dyrene er i bevægelse. Men spottede da et par haner ;D
Vil dog ikke give et bud på hvor mange, da det er svært at sige om jeg har spottet den samme flere gange.

Hvor gamle er de?
Jeg havde Lys Sussex kyllinger sidste år, hvor jeg tog en masse billeder gennem opvæksten. Lige netop for at kunne lære at skelne hane fra høne.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2011, 20:39 »
Kyllingerne er omkring 6-7 uger, er ikke helt sikker på klækkedatoen...

Jeg må hellere prøve om jeg kan tage nogle profilbilleder af de små  ;) Er dog ikke helt sikker på, at de endnu har lært at stå stille og posere  ;D
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline hot2791

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2011, 21:45 »
Hej det er svært at se men der er en rette snor når de er ca 7 til 8 uger Hvis kammen er rødlig er det en hane er kammen gullig er det en høne. Der er også det at når man har en flok kyllinger og der er 1-2 stk der viser som haner kan der godt gå nogle haner som trykker sig, det vil sige ikke viser tydelig køn men først gør det når de andre haner ikke er i flokken, jeg soterer selv hanerne når de viser sig fra så de kan gå for sig selv for til sidst at ende med kun høner.
Mvh HOT2791
Jeg har store høns/haner
Lys Sussex, Hvid sort columbia,
og mange kyllinger

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2011, 21:58 »
Det er vel mest sannsynligt at du koebte alle som hoener. Hvis du koebte dem alle 5 uger gamle saa var vel hanerne allerede sorteret ifra? Lys Sussex koensbestemmes lett paa 2-4 uger.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2011, 22:51 »
Jeg synes at kunne spotte et sted mellem 2 og 4..
Mvh Marianne

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2011, 23:18 »
Hej

Mit bud er max 2 haner, den en er nok den med mørk halskrave.

Fin video.

TOmmy

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2011, 00:02 »
Her er et par billeder af mine Sussex, da de var 6 uger gamle.

Hønen først, og så hanen.
Som du kan se har hønen en lysere kam end hanen, samt hønens krop er mere rund i det. Hanen er mere oprejst i positur en hønen.
Du skal ikke tænke på den store hanekam min har, billedet er af den hane med bedst udviklet kam, på det tidspunkt.

Som tidligere nævnt i tråden, kan en hane også til forveksling "gemme sig" som en høne, indtil den er ene hane i gården.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2011, 12:19 »
Jeg ved at nogle dygtige Sussex opdrættere, som avler med kendte og gennemavlede stammer, er istand til at kønssortere deres Sussex kyllinger få dage gamle. De ser på vingernes farver, som jeg lige husker det.
Men ellers når de når helt op på 1½ eller 2 mdr. så er kammen et ret sikkert udgangspunkt. Derudover kan ses på halsbehæng (bred=høne eller smal=hane).

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2011, 15:54 »
Nu er der gået lidt tid, og hold op hvor de vokser.....

Nu er der flere gange vi har observeret at to "nedstirrer" hinanden med halsfjerene pustet op. Det er vel et par haner der udfordrer hinanden?

Samtidig er der ved sat være en tydelig forskel: 7 virker som om de har veludviklet kam/vedhæng, mens fire synes meget mindre udviklede. Kan det være tilfældet at der er 7 haner og 4 høns, eller kan det skyldes at alle ikke er fra samme dato eventuelt? Se evt. dette link: http://www.youtube.com/watch?v=ayOgsna-20Y
Med venlig hilsen,
Søren

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Juni , 2011, 18:33 »
Det kan godt passe at der er 7 haner, synes jeg skimtede en del på videoen. De har,l som du selv bemærker tydeligere kam og hagelapper og så skulle de også have kraftigere ben end høner (kan dog nogle gange være lidt svært at se, synes jeg).

Det er højst sandsynligt to haner der står og nedstirrer hinanden med "rejste" fjer omkring halsen, men her hos os, har vi en søskendeflok, hvor hanen i den bruger sin søster som modstander og hun står også på samme måde  ;D